|
| کد مطلب: ۸۳۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد

ربات‌ها اولین جراحی پیچیده بدون حضور انسان را به سرانجام رساندند

ربات‌ها اولین جراحی پیچیده بدون حضور انسان را به سرانجام رساندند

محققان آمریکایی برای اولین بار موفق شدند یک عمل جراحی پیچیده را بدون دخالت انسان و توسط ربات انجام دهند.

به گزارش آیند، محققان دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرده اند که ربات «STAR» این دانشگاه برای اولین بار بدون کمک انسان عمل جراحی پیچیده‌ای را روی خوک انجام داده و عملکرد آن بهتر از جراحان انسانی بوده است.

قابل ذکر است که استفاده از ربات‌ها در اتاق عمل چیز جدیدی نیست؛ اما تکنیک‌های مورد استفاده در حال حاضر مانند سیستم جراحی داوینچی همچنان توسط جراح انسان کنترل می‌شوند.

محققان توضیح داده اند که «ربات هوشمند پارچه‌ای خودکار» که با نام اختصاری «STAR» شناخته می‌شود؛ کاملاً با سیستم‌های سنتی متفاوت است.

اکسل کریگر، دانشیار مهندسی مکانیک در دانشگاه جان هاپکینز و سرپرست این تیم تحقیقاتی، گفت: STAR اولین سیستم رباتیکی است که برنامه‌ریزی، تطبیق و اجرای طرح جراحی در بافت نرم را بدون دخالت انسان انجام می‌دهد. پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این تیم ثابت کرده است که STAR می‌تواند وظایف جراحی دقیق را بهتر از جراحان انسانی انجام دهد و اتوماتیک کردن ربات برای انجام این نوع وظایف پیچیده نیاز به نوآوری‌های بیشتری دارد.

در جدیدترین تحقیقات این تیم که روز چهارشنبه در مجله Science Robotics منتشر شد، محققان داده‌هایی را ارائه کرده اند که نشان می‌دهد STAR می‌تواند به طور مستقل جراحی پیچیده بافت نرم را در خوک‌ها با «لاپاراسکوپی» و تنها با ایجاد برش‌های کوچک انجام دهد.

این تیم تحقیقاتی توضیح داده است که ربات آزمایش‌هایی را که شامل انجام یک مداخله پزشکی روی ۴ خوک بود، با دقت در مقایسه با داده‌های به‌دست‌آمده از عملیات انسانی گذرانده است.

این تیم گزارش داد که مرحله بخیه ساخته شده توسط ربات، دقیق‌تر و سازگارتر از مداخله انسان بود و هیچ نشتی در روده خوک‌هایی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند، مشاهده نشد.

کریگر گفت: این ربات به ترکیبی از دوربین‌های مادون قرمز نزدیک و دوربین‌های نوری ساختاری مجهز شده است تا تصویری سه‌بعدی از محل جراحی بازسازی کند. یک طرح جراحی که می‌تواند در صورت نیاز اصلاح شود تا هر چیز شگفت انگیزی مانند انسداد بافت را در نظر بگیرد. این می‌تواند گام مهمی در ایمن‌تر کردن جراحی‌ها باشد؛ زیرا به جراحان اجازه می‌دهد معیار موفقیت روش‌های دشواری مانند آناستوموز را بهتر آزمایش کنند؛ روشی که سالانه بیش از یک میلیون بار در ایالات متحده انجام می‌شود.

ما امیدواریم که STAR انقلابی در سایر روش‌های چالش برانگیز بافت نرم، مانند برداشتن تومور ایجاد کند. سیستم‌های جراحی رباتیک مستقل می‌توانند به درمان بیماران خارج از محیط‌های معمولی بیمارستان کمک کنند.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد ارتقا‌هایی را برای «STAR» ارائه و قابلیت‌های آن را تقویت کند؛ زیرا در آزمایش‌های فعلی، ربات هنوز نیاز دارد تا طول بافت به صورت دستی علامت گذاری شود تا به ردیابی آن کمک کند؛ اما طبق گزارش ها، این تیم شروع به کار کرده است. کار بر روی یک رویکرد جدید که می‌تواند دوربین‌های ربات را کوچکتر و برنامه ریزی جراحی را ساده‌تر کند./ باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

پربازدیدترین