|
| کد مطلب: ۶۷۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد

مبارزه با پیری و سرطان با ژن‌های لاک پشت 175 ساله

مبارزه با پیری و سرطان با ژن‌های لاک پشت 175 ساله

لاک پشت‌های غول پیکر گالاپاگوس ژن‌های تکراری فراوانی در بدن دارند که ممکن است آنها را در برابر بیماری‌های مرتبط با پیری و سرطان محافظت کند.

به گزارش آیند و به نقل از newatlas ، این نوع لاک پشت به طور معمول بیش از یک قرن عمر داشته و برخی از آنها تا 175 سال عمر می‌کنند.

لاک پشت‌های گالاپاگوس یکی از طولانی‌ترین عمرها را در میان موجودات زنده یدک کشیده و زمانی که چارلز داروین متوجه ویژگی‌های فیزیکی متفاوت آنها شد، روی نظریه تکامل وی تاثیرگذار شدند.

اما به راستی راز طول عمر این نوع لاک پشت چیست؟

مطالعه جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه بوفالو{ لینک } روی ژنوم این حیوان انجام شده و محققان دریافته‌اند که آنها حاوی تعداد زیادی ژن تکراری هستند که ممکن است در برابر بیماری‌های مرتبط با پیری و سرطان، از بدن آنها محافظت کنند.

اما دقیقا نحوه مدیریت ژن مشخص نیست.

در بیشتر حیوانات، سرطان بهایی است که باید برای عمر طولانی پرداخت شود و هر چه حیوان بزرگتر باشد، میزان بالاتری از سرطان را دارد، تنها به این دلیل بسیار ساده که سلول‌های بیشتری داشته و به طور بالقوه می‌توانند از بین بروند.

تیم تحقیق دانشگاه بوفالو متوجه شدند لاک پشت غول پیکر گالاپاگوس دارای نسخه‌های اضافی از چندین ژن به ویژه ژن‌های مرتبط با طول عمر و سرکوب تومور، هستند.

نکته جالب در مورد ژن سرکوب تومور اینکه به این صورت عمل می‌کنند که سلول‌های آسیب دیده خود را قبل از تبدیل شدن به سرطان از بین می‌برند، روندی که با افزایش سن ارگانیسم کند می‌شود.

یا حداقل سرعت آن در موجوداتی غیر از لاک پشت پالاپاگوس کاهش می‌یابد.

وینسنت لینچ نویسنده تحقیق مذکور می‌گوید در آزمایشگاه می‌توانیم سلول‌ها را به روش‌های مرتبط با پیری تحت فشار قرار داده و ببینیم چقدر در برابر این ناراحتی مقاومت می‌کنند.

به گفته وی این کار انجام شد و معلوم شد سلول‌های لاک پشت گالاپاگوس قبل از ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان واقعا در از بین بردن خود خوب عمل می‌کنند.

بهبود درک ما از مکانیسم بیولوژیکی سرطان و پیری این پتانسیل را به وجود آورده که برخی از اسرار نهفته در ژنوم لاک پشت می‌تواند منجر به سلامتی انسان شود.

البته لینچ تاکید می‌کند که قصد ندارند انسان را با ژن لاک پشت درمان کنند بلکه شاید دارویی بیابند که عملکرد لاک پشت را در بدن انسان تقلید کند و منجر به نابودی سرطان پیش از رشد در بدن و در نتیجه طول عمر شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین