|
| کد مطلب: ۷۴۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد

کاهش اعتیاد به جسارت دولت بستگی دارد / دره فرحزاد جمع‌آوری شود دسترسی نوجوانان به موادمخدر آسان می‌شود+ صوت

یک متخصص حوزه اعتیاد درباره کاهش اعتیاد و ساماندهی معتادان متجاهر توضیحاتی ارائه داده و گفت: دولت جسارت به خرج دهد، اعتیاد قابل کنترل است.

کاهش اعتیاد به جسارت دولت بستگی دارد / دره فرحزاد جمع‌آوری شود دسترسی نوجوانان به موادمخدر آسان می‌شود+ صوت

به گزارش آیند، علیرضا زاکانی که شهردار تهران شد از تشکیل قرارگاه اجتماعی و ساماندهی شرایط اجتماعی به ویژه معتادان متجاهر خبر داد. زاکانی چند ساعتی را با معتادان متجاهر صحبت کرد و آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران را هم به منطقه هرندی دعوت کرد. رئیسی این دعوت را لبیک گفته در بازدید سرزده خود به محله هرندی تهران، پای صحبت ساکنان این محله نشست.

پس از این دو بازدید شهردار تهران با حضور در این قرارگاه از جمع‌آوری، سم‌زدایی و ترک اعتیاد معتادان متجاهر خبر داده و اعلام کرد هویت این معتادان را مشخص و آنها را به سوی خانواده سوق می‌دهند و برایشان اشتغال ایجاد می‌کنند. این یک نگاه آرمانی است. اما هیچ معتادی به اجبار، مصرف موادمخدر را ترک نکرده است. حبیب بهرامی، مدیرعامل موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی در گفت‌وگو با خبرنگار آیند تاکید کرد: قرارگاه اجتماعی خیلی قبل شروع به کار کرد و مربوط به امروز نیست. در واقع ساختمان بهاران منطقه 9 در دو ساله گذشته به قرارگاه اجتماعی تبدیل و قرار شد نمایندگان سازمان‌های متولی مانند بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و دادستانی در آن‌جا حضور داشته باشند.

شعارهایی که در آن گیر می‌کنند

او با بیان این که اگر این قرارگاه نسبت به مسئله اعتیاد نگاه قهری نداشته باشد، کارکرد خوبی خواهد داشت، گفت: از افرادی که تازه وارد مدیریت شهری و دولت می‌شوند خواهش می‌کنم به تجارب گذشته توجه کنند. موضوع اعتیاد یک موضوع تخصصی است و مسئله‌ای نیست که هر سیاستمداری که پا به عرصه می‌گذارد، بخواهد سیاست خاص خودش را در این حوزه اجرا کند.

این کارشناس حوزه اعتیاد با اشاره به طرح‌هایی که در گذشته اجرا شده است، افزود: هرساله شاهد هستیم که معتادان را دستگیر کرده و به صورت اجباری برای درمان می‌برند. سالها است که این روش ادامه دارد، اما نتایج نشان می‌دهد این سیاست با شکست روبرو شده است. بنابراین برخورد قهری اقدامی اشتباه است.

او تاکید کرد: اعتیاد یک بیماری پیچیده روحی، روانی، احساسی و جسمانی است که ابعاد مختلفی دارد، اما متاسفانه در کشور ما فقط با نگاه پزشکی و جسمانی به اعتیاد نگاه می‌شود، در صورتی که تاثیرات روانی و روحی آن به مراتب از جسمانی بیشتر است. در درمان اعتیاد این‌که بیمار خودش اقدام به ترک کند و قصد ترک داشته باشند یک اصل است. روش قهری که سال‌ها است با آن پیش رفته‌ایم جز این‌که زمان را از دست دهیم، هزینه کنیم و نتیجه نگیریم، هیچ حاصل دیگری ندارد.

کاهش تعداد معتادین کذب است

حبیب بهرامی با بیان این که کشورهای موفق از تجارب گذشته خود استفاده کرده و ازمدل‌های جدیدتری کمک می‌گیرند، بیان کرد: مسئولین و به ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر باید برنامه‌های جدیدی برای اعتیاد در نظر بگیرد و از سیاسی کاری پرهیز کنند.

