|
| کد مطلب: ۹۲۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد

ترکیبی عجیب از دایناسور و پرنده / عکس

 یک اسکلت فسیل شده کامل از یک پرنده پیدا شده که در حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش در چین امروزی زندگی می‌کرده است. این فسیل که سر آن شبیه دایناسورهاست و بدنی کاملا شبیه پرندگان امروزی دارد، می‌تواند به ما در کشف مراحل کلیدی روند تکامل، کمک زیادی کند.

ترکیبی عجیب از دایناسور و پرنده / عکس
منبع: خبر آنلاین |

فسیل یافت شده جدید که نام آن را کراتوناویس ژویی( Cratonavis zhui) گذارده‌اند، احتمالا اطلاعات و بینش مهمی در مورد نحوه تکامل پرندگان به ما خواهد داد. محققان در حفاری‌هایی که در شمال چین انجام دادند، توانستند باقیمانده‌های کراتوناویس، پرنده‌ای با سر دایناسور را بیابند.

5791558

قبلا نقش‌هایی از بدن دایناسورهای پر دار و پرندگان اولیه‌ای نظیر Confuciusornis sanctus، در این منطقه و در میان صخره‌های رسوبی که در حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش و در دوران کرتاسه شکل گرفته‌ بودند، کشف شده بود.

دانشمندان به رهبری دیرینه‌شناسی با نام ژو ژنگه از آکادمی علوم چین(CAS)، شروع به تحقیق در مورد جمجمه فسیل کرده و برای این کار از اسکن توموگرافی کامپیوتری(CT) با وضوح بالا استفاده کردند.

این تیم توانستند با استفاده از نسخه‌های دیجیتالی از استخوان‌های رسوب شده ، شکل و عملکرد جمجمه را درست مانند زمانی که پرنده زنده بوده است، بازسازی کنند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که جمجمه کراتوناویس، تقریبا به جمجمه دایناسورهایی نظیر Tyrannosaurus rex شباهت دارد، و شبیه یک پرنده نیست.

همچنین نکته قابل توجه در واقعیت کشف شده این است که فسیل کراتوناویس یافت شده دارای کتفی است که به طور شگفت‌آوری بلند است و همچنین دارای اولین متاتارس(استخوان‌های روی پا) است. اینها خصوصیاتی هستند که به ندرت در فسیل‌های دیگر اجداد دایناسورهای پرنده و همچنین در پرندگان امروزی دیده می‌شوند.

این موجود مرموز ترکیبی عجیب از دایناسور و پرنده است / عکس

روند تکامل نشان‌ می‌دهد که با تکامل پرندگان، در اولین استخوان‌های متاتارس کاهش طول اتفاق افتاده است.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که درهنگام تغییر شکل دایناسورها به پرندگان، اولین متاتارس‌ها از یک فرآیند طبیعی پیروی کردند و کوتاه‌تر شدند. زمانی که آنها به اندازه مطلوب خود، یعنی کمتر از یک چهارم طول متاتارس دوم رسیدند، کاربری قبلی‌شان تغییر یافت.

ویژگی منحصربفرد یک متاتارس بزرگ شده در کراتوناویس، بیشتر قابل مقایسه با دایناسورهای تیره بالائور دوره کرتاسه پسین، یعنی عضوی از خانواده گوشتخواران پر دار که با نام درومائئوسوریدها شناخته می‌شوند، است.

ترکیب منحصربفرد آناتومی کراتوناویس ژویی نشان‌دهنده یک تکامل ترکیبی باشکوه در حیوانات است، و همچنین نشانه‌ای از این است که چگونه تمام موجودات زنده قابلیت تغییرات گسترده را دارند. تکامل پرندگانی که سرتاسر بدنشان پوشیده از پر است، به طور همزمان از طرق مختلف و متفاوت رخ داده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین