|
| کد مطلب: ۶۹۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد

واکسینه کردن کودکان ارزش «ریسک» کردن دارد؟

واکسینه کردن کودکان ارزش «ریسک» کردن دارد؟

تولید و تایید یک واکسن شامل مراحل متعدد آزمایشات بالینی و سنجش عوارض جانبی احتمالی است.

به گزارش آیند، یکی از سوالات اساسی در مواجه با بیماری نوظهور کووید ۱۹ و واکسن های عرضه شده توسط شرکت های دارویی مختلف علاوه بر اثربخشی، آگاهی از عوارض ثانویه آنهاست و طبیعتا وقتی پای کودکان در میان باشد این نگرانی دو چندان است .

تشویق مسئولان بهداشتی دنیا و رهبران سیاسی به تزریق واکسن به بزرگسالان در بحبوحه موج جدید پاندمی و ظهور سویه جدید اومیکرون که هنوز ابعاد ناشناخته بسیاری دارد در حالی صورت می گیرد که در بسیاری از کشورها روند واکسیناسیون جمعیت نوجوان در حال پیش روی است و گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال هم به زودی دستکم در برخی کشورها واکسینه خواهند شد. آمریکا، کانادا و اسراییل واکسیناسیون این گروه سنی را در دستور کار قرار داده اند و مسئولان بهداشتی دارویی اروپا هم چند روز پیش به این مسنله چراغ سبز نشان دادند .

سازمان غذا و داروی آمریکا، بعنوان عالیترین مرجع دارویی ایالات متحده اواخر ماه اکتبر مجوز تزریق واکسن فایزر بایونتک به کودکان ۵ تا ۱۱ ساله را صادر کرد. با این حال بسیاری از والدین نسبت به واکسینه شدن فرزندان خود شک و تردید دارند. آمارها نشان می دهد تنها یک چهارم پدر و مادرهای آمریکایی برای واکسینه شدن سریع فرزندانشان در برابر کووید آمادگی دارند، این درحالیست که حدود دو سوم والدین از عوارض جانبی که این واکسن می تواند روی کودکان داشته باشد بشدت نگرانند. حساسیت ها پس از آن افزایش یافت که آکادمی متخصصان اطفال آمریکا با انتشار ویدئویی هر گونه امکان تاثیر واکسن بر روند بلوغ یا باروری کودکان را به چالش کشید .

فواید واکسینه شدن کودکان از نظر بسیاری از کارشناسان به اندازه ای است که ارزش «ریسک» کردن دارد. بنابراین وقتی عوارض جانبی احتمالی را بررسی می کنیم نمی توانیم به راحتی از کنار نکات مثبت واکسن گذر کنیم. واقعیت آن است که هر چه تعداد بیشتری واکسینه شوند احتمال انتقال و آلوده شدن افراد کمتر می شود. طبق آمارها کودکان مدرسه ای نقش مهمی در انتقال این ویروس به بزرگسالان دارند. با توجه به اینکه در کودکان شکل شدید کووید ۱۹ کمتر دیده شده است، واکسیناسیون این گروه سنی می تواند در تامین امنیت بزرگسالان مفید واقع شود .

با این حال هستند متخصصانی که کماکان نسبت به واکسینه شدن کودکان نظر مثبتی ندارند. اما عوارض جانبی احتمالی چه می تواند باشد؟

ارسال نظر

پربازدیدترین