|
| کد مطلب: ۶۹۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد

خورشید منبع اصلی آب فراوان در سیاره زمین است

خورشید منبع اصلی آب فراوان در سیاره زمین است

محققان می‌گویند به لطف خورشید است که زمین آب دارد و خورشید منبع اصلی آب فراوان در سیاره زمین است.

به گزارش آیند و به نقل از nature ، نظریه جدید مبتنی بر تجزیه و تحلیل دقیق اتم به اتم قطعات کوچک سیارکی نزدیک به زمین از نوع S-type به نام Itokawa است.

آب 70 درصد از سطح زمین را پوشانده اما فراوانی ان در سیاره زمین مدتهاست ذهن محققان را به خود مشغول کرده است.

تیم بین‌المللی از محققان بر اساس تجزیه و تحلیل سیارک ایتوکاوا معتقدند خورشید منبع محتمل شکفت انگیز آب در زمین است.

محققان به باد خورشیدی به عنوان جریانی از ذرات باردار از خورشید اشاره کرده که عمدتا از یون‌های هیدروژن ساخته شده‌اند.

آنها می‌گویند 4.5 میلیارد سال پیشف باد خورشیدی آب را درون دانه‌های غبار فضایی ایجاد کرد که به صورت بارش شهابی درخشان به زمین برخورد کرد.

بادهای خورشیدی هنوز هم وجود دارند و با سرعت 900 کیلومتر در ثانیه و دمای 2 میلیون درجه حرکت می‌کنند.

در اوایل شکل گیری منظومه شمسی آب موجود در دانه‌های غبار با فرایندی به نام هوازدگی فضایی تولید می‌شد که در ان بادهای خورشیدی، ترکیب شیمیایی دانه‌ها را برای تولید مولکول‌های آب تغییر می‌دادند.

دکتر لوک دالی از نویسندگان این پژوهش از دانشگاه گلاسکو می‌گوید بادهای خورشیدی جریان‌هایی از یون‌های هیدروژن و هلیوم هستند که دائما از خورشید به فضا می‌روند.

وقتی یو‌های هیدروژن به سطح بدون هوا مانند سیارک یا ذره غبار موجود در فضا برخورد می‌کنند، به چند ده نانومتر زیر سطح نفوذ می‌کنند، جایی که می‌توانند ترکیب شیمیایی سنگ را تحت تاثیر قرار دهند.

با گذشت زمان اثر هوازدگی فضا از یون‌های هیدروژن می‌تواند اتم‌های اکسیژن کافی را از مود موجود در سنگ خارج کرده تا HO2 یا آب محبوس در مواد معدنی روی سیارک ایجاد شود.

دکتر دالی و همکاران معتقدند این فرایند و تشکیل اقیانوس‌ها قبل از شکل گیری مگنتوسفر زمین، ناحیه اطراف زمین که توسط میدان مغناطیسی سیاره کنترل می‌شود، رخ داده است.

تئوری جدید مبتنی بر تجزیه و تحلیل نمونه‌های دریافتی از سیارک ایتوکاوا است که در سال 2010 توسط کاوشگر فضایی ژاپنی هایابوسا به زمین آورده شد.

محققان از فرایند تحلیلی پیشرفته به نام توموگرافی پروب اتمی بهره بردند.

جزییات فنی را در مجله نیچر بخوانید.

ارسال نظر

پربازدیدترین