|
| کد مطلب: ۸۳۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد

افزایش آمار معتادان متجاهر ۲/۵ در ۵ سال

افزایش آمار معتادان متجاهر ۲/۵ در ۵ سال

احمدی گفت: سال ۹۵ مردم دغدغه زیادی در خصوص معتادان در خیابان داشتند اما متاسفانه حالا که در سال ۱۴۰۰ هستیم آمار معتادان متجاهر ۲/۵ برابر شده است.

به گزارش آیند، احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، درباره قرارگاه آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: مدل قرارگاه به معنی پادگان سازی نیست، اگر از سال ۹۵ تاکنون آمار معتادان متجاهر افزایش پیدا کرده به این دلیل است که یک مدیریت واحد هم افزا در این خصوص به ندرت وجود داشته و حالا قرارگاه آسیب‌های اجتماعی این مدیریت واحد را جهت هم افزایی هرچه بیشتر نهادهای مسئول رقم زده است.

لزوم وجود فرماندهی واحد برای ساماندهی معتادان

او ادامه داد: سال ۹۵ مردم دغدغه زیادی در خصوص معتادان متجاهر در برخی نقاط شهر داشتند و رهبر انقلاب نیز در این باره تذکرات زیادی را دادند و حالا که در سال ۱۴۰۰ هستیم متاسفانه آمار معتادان متجاهر حدود ۲ برابر شده است این نشان می‌دهد اقدامات دستگاه‌های مربوطه در این سال‌ها به دلیل نبود مدیریت یکپارچه نتیجه به اندازه کافی اثر بخش نبوده است و گاها انجام وظیفه هردستگاه منوط به انجام اقدامات و تکالیف دستگاه های دیگر بوده است.

احمدی بیان کرد: اقداماتی که دستگاه‌های مختلف در خصوص ساماندهی اوضاع معتادان متجاهر باید انجام دهند مرتبط به یکدیگر است و باید دستگاه‌ها دسترسی بهم داشته باشند و مستقیم و از نزدیک تحت یک فرماندهی واحد نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند، در این سال‌ها جای خالی این یکدلی و یک صدایی و هم افزایی تحت یک اقدام جهادی و یک مدیریت یکپارچه احساس می‌شد که به همین علت در سال های گذشته نه تنها آسیب‌های اجتماعی کاهش نیافته بلکه روند افزایشی داشته است.

او افزود: حالا قرارگاه آسیب‌های اجتماعی تمامی دستگاه‌های مرتبط را دور یک میز جمع کرده و یک مدیریت واحد صورت گرفته است و همه دستگاه‌ها در کنار هم در صدد حل مشکل اقدام مینمایند و نسبت به اقدامات خود پاسخگو هستند. و پیگیری ها موکول به زمان و یا نهاد و سازمان دیگر نمی‌شود و فی المجلس تقسیم وظایف صورت گرفته و جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

نگاه قرارگاهی ۸۰ درصد موفق بوده است

رئیس سازمان رفاه شهرداری تهران ادامه داد: درصد پیشرفت نگاه قرارگاهی، یعنی جمع شدن تمامی دستگاه‌ها به دور یکدیگر، نسبت به مدل غیرقرارگاهی ۷۰ تا ۸۰ بیشتر است. تمامی مسائل در قرارگاه حل می‌شود و به موکول به نامه نگاری و … نخواهد شد. در مدل قرارگاهی قرار است هم افزایی رقم بخورد و مشکلات در آن واحد حل شود.

احمدی تصریح کرد: ۱۱ جلسه قرارگاه آسیب‌های اجتماعی با حضور شهردار تهران برگزار شده است، پیگیری به صورت جهادی اتفاق افتاده، سازمان‌ها و نهادهای مربوطه پای کار آمدند و همگی وظایف خودشان را انجام می‌دهند.

ساماندهی ۴ هزار معتاد متجاهر از ابتدای طرح جدید تاکنون

او با بیان اینکه از ابتدای طرح تاکنون ۴ هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کردیم، اضافه کرد: روند همچنان ادامه دارد و امید داریم که به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان رفاه شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در قرارگاه کاهش آسیب چه تصمیماتی برای معتادان منع پذیرشی در ماده ۱۶ گرفته شده است؟ گفت: شهرداری تهران مسئولیت کمک به سامانده معتادان متجاهری که در غربالگری حذف می‌شدند و امکان ورودشان به مراکز ماده ۱۶ نبود که اصطلاحا «منع پذیرشی‌» به آن‌ها می‌گویند را با کمک سایر نهادهای مسوول بر عهده گرفته است، عمده معتادان متجاهر که هنوز در سطح شهر دیده می شوند همین منع پذیرشی‌ها و زخم بازها هستند که بدلایل شرایط خاص ایشان نهادی تا کنون مسئولیت این دسته را بصورت واضح برعهده نگرفته .که شهرداری با نگاه ویژه در این راستا و کمک به حل این مشکل ورود داشته است که قطعا با کمک دانشگاه های علوم پزشکی ، بهزیستی و …. بتوان اقدام موثری صورت داد. ‌

راه‌اندازی مراکزی برای نگهداری معتادان متجاهر دارای زخم باز توسط شهرداری تهران

احمدی ادامه داد: شهردار تهران بار زمین مانده را برداشته است و ساز‌وکارهای مربوط به ساماندهی معتادان متجاهری که در مراکز ماده ۱۶ پذیرش نمی‌شوند را در نظر گرفته است، درحال حاضر مجوزهای لازم از بهزیستی و قوه قضائیه را دریافت کردیم تا بتوانیم این گروه از معتادان متجاهر را ساماندهی کنیم. البته روند نگهداری و بهبود این گروه از معتادان با حضور مستمر تیم های پزشکی و درمانی و مراقبت های ویژه توسط دانشگاه های علوم پزشکی و بهزیستی انجام خواهد شد.

