|
| کد مطلب: ۷۵۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد

ویدئو / تلسکوپ فضایی جیمز وب 100 برابر قوی‌تر از هابل

ویدئو / تلسکوپ فضایی جیمز وب 100 برابر قوی‌تر از هابل

به دلیل مشکل ارتباطی بین رصدخانه و سیستم پرتاب کننده قرار است به جای 22 دسامبر، روز 24 دسامبر تلسکوپ فضایی جیمز وب که 100 برابر قوی‌تر از هابل طراحی شده، به فضا پرتاب شود.

به گزارش آیند و به نقل از رویترز ، این پرتاب از پایگاه فرانسوی گویان با موشک آریان 5 انجام خواهد شد تا فصلی جدید در کاوش فضایی آغاز شود.

تلسکوپی که قرار بود 2011 پرتاب شود، به دلایل متعدد توسط ناسا به تعویق افتاد و حالا با هزینه 8.8 میلیارد دلار عازم فراتر از ماه می‌شود.

البته هزینه‌های عملیاتی باعث شده تا هزینه نهایی 9.66 میلیارد دلار شود.

این تلسکوپ که به 4 ابزار علمی مجهز است توسط تیمی بین‌المللی به رهبری ناسا با همکاری اروپایی‌ها و سازمان فضایی کانادا ساخته شده است.

در این بین پیمانکار اصلی Northrop Grumman Corp است که هزینه‌های ساخت را بالاجبار دو برابر کرد.

محققان قصد دارند با استفاده از این تلسکوپ دست به مطالعه تمام مراحل تاریخ کیهان از زمان انفجار بزرگ در 13.8 میلیارد سال پیش بزنند.

مطالعه سیارات فراخورشیدی، جهان‌های نزدیک به زمین، مطالعه روی همسایه‌هایی مانند مریخ و قمر زحل، اطلاعات درباره شکل گیری ستاره‌ها از جمله کارهایی است که با جیمز وب می‌توان انجام داد و برایش برنامه‌ریزی شده است.

گفتنی است تلسکوپ جیمز وب از طریق مادون قرمز به جهان نگاه می‌کند.

هابل از زمان پرتابش در 1990 عمدتا طول موج نوری و فرابنفش را دنبال می‌کرد اما جیمز وب منطقه جمع‌آوری نور بسیار بزرگتری دارد که به آن اجازه می‌دهد فواصل بسیار دورتر، حتی دورتر از زمان را در مقایسه با هابل ببیند.

گریگ رابینسون مدیر برنامه تلسکوپ جیمز وب در واشنگتن می‌گوید مشتاقانه منتظر انجام کار با این تلسکوپ هستیم.

تلسکوپ جیمز وب در ماه اکتبر و در سفر 16 روزه دریایی از کالیفرنیا و از طریق کانال پاناما به بندر دوپاریاکابو در گویان فرانسه رسید.

روز 22 دسامبر پس از پرتاب، در سفری یک ماهه معادل 1.6 میلیون کیلومتری به مداری دورتر از هابل و فراتر از ماه رسیده و مستقر خواهد شد.

«جان ماتر» مدیر ارشد پروژه جیمز وب ناسا در Goddard Space Flight Center در مریلند گفت ما به وسیله این تلسکوپ به هر چیزی که در جهان هستی است می‌توانیم نگاه کرده و بدانیم چگونه از انفجار بزرگ به اینجا رسیده‌ایم.

ماموریت جیمز وب به گفته وی جستجو برای اولین اجرام نورانی است که پس از انفجار بزرگ تشکیل شده است.

یادگیری چگونگی تکامل کهکشان‌ها از تولد اولیه تا به امروز و نیز کهکشان‌های در حال رشد با جیمر وب محقق خواهد شد.

به گفته ماتر نور مادون قرمز به جای تابش به اطراف دانه‌های غبار می‌چرخد و بنابراین می‌توان با تلسکوپ دید و به همین خاطر می‌توان چگونگی رشد ستارگان با سیارات جوان‌شان را دید.

ارسال نظر

پربازدیدترین