او با بیان این که هر سال شاهد افزایش آمار اعتیاد هستیم، گفت: اگر آماری مبنی بر کاهش اعتیاد داده می‌شود، کذب است. چرا که شواهد گویای چیز دیگری است و به جرات می‌گویم که آمار اعتیاد نسبت به سال‌ها و ماه‌های گذشته بیشتر شده‌است. این افزایش در مراکز درمانی و خیابان‌ها قابل مشاهده است.

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی در ارائه راه حل تاکید کرد: باید برنامه‌های کاهش آسیب دنبال شده و به معتاد اجازه دهند برای درمان تصمیم بگیرد. باید اقدامات کاهش آسیب‌های ناشی از سومصرف موادمخدر انجام شود.

او درباره فعالیت گرمخانه‌ها یا همان مددسراهای شهرداری، گفت: فعالیت این مددسراها برنامه خوبی است. البته احتیاج به بازنگری دارد اما در نهایت نتیجه خوبی دارد. به تعداد زیادی از کارتن خواب‌های تهران شب‌ها در مددسراهای تهران خدمات ارائه می‌شود و این اتفاق خوبی است. یکی از آسیب‌های ناشی از سومصرف مواد، مرگ بر اثر سرماست که با داشتن جای خواب در گرمخانه‌ها این مشکل رفع می‌شود.

بیماری‌های عفونی از طریق سرنگ منتقل نمی‌شود

حبیب بهرامی با اشاره به این که یکی دیگر از آسیب‌های ناشی از سومصرف مواد بیماری‌های عفونی است، افزود: انتقال بیماری‌های عفونی از طریق سرنگ و سوزن در حال کاهش است. همانطور که معاون مرکزتوسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور و رئیس اداره ایدزوزارت بهداشت

هم به آن اشاره کرده‌اند، در حال حاضر انتقال اچ.آی.وی از طریق سرنگ آلوده نیست و انتقال از طریق روابط جنسی تغییر مسیر داده است. کاهش انتقال اچ.آی.وی از طریق سرنگ آلوده اتفاق خوبی و نتیجه برنامه‌های کاهش آسیب است.

کوچه غربتی‌های فراوان در خاک سفید

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی با اشاره به این که آسیب‌های ناشی از سومصرف موادمخدر ارتباط مستقیمی با خلوص مصرف مواد مخدر و غیر قانونی بودن مصرف آن دارد، گفت: اگر بتوانند در قوانین تغییراتی دهند و مدیران هم مقداری جسارت به خرج دهند، اتفاقات خوبی در حوزه اعتیاد خواهد افتاد.

حبیب بهرامی با اشاره به تجارب گذشته، تاکید کرد: در خاک سفید تهرانپارس، کوچه‌ای به نام غربتی‌ها وجود داشت. در آن زمان این کوچه را تخریب کردند چون فکر می‌کرند لکه ننگی برای تهران است. تمام خانه‌ها این کوچه از بین رفت. در آن زمان اکثر مناطق خاک سفید سالم بود و فقط این یک کوچه مشکل داشت و مواد فروش‌ها و معتادان نیز در همین کوچه مواد خرید و فروش می‌کردند. اما با تخریب آن کوچه اکنون کوچه غربتی‌های فراوان در خاک سفید وجود دارد.

او با بیان این که معضل اعتیاد مانند غده‌ سرطانی رشد می‌کند، افزود: اگر در جای خودش این مسئله مهار شده و تحت کنترل درآید، به جاهای دیگر سرایت نمی‌کند.

جمع‌آوری فرحزاد و افزایش آمار اعتیاد

حبیب بهرامی در پاسخ به این سوال که اگر قرار شود دره فرحزاد منطقه توریستی شود، معتادان آنجا در شهر پراکنده می‌شوند؟ گفت: دره فرحزاد پاتوق تعداد زیادی از معتاد کارتن‌خواب است. اما حداقل مزیت جمع شدن معتادان در آنجا این است که آسیبی به مردم نمی‌زنند. معتادان دره فرحزاد دور هم جمع هستند و هم مصرف می‌کنند و هم موادمخدر را همانجا می‌فروشند و در شهر دیده نمی‌شوند.

