|
| کد مطلب: ۸۸۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد

: ارز ترجیحی حذف نمی‌شود، عادلانه و مردمی خواهد شد/ قیمت نان، دارو و بنزین به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد

رئیس‌جمهور گفت: برای همه دهک هایی که دهک اول تا دهم شناخته می‌شود، سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم به بعد ۳۰۰ هزار تومان ماهانه دریافت می‌کنند.

 : ارز ترجیحی حذف نمی‌شود، عادلانه و مردمی خواهد شد/ قیمت نان، دارو و بنزین به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد

سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در پنجمین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به این سوال که قرار است در موضوع اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی چه اتفاقی بیفتد؟ گفت: امروز همه بر اینکه مسأله ارز ترجیحی و 2 یا چند نرخی بودن ارز باید به نحوی حل شود، اتفاق‌نظر دارند، اما درباره زمان و روش اجرا اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که اشکالی هم ندارد.

 

رئیسی با تاکید بر اینکه بالاخره در اجرا باید بر یک نقطه‌ای اتفاق نظر کرد، افزود: در بحث و بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که بهترین کار این است که به قانون عمل شود؛ قانون مجلس در این رابطه روشن است. قانون بودجه 1401 که مجلس تصویب کرده، دیگر ارز ترجیحی در نظر گرفته نشده است و به جای آن باید ارز نیمایی یا به نحوی ارز آزاد تخصیص داده شود.

رئیسی در پاسخ به سوال مجری درباره جزئیات طرح اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی گفت: این یارانه تا امروز در زنجیره تامین و توزیع به واردکننده پرداخت می‌شد که مشکلاتی ایجاد کرد و همه به این مشکلات واقف هستند. در این طرح یارانه باید به آخر زنجیره یعنی مصرف‌کننده پرداخت شود تا او خودش سفره‌اش را مدیریت کند.

رئیس جمهور افزود: در واقع به جای عنوان حذف ارز ترجیحی باید بگوییم این طرح نوعی مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه کالاهای اساسی است و نه حذف.

رئیس جمهور در مورد اینکه با اجرای طرح کمک معیشتی قرار است به هر فرد چه میزان پرداختی صورت گیرد، خاطر نشان کرد: سازمان برنامه و بودجه این موضع را کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به 3 دهک اول، نفری 400 هزار تومان یعنی یک خانواده 5 نفره، 2 میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم به بعد هم 300 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد.

رئیسی تاکید کرد: در این طرح همه مردم بدون استثناء از یارانه نان و دارو برخوردار هستند و به هیچ عنوان قیمت نان، دارو و بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی در نرخ نان تغییر ایجاد می‌کند؟ گفت: نان سنتی با قیمت سابق به دست همه مردم خواهد رسید. دارو در پوشش بیمه‌ای می‌رود و قیمت آن هم تغییر نمی‌کند و زیرساخت‌های اینکار نیز تکمیل و آماده می‌شود.

 

رئیسی اظهار داشت: فعلاً برنامه‌ریزی شده که برای 2 ماه آینده بدین شکل حمایت صورت گیرد و سپس طبق برنامه دولت تبدیل به کالابرگ الکترونیک شود. کالا برگ الکترونیک، برابر قانون و به عدالت نزدیک‌تر است و توانایی تبدیل شدن به گرانی را ندارد تا در این میدان مردم تنها نمانند و مشکلی خصوصاً برای خانواد‌ه‌های نیازمند نخواهد بود.

ارسال نظر

پربازدیدترین