|
| کد مطلب: ۷۴۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد

نیکولاس لطیفی کیست؟ | پسر تاجر ایرانی-کانادایی و راننده خبرساز فرمول‌یک

نیکولاس لطیفی، راننده ایرانی-کانادایی فرمول یک پس از تصادف در گرندپری ابوظبی و تأثیرگذاری در قهرمان نشدن لوئیس همیلتون، خبرساز شده است.

نیکولاس لطیفی کیست؟ | پسر تاجر ایرانی-کانادایی و راننده خبرساز فرمول‌یک

خبرورزشی : « نیکولاس دانیل لطیفی » راننده کانادایی مسابقات اتومبیل‌رانی است که در حال حاضر با پرچم کانادا برای تیم ویلیامز در فرمول یک مسابقه می‌‎دهد. او اولین مسابقه‌اش در فرمول یک را در مسابقه بزرگ اتریش ۲۰۲۰ انجام داد و نایب‌قهرمان فرمول دو در سال ۲۰۱۹ شده بود.

نیکولاس لطیفی نیکولاس لطیفی

خانواده

لطیفی در تاریخ ۲۹ ژوئن ۱۹۹۵ در مونتریال کانادا به دنیا آمد و در نورث‌یورک تورنتو بزرگ شد. پدرش «مایکل لطیفی» تاجر ایرانی-کانادایی است که مدیرعامل شرکت سوفینا فودز و مالک یک شرکت جزایر ویرجین بریتانیا به نام نیدالا است. مادرش ماریلنا لطیفی (روسو) کانادایی-ایتالیایی با والدین اهل سیسیل است که موسسین شرکت لبنیاتی سپوتو هستند. لطیفی سه خواهر و برادر به نام‌های مکس، افشینه و افسانه دارد.

نیکولاس لطیفی نیکولاس لطیفی

کارتینگ

لطیفی در سال ۲۰۰۹ کار کارتینگ خود را در اواخر ۱۳ سالگی آغاز کرد، و در مسابقات قهرمانی کارتینگ ملی کانادا در کلاس روتاکس جونیور به مقام دوم رسید. او به مسابقه دادن در کارتینگ‌های کانادا و آمریکا ادامه داد و در سال ۲۰۱۲ قهرمان کلاس روتاکس DD۲ در تور قهرمانی زمستانی فلوریدا شد. بعداً در کلاس شیفتر راک از تور زمستانی فلوریدا در سال ۲۰۱۵ حضور یافت و با رانندگان سابق فرمول یک رابنز باریچلو و نلسون پیکت جونیور مسابقه داد.

دستاوردهایش در مسیر

او در مسابقات قهرمانی فرمول ۲ فیا دوم شد و پشت سر نیک دی‌فریس ایستاد. به غیر از این، دستاورد قابل توجه دیگری نداشت. لطیفی در مسابقات قهرمانی فرمول ۲ فیا، شش پیروزی کسب کرد که ۴ موردش در سال ۲۰۱۹ بدست آمد. دو تای دیگر در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کسب شد. در فرمول یک او هیچ پیروزی کسب نکرد. او با ماشین شماره ۶ در ۱۷ مسابقه شرکت کرد.

نیکولاس لطیفی اولین مسابقه خود در فرمول یک را با ویلیامز در سال ۲۰۲۰ انجام داد. او به عنوان جانشین رابرت کوبیکا که بعداً به عنوان راننده ذخیره به آلفارومئو رفت، وارد تیم شد. او در تجربه‌های قبلی‌اش در فرمول یک، راننده آزمایشی رنو، تیم سابق فورس ایندیا، و جایگزینش ریسینگ پوینت فرمول یک بود. قبل از ارتقای بزرگش هم فصل ۲۰۱۹ را به عنوان آزمایش و راننده ذخیره برای ویلیامز گذراند. اولین حضور او در مسابقه بزرگ اتریش ۲۰۲۰ بود، و نفر بیستم بود و بعد از متوقف شدن ۹ ماشین، مسابقه را در جایگاه یازدهم به پایان رساند. ویلیامز، راسل و لطیفی را برای فصل ۲۰۲۱ نگه داشت.

سرمایه لطیفی

طبق اعلام منابع مختلف، ارزش دارایی نیکولاس لطیفی بین یک تا ۵ میلیون دلار برآورده شده است. رقم دقیقی از دارایی این راننده جوان در دسترس نیست. با این حال حقوق او برای فصل ۲۰۲۰ فرمول یک در تیم «ویلیامز» یک میلیون دلار بوده است.

مسابقه در ابوظبی

نیکولاس لطیفی در مورد تصادفی که باعث قهرمانی دراماتیک مکس فرستاپن شده توضیح میدهد. راننده ویلیامز در پیچ چهاردهم کنترلش را از دست داد و به مانع برخورد کرد. مسابقه بین دو رقیب معروف لوئیس همیلتون و مکس فرستاپن ادامه یافت و فرستاپن پیش افتاد و مسابقه را برد و قهرمان فرمول یک جهان در سال ۲۰۲۱ شد. لطیفی در مورد اتفاقی که افتاد می‌گوید: «وقتی در کنار میک شوماخر قرار گرفتم از مسیر خارج شدم. او به نوعی من را مجبور کرد که از مسیر خارج شوم اما حدس می‌زنم قصد و غرضی در کار نبود و همه چیز منصفانه بود. اما وقتی خارج شدم لاستیک‌ها واقعاً کثیف بودند و برایمان مشکل‌ساز شد.

نیکولاس لطیفی

نیکولاس لطیفی

نقشه‌ای در کار نبود

لطیفی از اینکه فصل را با تصادف به پایان رسانده ناراحت است. می‌گوید: «مطمئناً دلم نمیخواست فصل را به این شکل به پایان ببرم. از تیم عذرخواهی می‌کنم. این تصادف شاید نتیجه را تغییر داده باشد اما قصد من چنین چیزی نبود. من واقعاً از بچه‌ها و از تیم عذرخواهی می‌کنم و متاسفم.»

با این وجود لطیفی بر این باور است که امسال نکات مثبت زیادی برای او به همراه داشته و اولین امتیازاتش در فرمول یک را بدست آورده است: «مزایای زیادی وجود دارد، اما پایان تلخش همیشه در یادم باقی می‌ماند. اصلاً انتظار چنین چیزی را نداشتم و واقعاً ناامید شدم و متأسفم.»

ارسال نظر

پربازدیدترین