|
| کد مطلب: ۹۸۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد

ژاپن در جستجوی منشا حیات فرازمینی

نمونه‌هایی که توسط فضاپیمای ژاپن به زمین برگردانده شده‌اند، نشان می‌دهند که سیارک Ryugu موادی قدیمی‌تر از خورشید دارد.

ژاپن در جستجوی منشا حیات فرازمینی
منبع: دیجیاتو |

بررسی‌های اولیه نمونه‌هایی که فضاپیمای  Hayabusa2  ژاپن از سیارک  Ryugu  به زمین بازگردانده است، نشان می‌دهند که این سیارک دارای ترکیباتی غنی از مولکول‌های آلی است که حتی از منظومه شمسی قدمت بیشتری دارند.

IiETzZYFnWdZ1yEPihfPtiCzjb1lisX0cIimVaWn-1024x576

سطح سیارک Ryugu توانسته است از مواد آلی خود محافظت کند

نمونه‌های بازگردانی‌شده از Ryugu شامل بسیاری مواد آلی در آب مایع  ازجمله آلیفاتیک آمین، کربوکسیلیک اسید، هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای و ترکیبات هتروسیکلیک حاوی نیتروژن است. وجود مولکول‌های پری‌بیوتیک  در محیط سطحی سخت این سیارک نشان می‌دهد که سطح Ryugu می‌تواند از مولکول‌های آلی محافظت کند.

در بخش دیگری از این مطالعه، محققان به بررسی توزیع مواد ماکرومولکولی و ترکیبات شیمیایی در این سیارک پرداخته‌اند. ماکرومولکول‌های Ryugu شامل کتون‌ها، کربن آروماتیک و آلیفاتیک و گروه مواد کربوکسیلیک است. این شواهد نشان می‌دهند که جسم والد Ryugu آب مایع داشته و بعد ترکیبات معدنی خود را تغییر داده است.

محققان همچنین ناهنجاری‌هایی را در ایزوتوپ‌های این نمونه کشف کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند نسبت عناصر کشف‌شده در این ایزوتوپ نشان می‌دهد که برخی از مواد آلی حتی از خورشید  هم قدیمی‌ترند. دانشمندان می‌گویند: «مواد آلی Ryugu احتمالاً شامل مواد بنیادینی است که حین (یا پیش از) نخستین مراحل شکل‌گیری منظومه شمسی به‌وجود آمده بودند و بعد با ترکیبات آبی ناهمگن در جسم والد Ryugu تغییر پیدا کردند.»

این مواد ظاهراً از یک ابر پیش‌ستاره‌ای سرد آمده‌اند که بیش از پنج میلیارد سال حفظ شده بود. نتایج بررسی‌های دانشمندان در مقاله‌ای در مجله Science منتشر شده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین