|
| کد مطلب: ۸۳۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد

باید مدارس و تجمعات تا پایان تعطیل شود

باید مدارس و تجمعات تا پایان تعطیل شود

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به افزایش شهرهای قرمز و به صدا در آمدن زنگ خطر همه گیری اومیکرون، محدودیت‌های کرونایی از جمله تعطیلی مدارس، برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی و تجمعات باید تا پایان امسال برقرار شود.

به گزارش آیند، مسعود مردانی روز چهارشنبه افزود: در حال حاضر شمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی بصورت سرپایی به دلیل ابتلا به اومیکرون افزایش چشمگیری یافته و بیمارستان‌هایی که از گذشته بیمار کرونایی پذیرش می‌کردند، مملو از افراد بستری بویژه در بخش‌های مراقبت‌های ویژه شده است.

او تصریح کرد: پیک ششم کرونا در کشور با سویه اومیکرون آغاز شد و اکنون بسیاری از شهرها از حالت آبی خارج شده و به وضعیت قرمز و نارنجی در آمدند، تا پایان سال اگر مردم شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت و روند واکسیناسیون خود را بویژه تزریق دز سوم را انجام ندهند، دوباره ممکن است به روزهای گذشته تلخ کرونایی برگردیم و محدودیت‌های بیشتری اعمال شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: اومیکرون از تازه ترین سویه‌های کرونا است که حدود چهار برابر جهش سرایت آن به دیگران بیش از دلتا بوده و شبیه سرماخوردگی بوده و پس از یک هفته شدت می‌یابد.

او اظهار داشت: سرفه، آبریزش بینی، گلو درد و بدن درد از علایم اصلی این سویه است که در هفته اول ابتلا به اومیکرون فرد بیمار حالت عادی داشته و در هفته دوم حالش دگرگون شده و شدت می‌یابد.

مردانی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی اومیکرون، انتشار به سرعت بالای آن است، تصریح کرد: جهش‌های متعددی که این سویه پیدا می‌کند باعث می‌شود که قابلیت سرایت آن تغییر کرده و شدت بیماری زایی اش هم متفاوت شده و گاهی اوقات شدیدتر و گاهی اوقات خفیف تر می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با توجه قدرت سرایت بیشتر اومیکرون، اگر تعداد موارد ابتلا بالا برود، تعداد موارد بستری نیز افزایش می‌یابد و تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شوند و منجر به افزایش موارد مرگ و میر خواهد بود.

به گفته مردانی، تداوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دستها، دوری از تجمعات و دورهمی‌ها و دریافت دز سوم واکسن علیه کرونا برای در امان ماندن از اومیکرون ضروریست.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر ۴۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۴۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۰ شهر در وضعیت زرد و تنها ۳۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

ارسال نظر

پربازدیدترین