|
| کد مطلب: ۹۱۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد

پیش‌بینی‌های وحشتناک درباره هوش مصنوعی

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که دستاوردهای هوش مصنوعی تا ابد مثبت و به نفع بشریت نخواهد بود و می‌تواند در اینده ابعاد ویرانگر داشته باشد.

پیش‌بینی‌های وحشتناک درباره هوش مصنوعی

کارشناسان هشدار می‌دهند که هوش مصنوعی با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای می‌تواند به سمت تاریکی روی بیاورد و ضرر بیشتری را نصیب بشریت کند تا سود.

کارشناسان ادعا کرده‌اند اگر انسان‌ها مراقب نباشند، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند دچار چرخش ناگهانی شده و عواقب ناگواری به بار آورد. اکثر مردم در سراسر جهان از نوعی دستگاه مجهز به هوش مصنوعی مانند «آمازون الکسا» در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند.

 

پیشرفت‌ها در عرصه هوش مصنوعی باعث شده انسان‌ها بتوانند کارهایی مانند محاسبه معادلات غیرممکن را انجام دهند استفاده از هوش مصنوعی همچنین سبب کاهش صدمات ناشی از کارهای سخت شده است. با وجود این نکات مثبت، کارشناسان همچنان نگرانی‌هایی در مورد آینده این فناوری دارند.

نگاه منفی

میا گارسیا، بنیانگذار و مدیر عامل «آی تولب»( iToolab) به روزنامه سان گفت: "تقریبا هیچ فناوری ای وجود ندارد که ثابت کرده باشد به طور صد در صد در عرصه جهانی سودمند باشد.

او فزود: همیشه یک جنبه تاریک برای همه چیز در دنیای امروز وجود دارد. برخی از فناوری‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند بیشتر آسیب رسان باشند تا سودمند. به عنوان مثال، سلاح‌های هسته‌ای یا موجودات اصلاح شده ژنتیکی.

تعدادی از کارشناسان که معتقدند فناوری و هوش مصنوعی در نهایت برای انسان مضر خواهد بود، نیز این با این استدلال موافقند.

ایرنه گراهام، یکی از بنیانگذاران کمپانی اسپایلیکس، در گفت و گو با روزنامه سان گفت: مطالعات نشان می‌دهد که استفاده مردم از ارتباطات تلفن همراه بر توانایی آنها برای اجتماعی بودن و برقراری تماس چهره به چهره تاثیر منفی می‌گذارد. او در توضیح یکی دیگر از نکات منفی استفاده بیش از حد از قابلیت‌های ارتباطی تلفن‌های همراه نیز گفت: شما متوجه می‌شوید که زمان کافی برای خود ندارید زیرا به طور مداوم با کسی ارتباط برقرار می‌کنید.

در همین حال، جیکوب هینسون، مدیر و بنیانگذار «ایلاکر دات کام» (Elocker.com) با اشاره به مزایای هوش مصنوعی گفت که این فناوری می تواند به عنوان ابزاری برای نظارت و کنترل جمعیت استفاده شود.

هینسون افزود: «این (هوش مصنوعی) می‌تواند به دلیل توانایی آن در جایگزینی تماس فیزیکی با یک ارتباط مجازی، منجر به انزوای اجتماعی افراد شود.»

 

نگاه مثبت

با این حال، برخی از کارشناسان دیدگاه مثبت تری را در مورد فناوری‌های در حال توسعه به اشتراک گذاشتند.

عبدالرحیم، متخصص فناوری اطلاعات و موءسس و مدیر عامل شرکت «موارد تست نرم افزار»، گفت: معتقدم فناوری قادر است به بشریت و ایجاد پیشرفت پایدار - از بهبود مراقبت‌های بهداشتی و ارتباطات گرفته تا محیط زندگی امن‌تر – کمک کند.

با نزدیک ‌تر کردن افراد توسط فناوری ارتباطات، می‌توانیم ایده‌ها را به اشتراک بگذاریم، شبکه‌هایی ایجاد کنیم و ارتباطاتی ایجاد کنیم که قبل از توسعه تلفن‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی امکان‌پذیر نبود.

راجر گرایمز، کارشناس فناوری در شرکت نرم افزاری «نوبی۴» (KnowB۴)، این سوال را مطرح کرد: "آیا مهم است؟ هیچ کس نمی‌تواند جلوی توسعه فناوری را بگیرد.

بدترین سناریو

گرایمز ادامه داد: «بدترین سناریو این است که به دلیل اینکه هنوز به بلوغ فکری نرسیده‌ایم تا اختلافات خود را به طور مسالمت آمیز حل کنیم خود را از بین ببریم و در نهایت با اتکا به فناوری هوش مصنوعی رویدادی وحشتناک را پیش بیاوریم که کل بشریت را از بین ببرد.

گرایمر در توضیح بیشتر افزود: آیا می‌توانیم آنقدر دوام بیاوریم که بدون کشتن یکدیگر به یک وضعیت نهایی، صلح‌آمیزتر و هوشمندتر برسیم؟ این سؤال از زمان اختراع بمب اتمی وجود داشته است. انیشتین نیز این پرسش را مطرح کرده بود. کارل سیگان نیز آن را پرسیده بود. شخصیت جودی فاستر در فیلم «تماس» نیز آن را مطرح کرده بود. به نظر می‌رسد با مطرح کردن این هشدار بزرگ، بتوان از استفاده مضر و خطرناک از هوش مصنوعی اجتناب کرد و از این فناوری در جهت بهبود زندگی نوع بشر استفاده کرد.

منبع:همشهری آنلاین

 

ارسال نظر

پربازدیدترین