|
| کد مطلب: ۱۱۸۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد

کشف جدید دانشمندان در مورد سیارات ساندویچی!

دانشمندان به کشف جدیدی دست یافته‌اند که می‌تواند توضیح دهد چرا سیارات کوچک اغلب بین دو سیاره بزرگ قرار دارند.

کشف جدید دانشمندان در مورد سیارات ساندویچی!
منبع: ايسنا |

به گزارش فوربس، می‌دانیم که سیارات در قرص‌های پیش‌سیاره‌ای اطراف ستاره‌ها شکل می‌گیرند. قرص‌های پیش‌سیاره‌ای، گاز و غبار به‌جامانده از شکل‌گیری ستاره هستند که در نهایت به هم می‌چسبند. نظریه مرسوم این است که سیارات به صورت متوالی از درون به بیرون قرص تشکیل می‌شوند. براساس این نظریه، سیارات کوچک در نزدیکی ستاره و سیارات بزرگ‌تر دورتر از آن شکل می‌گیرند.

سیارات ساندویچی!

پژوهشگران «دانشگاه وارویک»(Warw) طی نشست ملی نجوم که در «دانشگاه کاردیف»(Cardiff University) برگزار شد، گفتند که نمونه‌های زیادی از منظومه‌های ستاره‌ای را با سیاره‌هایی میان آنها یافته‌اند که کوچکتر از همسایگان بزرگتر در هر طرف هستند. توضیح ارائه‌ شده این است که سیاره‌های کوچک به صورت حلقه‌ها و شکاف‌هایی در قرص‌های پیش‌سیاره‌ای شکل می‌گیرند که خود آنها توسط سیارات بزرگتر ایجاد شده‌اند.

این فرآیند تازه کشف‌ شده موسوم به «تشکیل سیاره ساندویچی»، شامل دو سیاره بزرگ در یک منظومه ستاره‌ای است که حلقه‌هایی از غبار را ایجاد می‌کنند و سیارات کوچک می‌توانند در آن حلقه‌ها تشکیل شوند.

شکاف‌ها و حلقه‌ها

این یافته‌ها از تصاویر جدید قرص‌های پیش‌سیاره‌ای به دست آمده‌اند که برای اولین بار نشان داده‌اند شکاف‌ها و حلقه‌هایی در آنها وجود دارد.

«فرزانه مرو»(Farzana Meru)، دانشیار و «دوروتی هاجکین»(Dorothy Hodgkin)، عضو گروه فیزیک دانشگاه وارویک گفتند: شکاف‌ها جایی هستند که ما انتظار داریم سیارات در آنها باشند و از روی کار تئوری می‌دانیم که سیارات به تشکیل شدن حلقه‌های گردوغبار درست از بیرون آنها می‌انجامند. ما حلقه‌ها را مکان‌های تشکیل شدن سیاره می‌دانیم. سیارات ساندویچی در حال حاضر در آن حلقه‌ها شکل می‌گیرند.

این یافته‌ها عمدتا با بررسی تصاویر با وضوح بالا از قرص‌های تشکیل‌دهنده سیاره به دست آمده‌اند که توسط «آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما» یا «آلما»(ALMA) در شیلی تهیه شده‌اند.

این پژوهش، در مجله «MNRAS» به چاپ رسید.

ارسال نظر

پربازدیدترین