|
| کد مطلب: ۶۶۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد

چگونه کودکان فعال در فضای مجازی دزدیده می‌شوند؟

چگونه کودکان فعال در فضای مجازی دزدیده می‌شوند؟

مهسا قراگوزلو: بر اساس ماده ۱۶ پیمان‌نامه حقوق کودک تا رسیدن به سن قانونی و آگاهی کسی حق دخالت در حریم شخصی کودکان را ندارد. اما والدین بسیاری هستند که برای کودکان خود در صفحات مجازی حساب کاربری باز کرده، تصاویر و جزئیات زندگی فرزندان خود را منتشر می‌کنند. این اقدام والدین علاوه بر آسیب‌های روحی و روانی شدید، کودکان و حتی والدین آنها را در معرض جرم‌هایی چون کودک ربایی، اخاذی و سوءاستفاده جنسی قرار می‌دهد.

کار کودکان در فضای مجازی به دلیل فقر خانواده‌ها

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری ایران با اشاره به این که در کشورهای توسعه یافته کودکان براساس قوانین معینی در فضای مجازی کار می‌کنند، در گفت‌وگو با خبرنگار آیندنیوز تاکید کرد: در ایران قوانینی برای کار کودک در فضای مجازی وجود ندارد. به دلیل کمبودهای جامعه و مشکلات مالی، خانواده‌ها از کار کودکان‌شان در فضای مجازی استقبال می‌کنند غافل از این که آسیب بسیار زیاد به کودکان خود می‌زنند.

او با اشاره به استفاده ترفندهای غیرقانونی و خطرناک تبلیغات کودکان، افزود: وقتی یک کودک در فضای مجازی مشهور می‌شود، تبلیغ کنندگان از خانواده او می‌خواهند که در فضای مجازی اعلام کنند این کودک دزدیده یا گم شده است و در تبلیغات خود از گم شدن کودک استفاده می‌کنند. متاسفانه امروزه شاهد هستیم که اینگونه تبلیغات غیرقانونی رو به افزایش است. خانواده‌ها برای کسب درآمد بیشتر در فضای مجازی اعلام می‌کنند که کودکشان گم شده و برای پلیس مشکل ایجاد کرده و به جامعه استرس وارد می‌کنند.

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران علت این اقدام والدین را فقر، بیکاری و تورم در جامعه دانسته و گفت: اگر این مشکلات در جامعه حل شود، کار کودک در فضای مجازی کاهش می‌یابد و کودکانکمتر در معرض سوءاستفاده سارقین و سوءاستفاده‌های جنسی و… قرار می‌گیرند.

نقض حریم خصوصی کودکان توسط والدین

نینا مختاریان، وکیل دادگستری و فعال حقوق کودک نیز درباره به معضل انتشار تصاویر کودک توسط والدین در فضای مجازی، بیان کرد: این پدیده با رشد و گسترش تعاملات افراد در فضای مجازی رو به افزایش است و والدین تصور می‌کنند چون حضانت کودک خود را به عهده دارند، بدون رضایت فرزندشان می‌توانند هر تصویری از او در صفحه‌های مجازی منتشر کنند.

او افزود: والدین آگاهانه یا ناآگاهانه با انتشار تصاویری از مراحل رشد، یادگیری کلمات، راه‌رفتن، دندان‌ درآوردن و… کودک‌شان در فضای مجازی او را وارد دنیای مجازی و غیرواقعی می‌کنند که حذف این اطلاعات گاه نشدنی یا بسیار دشوار است. این امر نه تنها در روند شکل‌گیری هویت اجتماعی کودک اختلالات جبران ناپذیری به وجود می‌آورد، بلکه با نقص حریم شخصی، کودک را در معرض سواستفاده جنسی قرار می‌دهد. والدین با احترام به حریم شخصی کودکان می‌توانند هویت اجتماعی آنها را ایمن می‌کنند.

انتشار تصاویر کودک، او را معرض خطر قرار می‌دهد

سانلی بهنود، فعال حقوق کودک نیز ورود کودکان به فضای مجازی توسط والدین را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: متاسفانه در جامعه ما به حریم خصوصی و آموزش سواد رسانه‌ای توجه نمی‌شود. والدین بدون آگاهی از خطرات موجود، با ساخت اکانت برای فرزندشان در فضای مجازی و انتشار هویت و تصاویر کودک، محل زندگی و اطلاعات او را در اختیار مجرمان و سارقین قرار داده و زمینه سواستفاده افراد بیمار را فراهم می‌کنند.

او درباره دلایل کسب در آمد از کودکان در فضای مجازی گفت: کمبود قوانین حمایتی از کودکان، فقدان سواد رسانه‌ای والدین و فقر باعث شده افراد برای امرار معاش از کودکان خود در فضای مجازی استفاده کنند.

سانلی بهنود با اشاره به قانون حمایت از حقوق کودکان که در سال 1399 تصویب شده گفت: قانونگذار برای افرادی که (حتی پدر و مادر) با تجاوز به حریم شخصی کودک از او بهره‌کشی اقتصادی کرده و او را در شرایط مخاطره‌آمیز قرار می‌دهند مجازات درجه 6 (حبس و جزای نقدی) را در نظر گرفته است.

ارسال نظر

پربازدیدترین