|
| کد مطلب: ۹۶۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد

عکس روز ناسا: مهمان این شب‌ های زمین، دنباله‌ دارهای سبز رنگ

در تصویر امروز ناسا، میدان دید پرستاره از رصدخانه‌ای در جنگل باواریای آلمان به سمت صورت فلکی ارابه‌ران حدود ۲.۵ درجه است.

عکس روز ناسا: مهمان این شب‌ های زمین، دنباله‌ دارهای سبز رنگ
منبع: دیجیاتو |

دنباله‌دار C/2022 E3 یا ZTF درحالی‌که در آسمان شمالی زمین حرکت می‌کند و محو می‌شود، در تصویر امروز ناسا در همنشینی دنباله‌دار دیگری به نام اطلس (C/2022 U2) قرار گرفته است.

C2022E3ZTFmeetsC2022U2Atlasbeschriftet1024-910x600

در تصویر امروز ناسا که در شب ۶ فوریه ثبت شده است، میدان دید پرستاره از رصدخانه‌ای در جنگل باواریای آلمان به سمت صورت فلکی ارابه‌ران حدود ۲.۵ درجه است.

هر دو دنباله‌دار توسط پروژه‌های نقشه‌برداری آسمان (تسهیلات بررسی اجرام گذرای زویکی و سامانه هشدار نهایی برخورد سیارک به زمین) در سال ۲۰۲۲ کشف شدند. این دنباله‌دارها که زمان زیادی در سفر بودند، بالاخره عازم برگشت به نواحی دوردست منظومه شمسی شدند و همین ماه گذشته به حضیض مدار حرکتی خود رسیدند.

در 29 ژانویه دنباله‌دار اطلس با فاصله حدود ۴.۶ دقیقه نوری به نزدیک‌ترین فاصله خود از سیاره ما رسید، که در مقایسه با دنباله‌دار ZTF  که در ۲ فوریه فقط در ۲.۴ دقیقه نوری ما قرار گرفته بود، به دلیل فاصله بیشتر بسیار کم‌نورتر به نظر می‌رسد.

همچنین دنباله‌دار اطلس در مقایسه با دنباله‌دار ZTF که با چشم غیرمسلح دیده می‌شد، فاقد دم توسعه یافته است. هرچند هر دو دنباله‌دار دارای گیسوی مایل به سبز هستند که از مولکول‌های کربن دو اتمی که در نور خورشید می‌درخشند، منتشر می‌شود.

امشب دنباله‌دار دوچشمی ZTF با ادامه حرکت خود در آسمان زمین، نزدیک به سیاره درخشان مریخ ظاهر می‌شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین