|
| کد مطلب: ۹۶۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد

معمای ۵۰۰ ساله « داوینچی» حل شد!

پروفسور میگل آنجل‌هرادا از دانشگاه سویا، به همراه پروفسور جنز.جی.ایگرز از دانشگاه بریستول مکانیسمی را کشف کرده‌اند که در آن حرکت نامنظم حباب‌هایی که در آب بالا می‌روند را توضیح می‌دهد. این یافته‌ها که در مجله معتبر Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، به ما اطلاعاتی در مورد رفتار ذراتی که بین حالت‌های جامد و گاز قرار می‌گیرند ارائه می‌کند.

معمای ۵۰۰ ساله « داوینچی» حل شد!
منبع: پارسینه |

پنج قرن پیش، لئوناردو داوینچی این مشاهدات خود را ثبت کرد که حباب‌های داخل آب اگر به اندازه کافی بزرگ باشند، برای بالا رفتن و رسیدن به سطح آب، از یک خط مستقیم منحرف می‌شوند و به صورت زیگ زاگ یا مارپیچ حرکت کرده و بالا می‌روند. با این‌حال تاکنون توضیحی در مورد این پدیده حرکتی تناوبی یا مکانیسم فیزیکی آن یافت نشده بود اما بلالاخره معمای ۵۰۰ ساله « داوینچی» حل شد.

1994153_898

نظر محققان درمورد ناپایداری مسیر حباب این است که به دلیل منحرف شدن دوره‌ای حباب، انحنای آن تغییر می‌کند، بنابراین بر سرعت بالا رفتن آن تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد نوسان در مسیر حباب می‌شود، و حباب در مسیر حرکت به بالا به آن سمتی که انحنای آن زیاد شده کج می‌شود. سپس، همانطور که سیال سریع‌تر حرکت می‌کند و فشار سیال در اطراف سطحی که انحنای آن زیاد است کاهش می‌یابد، متعادل نبودن فشار، حباب را به موقعیت اولیه خود بازگردانده و چرخه دوره‌ای دوباره شروع می‌شود.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین