|
| کد مطلب: ۹۸۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد

سرطان پروستات لهجه یک آمریکایی را به ایرلندی تغییر داد

دانشمندان می‌گویند یک بیمار آمریکایی در اتفاقی نادر پس از ابتلا به سرطان پروستات، دچار لهجه ایرلندی شده بود.

سرطان پروستات لهجه یک آمریکایی را به ایرلندی تغییر داد
منبع: دیجیاتو |

یک شهروند آمریکایی پس از تشخیص ابتلا به سرطان پروستات به‌شکلی غیرقابل‌کنترل لهجه ایرلندی پیدا کرده بود. این مرد میانسال تاکنون به ایرلند سفر نکرده بود و به همین خاطر دانشمندان بروز سندرم نادر لهجه خارجی را در او محتمل می‌دانند.

یک مرد اهل کارولینای شمالی در آمریکا که در دهه ششم زندگی به‌سر می‌برد، از سوی محققان دانشگاه دوک و مرکز تحقیقات اورولوژی کارولینا مورد مطالعه قرار گرفت. محققان درباره مورد عجیب او می‌گویند: «با توجه به دانسته‌های ما، این اولین مورد از سندرم لهجه خارجی (FAS) در یک بیمار مبتلا به  سرطان پروستات  و سومین مورد این سندرم در یک نمونه  بیماری بدخیم  است.»

اگرچه این مرد در خانواده نزدیک خود هیچ خویشاوند مستقیمی از اهالی ایرلند نداشت، اما ظاهراً در دهه سوم عمر خود در انگلیس زندگی کرده و دارای دوستان و اقوام دوری از ایرلند بود. البته او ادعا می‌کرد که در گذشته هیچ‌گاه با یک لهجه خارجی حرف نزده است.

لهجه ایرلندی بیمار آمریکایی مبتلا به سرطان تا زمان مرگ همراه او بود

محققان با اشاره به اینکه لهجه ایرلندی  پس از حدود 20 ماه  از آغاز درمان در این مرد ظاهر شد، می‌گویند: «لهجه او غیرقابل‌کنترل و در همه حال، حاضر بود و رفته‌رفته مداوم‌تر شد.» دانشمندان که نام و مشخصات این فرد را اعلام نکرده‌اند، می‌گویند با پیشرفت بیماری سرطان، لهجه ایرلندی همچنان در او باقی ماند. او چند ماه بعد از دنیا رفت و تا زمان مرگ همچنان با همین لهجه حرف می‌زد.

در مقاله‌ای که پیرامون این مورد عجیب در British Medical Journal منتشر شده، آمده است: «او تا زمان بروز علائم، هیچ ناهنجاری عصبی، سابقه اختلال روانی یا مشکلی در اسکن‌های MRI خود نداشت. با وجود شیمی‌درمانی، سرطان پروستات نورواندوکرین پیشرفته‌تر و به متاستاز مغزی چندنقطه‌ای منجر شد و احتمالاً فلج صعودی پارانئوپلاستیک او را به کام مرگ کشاند.»

دانشمندان می‌گویند تغییر صدای این بیمار احتمالاً به‌خاطر  اختلال نورولوژیکی پارانئوپلاستیک  (PND) بوده است که باعث حمله سیستم ایمنی به بخش‌هایی از مغز ازجمله عضلات، عصب‌ها و طناب نخاعی می‌شود. نمونه‌های سندرم لهجه خارجی در سال‌های اخیر بیشتر شده‌اند، اما این بیماری همچنان یک بیماری نادر محسوب می‌شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین