|
| کد مطلب: ۹۴۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد

واکنش رئیسی به اقدام اروپا علیه سپاه/ به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم

رئیسی با قدردانی از سپاه اظهار کرد: کسانی که امروز می‌خواهند این سپاه مقتدر را مورد سرزنش قرار دهند به دلیل این حرکت انقلابی در مبارزه با تروریسم نقش آفرینی از تلاش آن‌ها تلاش مذبوحانه است مانند محاسبات قرن محکوم به شکست است.

واکنش رئیسی به اقدام اروپا علیه سپاه/ به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان روز یکشنبه در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در جلسه علنی مجلس با تشریح شرایط کشور اظهار کرد: باید شکرگزار خداوند بزرگوار باشیم که با وجود همه دشمنی‌ها، توطئه‌ها و فکر‌ها حضور مردم و مشارکت ملت صبر و بردباری مردم باعث شد که دشمن ناکام شود.

رئیسی ادامه داد: اینکه دشمنان می‌خواهند بخش قابل توجهی از حاکمیت ما را مورد سرزنش قرار بدهند به دلیل موفقیت ما است؛ هیچ ارتشی و هیچ نیروی مسلحی به میزانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تروریسم مقابله کرد و شر تروریست‌ها را از سر منطقه کوتاه کرد، تلاش نکرده است؛ این موضوع را هم ارتش‌های کشور‌های منطقه معترف هستند و هم مسئولین عالی در سراسر منطقه معترف هستند که سپاه در برخورد با تروریسم نقش اول را داشته است.

رئیس جمهور تاکید کرد: در همین مدت کوتاه بار‌ها مسئولان به ما گفتند که اگر سپاه نبود و اگر حاج قاسم سلیمانی و مجاهدت‌های سپاه نبود، اکنون شرایط در کشور ما و منطقه به شکل دیگری بود.

وی با قدردانی از سپاه اظهار کرد: کسانی که امروز می‌خواهند این سپاه مقتدر را مورد سرزنش قرار دهند به دلیل این حرکت انقلابی در مبارزه با تروریسم نقش آفرینی از تلاش آن‌ها تلاش مذبوحانه است مانند محاسبات قرن محکوم به شکست است.

به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم

رئیس جمهور در ادامه با ارایه آماری از شرایط اقتصادی کشور گفت: امسال تمام تلاش دولت بر این بود که رشد اقتصادی محقق شود. در دهه ۹۰ مشکلات بسیاری در این رابطه داشتیم، اما امسال شاهد رشد اقتصادی ۴ درصدی هستیم.

رئیسی رشد سرمایه گذاری و کاهشی شدن نرخ تورم و رشد تولید را از دیگر دستاورد‌های دولت در سال جاری برشمرد و افزود: هم اکنون شاهد رشد تجهیزات و ابزار تولید به میزان ۵۵ درصد هستیم.

وی به تصویب اعطای کالابرگ الکترونیک به خانوار‌ها در قانون بودجه امسال اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌ها برای انجام این کار در استان‌ها آماده شده است و گزارش آن به زودی به مجلس و مردم ارایه خواهد شد.

رئیس جمهور تلاش برای تحقق درآمد‌ها در حوزه نفت و مالیات به ویژه فرار مالیاتی را از دیگر رویکرد‌های دولت برشمرد و گفت: تلاش شده تا درآمد‌های مالیاتی دولت به طور کامل محقق شود.

مستندات بیانگر تحقق یک میلیون شغل است

رئیس جمهور در ادامه با ارائه آماری از شاخص‌های تولید و اشتغال در کشور اظهار کرد: رشد بخش صنعت در شش ماهه اول معادل ۴.۹ است. شاخص تولید شرکت‌های صنعتی در بورس ۷ درصد رشد داشته درحالی که این شاخص در گذشته صفر بوده است.

رئیسی افزود: در تولیدات صنعتی از جمله خودرو انواع سواری ۱۳ درصد، وانت ۵۴ درصد، ون ۱۵۴ درصد، تولیدات پتروشیمی ۸ درصد رشد داشته است که این‌ها همه نشان دهنده افزایش و رشد تولید در کشور است.

وی به افزایش ۱۹ درصدی ارزش صادرات غیر نفتی افزایش واردات کالا‌های سرمایه‌ای اشاره کرد و گفت: نسبت به اشتغال آنچه که دولت وعده داده برای اشتغال یک میلیون، مستندات نشان میدهد که اشتغال قریب به یک میلیون محقق شده است.

رئیس جمهور به رشد ۱۷ درصدی تولید غلات در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: بهبود وضعیت تجاری در حوزه کشاورزی نیز قابل توجه است؛ این رابطه ۳.۷ میلیون تنی بخش کشاورزی و رسیدن صادرات از حدود ۱۶ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن را داشتیم.

