|
| کد مطلب: ۹۸۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد

کشف لایه‌ ای تازه در هسته درونی کره زمین

محققان در مطالعه‌ای تازه می‌گویند شواهدی را پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد در هسته درونی زمین یک لایه داخلی‌تر وجود دارد.

کشف  لایه‌ ای تازه در هسته درونی کره زمین
منبع: دیجیاتو |

محققان در مطالعه جدیدی مدعی کشف شواهدی شده‌اند که نشان می‌دهند در هسته درونی کره زمین احتمالاً یک هسته درونی دیگر وجود دارد. آن‌ها از این بخش با عنوان « درونی‌ترین هسته درونی » یاد کرده‌اند و می‌گویند این لایه احتمالاً شبیه به یک توپ فلزی با شعاع تقریباً 650 کیلومتری است.

دانشمندانی از دانشگاه ملی استرالیا در مطالعه‌ای جدید با استفاده از داده‌هایی که از کاوشگرها گردآوری شده‌اند، تفاوت زمان رسیدن  امواج انرژی لرزه‌ای  از داخل زمین را اندازه‌گیری کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند برای اولین‌بار امواجی را دیده‌اند که تا پنج بار به دور کره زمین بازتاب پیدا می‌کنند.

این زمان جابه‌جایی برای امواج نشان‌دهنده وجود یک پوسته داخلی مشخص به  شعاع تقریبی 650 کیلومتر  است که از لایه بیرونی هسته داخلی جداست. پژوهشگران باور دارند که این ساختار داخلی می‌تواند نشان‌دهنده تغییری باشد که در گذشته در رشد هسته درونی رخ داده است.

as3otepHwVc43L62KbKLF6LcW7PVB59oKiDTTGIC

باید تحقیقات بیشتری درباره لایه‌های داخلی کره زمین انجام شود

دانشمندان در مقاله‌ای که در مجله Nature Communications منتشر شده است، می‌گویند برای درک بهتر ساختارهای عمیق زمین و تاریخچه شکل‌گیری بخش‌های مختلف آن، باید در آینده تحقیقاتی در زمینه تعیین ویژگی‌های گذار میان درونی‌ترین هسته درونی و پوسته بیرونی هسته درونی صورت بگیرد.

ایده وجود لایه‌ای اضافه در هسته درونی جدید نیست و اولین‌بار چند دهه پیش مبتنی بر شواهد مربوط به تغییر ترکیبات عمق زمین مطرح شد. بااین‌حال، پژوهشگران هنوز در بررسی دقیق لایه‌های درونی کره زمین با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند و کاوشگرهایی را که از حساسیت کافی برای نمونه‌برداری در این زمینه برخوردار باشند، در اختیار ندارند.

از دیرباز در کتاب‌های درسی آموزش داده شده است که کره زمین چهار لایه اصلی دارد: پوسته، گوشته، هسته بیرونی و هسته درونی. با وجود اینکه هسته درونی سیاره ما صرفاً کمتر از 1 درصد از حجم زمین را اشغال کرده، اما نقش مهمی در تکامل سیاره داشته است. این لایه به‌خصوص در زمینه ایجاد میدان مغناطیسی زمین نقش مهمی دارد. بااین‌حال، اکنون دهه‌هاست که اختلاف‌نظرهایی درباره هسته درونی زمین وجود دارد.

ارسال نظر

پربازدیدترین