|
| کد مطلب: ۷۹۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد

ریزلخته؛ دلیل کووید طولانی مدت است

ریزلخته؛ دلیل کووید طولانی مدت است

به گزارش آیند و به نقل از گاردین ، استاد علوم فیزیولوژیک می‌گوید دلیل اصلی کووید طولانی مدت پدیده‌ای به نام ریزلخته شدن خون است.

«رسیا پریتوریوس» از دانشگاه استلنبوش آفریقای جنوبی و همکارانش می‌گویند شواهدی در دست دارند مبنی بر اینکه ریزلخته شدن مداوم دلیل طولانی شدن کووید در بیماران مبتلا می‌تواند باشد.

پرتوریوس تاکید کرد در لابراتوار آنها این پدیده را در بسیاری از بیماران کووید طولانی ثبت کرده‌اند اما در حال حاضر هیچ آزمایش پاتولوژی عمومی برای تشخیص این نوع بیماران در جهان ایجاد نشده است.

گفتنی است یکی از قصور بزرگ جامعه پزشکی در طول همه گیری کووید 19، واکنش کند یا بدون واکنش به تشخیص و درمان کووید طولانی مدت است.

در حال حاضر 100 میلیون بیمار کووید طولانی مدت در جهان داریم که با شیوع اومیکرون ممکن است بیشتر هم شوند.

بیماران کووید طولانی مدت از علائم متعددی شکایت دارند که مهمترین آنها خستگی مکرر و مه مغزی، ضعف عضلانی، تنگی نفس، سطح پایین اکسیژن خون، مشکلات خواب،اضطراب و افسردگی است.

برخی از بیماران به قدری مریض هستند که توانایی کارکردن ندارند و حتی نمی‌توانند چند قدم بردارند.

احتمال سکته قلبی و مغزی در این افراد زیاد است و بدتر اینکه حتی عفونت خفیف کرونایی نیز می‌تواند منجر به ناتوانی طولانی مدت شود.

از اوایل 2020 محققان از جمله محقق افریقای جنوبی اشاره کرد که کووید 19 نه تنها بیماری علیه ریه است بلکه بر سیستم عروقی جریان خون و انعقاد یعنی لخته شدن خون تاثیر می‌گذارد.

مطالعه اخیر پرتوریوس نشان می‌دهد ریزلخته یا میکرولخته Microclotting در بسیاری از بیماران کووید طولانی وجود دارد. وقتی پوست را برش می‌دهید، بدن در فرایندی با فیزیولوژی سالم، لخته‌ ایجاد می‌کند.

اما بدن لخته‌ها را به طور موثر تجزیه می‌کند.

اما در خون بیماران مبتلا به کووید طولانی ریزلخته پایدار، به فرایند فیبرینولیتیک مقاوم می‌شود.

طبق تحقیق پرتوریوس سطح بالایی از مولکول‌های التهابی در ریزلخته از جمله پروتئین لخته کننده پلاسمینوژی، فیبرینوژن و فاکتور فون ویلبراند VWF و آنتی پلاسمین آلفا2 {مولکولی که از تجزیه ریزلخته جلوگیری می‌کند} به دام افتاده‌اند.

وجود ریزلخته پایدارو پلاکت بیش فعال انعقاد را تداوم بخشیده و سلولها اکسیژن کافی در بافت برای حفظ عملکرد بدن دریافت نمی‌کنند که به هیپوکسی سلولی منجر شده و هیپوکسی گسترده در بسیاری از علائم ناتوان کننده گزارش شده، محور است.

ارسال نظر

پربازدیدترین