|
| کد مطلب: ۷۹۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد

هدف چین از داده کاوی شبکه‌های اجتماعی غربی چیست؟

هدف چین از داده کاوی شبکه‌های اجتماعی غربی چیست؟

به گزارش آیند و به نقل از واشنگتن پست ، چین در حال داده کاوی گسترده شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر و فیس بوک است تا سازمان‌های حکومتی و نظامی خود را به دیتای مورد نیاز برای هدف قراردادن غرب تجهیز کند.

بررسی اسناد 300 مناقصه و قراداد دولتی در سال 2020 نشان می‌دهد دولت در حال خرید سیستم‌های نظارتی مبتنی بر داده کاوی است.

در یکی از این اسناد خرید نرم افزار به ارزش 320 هزار دلار را نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی را داده کاوی کرده و پایگاه داده‌ای از روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان خارجی ایجاد کند.

به نوشته واشنگتن پست دولت همچنین برنامه اطلاعاتی برای پلیس پکن به مبلغ 216 هزار دلار خریده است تا فضای سایبری هنگ کنگ، تایوان و اقلیت اویغور را رصد و پالایش کند.

البته چینی‌ها می‌گویند با این نرم افزار دولتمی‌تواند شبکه زیرزمینی ضد چین را بهتر درک کند.

رهبران چین در حال ایجاد شبکه‌ای از سیستم‌های هشدار دهنده هستند که زنگ خطر واقعی را درباره روندهای مخالف حکومت و تهدیدات واقعی از روی دیتای تحلیل شده، به صدا در می‌آورد.

پکن همچنین از شبکه داخلی نظارت بر داده اینترنتی خود برای جمع آوری اطلاعات در مورد اهداف غربی به عنوان بخشی از یک حرکت گسترده تبلیغاتی استفاده می‌کند.

طبق اسناد مذکور دولت چین بودجه خاصی برای خرید و نگهداری اکانت شبکه‌های خارجی برای پلیس و سازمان تبلیغات اختصاص داده است.

برنامه‌های کوچک و خودکار و یا پروژه‌های بزرگ با صدها هزار دلار هزینه و تیمی انگلیسی زبان و متخصصان سیاست خارجی در این فرایند به پکن کمک می‌کنند.

برخی از برنامه‌ها و نرم افزارها به صورت بلادرنگ عمل کرده و داده‌ها را ذخیره و تحلیل می‌کنند.

برخی برنامه‌ها روی موضوعاتی مانند انتخابات آمریکا تمرکز داشته و به صورت درازمدت داده کاوی می‌کنند.

در روزنامه چاینا دیلی بر اساس قرارداد 300 هزار دلاری توسعه نرم افزار، روی این نکته تاکید شده که چین در حال رقابت با رسانه‌های آمریکایی و غربی بوده و نبرد برای بیان حقایق شروع شده است.

توئیتر در پاسخ به ابهامات پیش آمده اعلام کرده است API این شرکت، دسترسی به داده‌های عمومی و نه خصوصی را فراهم می‌سازد و استفاده از آن برای اهداف نظارتی ممنوع است.

البته غربی‌ها معتقدند جمع آوری و نظارت گسترده داده‌ها به مقامات دولتی بینش افکار عمومی و نظارت فنی برای دستگاه سانسور کشور را ارائه می‌دهد.

ارسال نظر

پربازدیدترین