او افزود: اگر دولت بتواند این پاتوق ها را به دست بگیرد، موفق عمل کرده اما اگر دره فرحزاد را با روش قهری جمع کند، فروشنده‌ها در نقاط مختلف شهر پخش و باعث افزایش آمار اعتیاد می‌شوند. هیچ کسی جز معتاد کارتن‌خواب جرات رفتن به دره و خرید مواد را ندارد. اما اگر دره فرحزاد جمع شود این معتادان بالای دره می‌آیند و به فروش مواد می‌پردازند. در همین زمان است که نوجوان 17-18 ساله هم به خودشان اجازه تهیه مواد مخدر را می‌دهد. در واقع با خراب کردن دره فرحزاد دسترسی شهروندان را به مواد مخدر بیشتر می‌شود. این اتفاق‌ها اجتناب ناپذیر است.

باید از کارشناسان جدید دعوت به همکاری شود

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی با اشاره به این که همیشه نظرات کارشناسی به اشتراک گذاشته می‌شود، تاکید کرد: هیچ یک از کارشناسان حوزه اعتیاد موافق طرح جمع‌آوری و درمان اجباری نبودند. نظرات کارشناسان فقط در حد صورتجلسه بود و در آخر چیزی غیر از نظر کارشناسی به سطوح بالاتر تصمیم گیری منتقل ‌می‌شد. اگر قرار است مدلی اجرا شود چرا از کارشناس نظرخواهی می‌شود؟ تصمیم بگیرند و اجرا کنند. متاسفانه بعضی از موسسات و سازمان‌های غیردولتی به اجرای این سیاست‌های غلط کمک می‌کنند. من به این اقدام موسسات انتقاد کرده‌ام.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی که سکان اداره کشور را به دست گرفت، بر استفاده از کارشناسان تاکید کرد. آیا در حوزه اعتیاد هم از کارشناسان استفاده شده؟ حبیب بهرامی در پاسخ به این سوال گفت: هنوز چیزی ندیدیم. البته یکی، دوتا کارشناس هستند که سال‌هاست در دولت‌های مختلف از آنها کمک گرفته می‌شود و احتمالا بعد از این هم از همین کارشناسان کمک گرفته می‌شود. باید از نگاه‌ها و کارشناسان جدید، و فعالان این حوزه دعوت کرده و از نظرات جدید بهره ببرند تا موفق شوند. معتادان را نمی‌تواند بکشند. این حرکت با مدل سابق راهی جز شکست ندارد.

موسسات و سازمان‌های غیر دولتی به اجرای سیاست‌های غلط در پاسخ به این سوال که آیا راه حل کوتاه مدتی برای ساماندهی معتادان متجاهر محلاتی مانند هرندی، باغ آذری، شوش، دروازه غار و… وجود دارد؟ تاکید کرد: در کوتاه مدت می‌توان محل تجمع معتادان را سامان داد. تنها راه این است که به خواسته‌های معتادان احترام بگذارند و دولت موادمخدر و توزیع آن را در دست گیرد. در حال حاضر دور پارک شوش حصار کشیدند و هیچ معتادی جرات رفتن به آنجا را ندارد و همه معتادان در محله هرندی پخش شده‌اند.

او با اشاره به این که مردم محله شوش و هرندی یک همزیستی مسالمت‌آمیزی با اعتیاد پیدا کردند، افزود: اگر دولت جدید جسارت به خرج دهد، ما آماده کمک هستیم تا در کوتاه مدت محله‌های شوش و هرندی وضعیت بهتری پیدا کند.

حبیب بهرامی در پایان تاکید کرد: باید سیاست از مباحث اعتیاد خارج شود و سیاستمداران اجازه دهند کارشناسان در حوزه اعتیاد فعالیت کنند و به تصمیمات آنها احترام بگذارند تا نتایج خوبی در این حوزه شاهد باشیم.

ارسال نظر

پربازدیدترین