وی افزود: افزایش ۷۱ درصدی شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی نیز از دیگر دستاورد‌های دولت بوده است.

چهار مساله اساسی مردم و برنامه دولت

رئیس جمهور مسکن، معیشت، خودور و سلامت را چهار اساسی مردم دانست و افزود: دولت برای آن‌ها برنامه کوتاه مدت دارد و وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد.

رئیسی اظهار کرد: راهبرد دشمن ایجاد یاس در مردم است و می‌خواهد شرایط را برای مردم سخت کند و ما باید تلاش کنیم پیام اقدامات دولت و اظهارات نمایندگان مجلس پیام امیدبخشی برای جامعه باشد.

آینده را بسیار روشن می‌بینم

رئیس جمهور گفت: آینده را بسیار روشن می‌بینم و آمار‌های همه نهاد‌های ذی‌ربط از رشد اقتصادی، رشد تولید، رشد سرمایه‌گذاری و رشد اشتغال حکایت دارد.

رئیسی بیان کرد: دشمن نمی‌خواهد پیشرفت کشور را ببینند و ما با کار و تلاش و همدلی شاخص رشد را ارتقا می‌بخشیم و زمینه یاس و ناامیدی را از بین می‌بریم و دشمن را ناکام خواهیم گذاشت.

وی ادامه داد: نسبت به بودجه ۱۴۰۲ که در کمیسیون تلفیق بررسی شد و اکنون در صحن مجلس مطرح است، تلاش شده سیاست‌های کلی برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد؛ سند ملی آمایش سرزمینی در جهت توزیع امکانات، سند ملی دولت مردمی هم در این لایحه مورد تأکید و توجه قرار گرفته و از درج احکام غیرمرتبط با بودجه اجتناب شده است. احکام دائمی در بودجه نیامده و احکام سنواتی به‌صورت جداگانه ارائه شده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این لایحه شفافیت و درج تمام منابع و مصارف در سقف بودجه کل کشور مورد تأکید قرار گرفته است. بهبود معیشت مردم، عدالت در پرداخت‌ها، کاهش تورم، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حمایت از بازار سرمایه، افزایش سهم درآمد‌های مالیاتی از طریق مؤدیان جدید، مسائل مربوط به حوزه بهداشت و درمان و مهمتر از همه رشد اقتصادی و موضوع مهم اشتغال مورد توجه قرار گرفته است. نکته دیگر، فعال شدن صندوق‌های عدالت و پیشرفت در تمام استان‌ها برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و استفاده از درآمد‌های استانی است.

رئیسی اظهار کرد: نکته دیگر تأمین یارانه نقدی یا کالابرگ‌های الکترونیک است که معادل ۳۶۰ همت در نظر گرفته شده است. تأمین یارانه نان، رشد متوسط ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان و پیش‌بینی حداقل حقوق به میزان ۷ میلیون تومان، معافیت‌های مالیاتی درآمد‌های ماهیانه تا ۷ میلیون تومان، کاهش تعرفه‌های گمرکی نهاده‌های دامی و کالا‌های اساسی از چهار درصد به یک درصد و پیش‌بینی برای واردات خودرو از دیگر موضوعات مورد توجه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ است.

وی افزود: ما هم تولید خودروی با کیفیت، و هم واردات برای رفع کمبود‌ها را در بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه قرار دادیم. از روز تصویب طرح واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، کار آیین‌نامه‌نویسی و اقدام برای واردات خودرو آغاز شده و تأخیری در این موضوع وجود نداشته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تخصیص ۳۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در استان‌ها از طریق صندوق عدالت و پیشرفت، تصریح کرد: برای هر استان هزار میلیارد تومان تنخواه در نظر گرفته شده و مازاد درآمد‌های حقوق دولتی استان مثل معادن و دیگر درآمد‌های دولت برای کمک به اشتغال و پایان یافتن تمام پروژه‌های نیمه‌تمام اختصاص پیدا کرده است. افزایش اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای به میزان ۲۶ درصد، پیش‌بینی تأمین سرمایه از محل تهاتر دارایی‌ها و تهاتر نفت برای تولید و پیش‌بینی ۵۴۰ همت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های دولتی نکته مهمی است.

رئیسی ادامه داد: کاهش ۷درصدی مالیات واحد‌های تولیدی، اختصاص ۱۵ همت سهام دولت به صندوق تثبیت سرمایه که کمک بزرگی به این صندوق می‌کند.

