|
| کد مطلب: ۹۷۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد

ساخت ماهواره «آیات» برای پیش‌بینی زلزله از نظر کارشناسان هدر رفت هزینه است

فعالان حوزه هوافضا و همچنین زلزله‌شناسی بر این باورند که پیش‌بینی زلزله از طریق ماهواره «آیات» موضوعی علمی و قابل دفاع نیست.

ساخت ماهواره «آیات» برای پیش‌بینی زلزله از نظر کارشناسان هدر رفت هزینه است
منبع: دیجیاتو |

پیش‌بینی زلزله از آن رؤیاهای بشر است که سال‌هاست تلاش کرده با هر شیوه‌ای آن را محقق کند. اما پژوهشگران علمی هربار بر این موضوع تأکید می‌کنند که پیش‌بینی این پدیده از نظر علمی مردود است و ممکن نیست. در پی زلزله اخیر ترکیه و البته زلزله خوی، بحث پیش‌بینی زلزله در ایران دوباره داغ شده و ماهواره «آیات» نجات‌بخش این روند معرفی شده است؛ ماهواره‌ای که فعالان حوزه هوافضا و همچنین زلزله‌شناسی روند عملیاتی آن را غیرمنطقی می‌دانند.

بخوانید: ساخت ماهواره آیات با هدف پیش بینی زلزله

روز گذشته اعلام شد  تفاهم‌نامه همکاری ساخت ماهواره «آیات»  به‌منظور پیش‌بینی زلزله و تخمین ضرر و زیان آن بین پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شکل گرفته است. براساس این تفاهم‌نامه، ساخت ماهواره «آیات» توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران انجام خواهد شد.

این خبر در حوزه علمی و بین فعالان شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز و پروژه‌ای غیرمنطقی و هزینه‌بر توصیف شد؛ پروژه‌ای که سال‌ها خاموش بوده و چراغ فعالیت در مورد آن با هر زلزله بزرگ دوباره روشن می‌شود.

اختراع دوباره چرخ، هزینه دوباره

به‌نظر می‌رسد رؤیای پیش‌بینی زلزله برای صاحبان قدرت و تنظیم هزینه رؤیایی مهم باشد، اما بررسی‌ها بیانگر آن است که همین رؤیای شیرین نه‌تنها محقق نخواهد شد، بلکه هزینه‌ای را که برای پروژه‌های دیگر قابل قبول است، هدر خواهد داد؛ هزینه‌ای که با استفاده از آن می‌توان سنجنده‌های زمینی را به‌عنوان یک ضرورت، توسعه داد. نگاه تبلیغاتی به اجرای پروژه‌های علمی کلان یکی از نگرانی‌هایی است که همواره وجود دارد.

این نگرانی حالا به سراغ پروژه‌های ساخت ماهواره آمده است. امنیت سلامت و جان شهروندان با هیجان بومی‌سازی هر پروژه‌ای نباید به خطر بیفتد. این درحالی است که عادت دیرینه اختراع دوباره چرخ همچنان در سطوح مختلف علمی و اجرایی وجود دارد.

ارسال نظر

پربازدیدترین