او افزود: درحال حاضر زیرساخت‌های لازم فراهم شده و چند محل را برای اسکان معتادان متجاهر منع پذیرشی در نظر گرفتیم. از هفته آینده معتادان متجاهر که دارای زخم باز هستند را در مراکز پذیرش خواهیم کرد، ظرفیت در نظر گرفته به اندازه تمام معتادان متجاهر منع پذیرشی است و مشکلی بابت کمبود ظرفیت نخواهیم داشت.

قول زاکانی، قول است

رئیس سازمان رفاه شهرداری تهران درباره وعده ۲ ماهه زاکانی برای ساماندهی معتادان متجاهر، تصریح کرد: بازه زمانی که زاکانی اعلام کرد، دو رویکرد داشت و رویکرد اول درباره آغاز طرح جمع آوری در دوماه بود که حتی در کمتر از دو ماه طرح جمع آوری آغاز شده و درحال انجام است پس قول شهردار تهران عملیاتی شده است، در طرح جدید ۴ هزار معتاد متجاهر جمع آوری شده است و این روند هنوز ادامه دارد.

احمدی اضافه کرد: ساماندهی معتادان متجاهر سال‌هاست که روی زمین مانده و وضعیت نیز بدتر شده است حالا برای آن تصمیمات خوبی گرفته می‌شود، عده‌ای توقع دارند مشکلی که در چند سال گذشته ایجاد و گسترش یافته یک شبه حل شود و می‌گویند شهردار تهران گفت ۲ ماهه تمام معتادان جمع می‌شوند حالا نشده و نگاه تخریبی دارند و نه اصلاحی، درحالی که ساماندهی معتادان متجاهر کار بزرگی است و زاکانی بدون علم هم صحبت نکردند و اعلام کردند در دو ماه اتی طرح ساماندهی اجرا خواهد شد که می‌بینیم این اتفاق نیز افتاده و درحال انجام است، اینکه طی این سال‌ها موضوع معتادان متجاهر به دلیل عدم توجه کافی به این وضع فعلی رسیده است را بخواهیم یک شبه حل کنیم که نمی‌شود مگر اینکه عصای موسی ع داشته باشیم. اما طرح با نگاه جهادی و اقدام شبانه روزی اعضای قرارگاه با قوت آغاز شده و امیدواریم مردم شریف تهران شاهد نتایج خوب این اقدام باشند.

او ادامه داد: برای اولین بار تمام مسئولان مربوطه در استان تهران در یک روز از تمام مراکز ماده ۱۶ بازدید کردند، نقاط قوت و ضعف تمامی مراکز نیز بررسی شد. همچنین در طول این ۱۱ جلسه قرارگاه تمام نهادهای مرتبط با موضوع معتاد متجاهر هر هفته بدون تاخیر در جلسه حاضر هستند و مصوبات قرارگاه را ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان رفاه شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای افزایش مدت نگهداری معتادان در مراکز ماده تصمیمی در قرارگاه آسیب‌های اجتماعی گرفته شده است؟ بیان کرد: قانون مدت نگهداری از معتادان را در مراکز ماده ۱۶، ۶ تا ۹ اعلام کرده است و نکته مهم این است که در طرح جدید، یک برنامه‌ دقیق برای درمان اعتیاد معتادان در نظر گرفتیم و فقط به کالبد توجه نمی‌کنیم بلکه سم زدایی، سالم سازی جسم، توانمندسازی، سالم سازی روح و روان معتادان، بازگشت به اجتماع و خانواده و … را در نظر داریم و بیش از ۴۰ جلسه تخصصی با کارشناسان حوزه اعتیاد در استان تهران و کشور تشکیل دادیم و از نظرات آنان استفاده کردیم.

احمدی افزود: از تمام ظرفیت نخبگان برای طراحی یک طرح دقیق ساماندهی، جمع آوری و بهبود یابی معتادان استفاده کردیم تا حدودی این طراحی انجام شده و درحال حاضر کارهای نهایی را صورت می‌گیرد، مدت نگهداری افزایش ۹ ماه تا یکسال دارد که اجباری است و بخش دیگر مدت زمان نگهداری در مراکز اختیاری بوده تا مددجویان بعد از درمان به سمت اشتغال زایی حرکت کنند. از معتادان دارای زخم باز و … خیلی امید بازگشت به جامعه نیست اما ما تمامی تلاشمان را برایشان انجام می‌دهیم.

او درباره همکاری دستگاه‌های مختلف در اجرای مصوبات قرارگاه آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: واقعا هم افزایی خوبی شکل گرفته است، پیش از این اگر قرار بود تمامی اقدامات بدون وجود قرارگاه انجام شود موفقیت زیادی حاصل نمی‌شد اما حالا بازدهی جلسات قرارگاه بیش از ۷۰ درصد است و ۸۰ درصد مصوبات هر جلسه تا جلسه بعدی اجرا می‌شود و تمامی دستگاه‌ها همکاری لازم را دارند. / برنا

ارسال نظر

پربازدیدترین