وی اضافه کرد: رشد ۴۳ درصدی اعتبارات بخش سلامت، اختصاص ۱۰ درصد از منابع هدفمندی بابت یارانه دارو، در حوزه مسکن و حمل و نقل تامین منابع مالی برای حمایت از ساخت مسکن، تامین زمین مورد نیاز برای پروژه‌های احداث مسکن و تخفیف مالیاتی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن پیش‌بینی شده است.

رئیسی عنوان کرد: همه تمام تلاش ما هم امسال و هم برای سال ۱۴۰۲ تلاش ما بر این بوده است که مغایرتی میان درآمد‌ها و هزینه‌ها نباشد، زیرا کسری بودجه امر پسندیده‌ای نیست و مجلس و دولت آن را نمی‌پسندند و آثار تورمی هم دارد.

رئیس جمهور افزود: ریسک در منابع به حداقل برسد درآمد به نحوی تعریف شده است که ریسک آن حداقلی باشد. البته ممکن است اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای بیفتد، اما تلاش شده ریسک حداقل باشد. سعی کرده‌ایم تکالیف بانک‌ها را در بودجه امسال به حداقل ممکن برسانیم. مدیریت بر بودجه، مدیریت بانک‌ها، مدیریت بازار سرمایه از نکات مورد تاکید در این بودجه است.

رئیسی بیان کرد: از نکاتی که نمایندگان به آن توجه دارند این است که ما از ۴۰ درصد صندوق توسعه ملی در بودجه نیاوردیم. منابع برای بودجه امسال از سنواتی است که ما این ۴۰ درصد را لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیاوردیم در سنوات گذشته دیگران می‌آوردند شما به خاطر دارید که یکی از منابع مهم برای دولت از این ۴۰ درصد استفاده می‌کردند، اما ما این را ذکر نکردیم و در منابع بودجه هم نیاوردیم که نکته قابل توجهی است.

رئیس جمهور عنوان کرد: اینکه سوال می‌کنند بودجه نسبت به درآمد‌ها چگونه افزایش پیدا کرده است به این شکل است که مالیات مربوط به مودیان جدید و کسانی است که فرار مالیاتی می‌کنند.

رئیسی درباره اینکه چرا هزینه‌ها افزایش دارد هم موضوع قابل توجهی است و برخی‌ها سوال می‌کنند، گفت: هزینه‌ها یک بخشی مربوط به حقوق و دستمزد است که در سال جاری حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرد و بخشی هم مربوط به ۱۵۰ همتی است که از هدفمندی آمده و در این قرار گرفته است وگرنه اگر بخواهیم اصل آن را حساب کنیم هزینه بیشتر از ۲۱، ۲۲ درصد نخواهد شد، اما وقتی آن‌ها را هم کنار آن قرار می‌دهیم عدد افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: امیدوارم با مدد الهی و با توجه به این شاخص‌هایی که عرض کردم که نشان‌دهنده رشد است بدانید وضعیت ارز، طلا و بسیاری از گرانی‌ها در کشور کاهشی خواهد شد. ما به‌رغم همه القا کردن یاس و ناامیدی که از سوی دشمنان صورت می‌گیرد یا برخی تردید‌ها که می‌خواهند به جامعه القا کنند با توجه به منابع و ظرفیتی و منابع انسانی کارآمدی و همکاری امروز دولت و مجلس وجود دارد در اجرای منویات رهبر انقلاب و آنچه خواست مردم است آینده را بسیار روشن می‌بینیم.

رئیسی افزود: همه آمار‌های ارائه شده از سوی مرکز آمار، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس نشان‌دهنده رشد در کشور است؛ آنچه ما می‌بینیم در رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، رشد تولید و رشد اشتغال همه شاخص رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه دشمن نمی‌خواهد رشد و پیشرفت ملت ایران را ببیند، افزود: یقین بدانید با اراده پولادینی و مشارکتی که مردم دارند و همتی که همه مخلصین در دولت، مجلس و همه کارگزاران در سراسر کشور دارند، این رشد را ارتقا می‌بخشیم و زمینه هرگونه ناامیدی و یأس را در جامعه از بین می‌بریم و در این عرصه هم دشمن مانند عرصه‌های دیگر ناامید و شکست خواهد خورد.

رئیسی با ابراز امیدواری نسبت به همکاری مجلس و دولت برای رفع نواقص و شبهات لایحه بودجه ۱۴۰۲ و تنظیم یک سند مالی قابل اتکا برای کشور، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: پیام بودجه به همه فعالان اقتصادی، بازار، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان باید پیام امیدبخش و مثبتی باشد و احساسمان این باشد که فعالیت و تلاش در کشور مضاعف شده و امید را در کشور روزبه‌روز شاهد باشیم و این تصویب‌ها، اقدامات و تصمیم‌ها بتواند امید را روزبه‌روز افزون کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین