|
| کد مطلب: ۹۸۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد

تصویر خیره‌کننده از بیش از 1 میلیارد کهکشان

اخترشناسان اطلاعاتی را به بزرگ‌ترین نقشه دوبعدی آسمان اضافه کرده‌اند که درنهایت به پژوهش درباره ماده و انرژی تاریک کمک خواهد کرد.

 تصویر خیره‌کننده از بیش از 1 میلیارد کهکشان
منبع: دیجیاتو |

بزرگ‌ترین نقشه دوبعدی آسمان با کمک اطلاعات جدید پروژه DESI Legacy Imaging Surveys به گسترده‌ترین شکل تاریخ خود رسید. این اطلاعات درواقع دهمین اطلاعاتی است که در طول شش سال از سوی ابزار طیف‌سنج انرژی تاریک (DESI) گردآوری و به این نقشه اضافه شده است.

محققان می‌گویند دلیل نیاز به این حجم از اطلاعات این است که آن‌ها فقط از طریق اثر انرژی و ماده تاریک روی مواد عادی می‌توانند این انرژی و ماده را شناسایی کنند. بنابراین دانشمندان باید کهکشان‌های زیادی را بررسی کنند تا ببینند این نیروهای نادیدنی چگونه بر جرم کهکشان‌ها اضافه می‌کنند و بر تعاملات میان آن‌ها اثر می‌گذارند. نقشه حاضر در شناسایی 40 میلیون کهکشان به دانشمندان کمک خواهد کرد.

اخترشناسان برای خلق این نقشه در جامع‌ترین حالت ممکن، داده‌های طول موج نزدیک به فروسرخ و طول موج نور مرئی را هم مدنظر قرار داده‌اند. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که نور کهکشان‌های دوردست با سرخ‌گرایی مشاهده می‌شوند، یعنی به‌خاطر انبساط جهان به سمت سرخ طیف موجی گرایش دارند.

noirlab-tololo-01-1024x568

بزرگ‌ترین نقشه آسمان، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود

«آلفردو زنتنو»، محقق NOIRLab که از پژوهشگران این مطالعه بوده است، می‌گوید:‌ «افزودن داده‌های طول موج نزدیک به فروسرخ به سیستم Legacy Survey به ما اجازه می‌دهد تا سرخ‌گرایی کهکشان‌های دوردست، یا مدت زمانی که طول می‌کشد تا نور از این کهکشان‌ها به زمین برسد را بهتر محاسبه کنیم.»

بزرگ‌ترین نقشه دوبعدی آسمان به دیگر اخترشناسان در سایر تخصص‌ها هم کمک خواهد کرد تا برای مثال طول موج‌های رادیویی یا پرتو X را بررسی کنند و احتمالاً منابع مربوط به دیگر تابش‌ها را بیابند.

«آرجون دی»، اخترشناس NOIRLab می‌گوید: «هر کسی می‌تواند از این نقشه برای کاوش آسمان استفاده کند و اکتشافات جدیدی داشته باشد. به نظر من همین سهولت در دسترسی است که باعث شده این نقشه تا به این اندازه مهم باشد. امیدواریم تیم Legacy Surveys در سال‌های آینده این نقشه را کامل‌تر کند و گنجینه‌ای را برای فعالیت‌های دانشمندان در آینده فراهم آورد.»

ارسال نظر

پربازدیدترین