|
| کد مطلب: ۷۰۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد

اومیکرون از موش به انسان منتقل شده است؟

اومیکرون از موش به انسان منتقل شده است؟

نظریه انتقال کرونای اومیکرون از موش به انسان توسط محقق آمریکایی مطرح شده است.

به گزارش آیند و به نقل از لایو ساینس ، پروفسور کریستین اندرسن، ایمونولوژیست در موسسه تحقیقاتی اسکریپس کالیفرنیا این تئوری را مطرح کرده است.

به گفته وی ویروسی که به اومیکرون تبدیل شده، ممکن است از انسان آلوده به جوندگان به عنوان ناقلان کرونا، رفته و پس از تکامل به انسان بازگشته است.

اگر این تئوری صحیح باشد، می‌توان فهمید چرا ویروس از شاخه تکاملی خود جدا شده و در مقطعی در 2020 ناپدید شده و با جهش‌های غیرمعمولی دوباره وارد جمعیت شده است.

بدین ترتیب «جد» اومیکرون‌ توانسته میزبان حیوانی را آلوده کرده و در نتیجه با ماهیت شدیدا جهش یافته پس از بازگشت به انسان در فرایندی به نام زئونوز معکوس مشارکت کند.

{ بیماری مشترک انسان و حیوانات یا زُئونوز Zoonosis به بیماری های عفونی گفته می‌شود که بین حیوانات (عموما مهره‌داران) و انسان قابل انتقال هستند. اغلب این واژه به‌طور اختصاصی برای بیماری‌هایی که از دیگر گونه‌های حیوانات منشا می‌گیرند و به انسان منتقل می‌شوند به کار می‌رود. منشا این بیماری‌ها ممکن است جانوران اهلی یا وحشی، ازجمله حشره‌ها، پستانداران، خزندگان و پرندگان باشند. در برخی زئونوزها، انسان عفونت را به جانوران دیگر منتقل می‌کند که این حالت زئونوسیس معکوس یا آنتروپونوسیس خوانده می‌شود (برگرفته از واژه یونانی anthropo به معنی انسان). در زئونوسیس مستقیم، عامل عفونی تنها نیاز به یک میزبان برای تکمیل چرخه زندگی خود دارد و طی انتقال، دچار تغییر چشمگیری نمی‌شود. بسیاری از سوش‌های آنفلوآنزا از این دسته‌اند.}

پروفسور اندرسن تئوری خود را مبتنی بر این واقعیت می‌داند که اومیکرون در اواسط سال گذشته از سایر کوویدها فاصله گرفته و نمونه ژنومی نشان می‌دهد در اکتبر سال جاری در افراد شروع به گردش کرده است.

آنچه در این دو دوره رخ داده، رمز و رازی است که نشان می‌دهد اومیکرون متفاوت از بقیه انواع کوویدها است.

اندرسن می‌گوید گسترش کووید در بیماران با نقص ایمنی برای مدت طولانی بعید به نظر می‌رسد و همچنین جهش اومیکرون در موش و همستر هم وجود داشته است.

اما محققان انگلیسی می‌گویند این نظر درست نیست و اومیکرون از بیمار ایدزی که دارای نقص ایمنی طولانی مدت بوده، گسترش یافته است.

به هر حال اومیکرون به تنهایی 32 جهش در پروتئین‌هاس سنبله خود دارد که 5 برابر بیشتر از دلتا است و این نگرانی وجود دارد که ماهیت آن متقاوت از بقیه بوده و هم مسری‌تر و هم واکسن گریزتر باشد.

اومیکرون در تاریکی تکامل یافته و از دید محققان فرار کرده است.

اما واقعیت به گفته پروفسور لارنس یانگ متخصص در دانشکده پزشکی وارویک این است که ما در روزهای اولیه درک اومیکرون و جهش‌های آن هستیم.

ارسال نظر

پربازدیدترین