|
| کد مطلب: ۱۱۵۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد

بوئینگ به سرقت اسرار تجاری موشک قدرتمند ناسا متهم شد

شرکت هواپیمایی مستقر در ایالت کلرادو Wilson Aerospace، شکایتی علیه «بوئینگ» صادر کرده و غول حوزه هوافضا را به سرقت اسرار تجاری‌اش در زمینه موشک SLS ناسا متهم کرده است.

بوئینگ به سرقت اسرار تجاری موشک قدرتمند ناسا متهم شد

Wilson Aerospace در شکایت خود مدعی شده که بوئینگ پس از جدایی دو شرکت، مالکیت معنوی یکی از ابزارهای آن را سرقت کرده است، درحالی‌که هر دو آن‌ها با همکاری یکدیگر روی پرتابگر فوق سنگین «سامانه پرتاب فضایی» (SLS) ناسا کار می‌کردند که برای اولین‌بار در نوامبر سال گذشته به آسمان پرتاب شد. بوئینگ همچنین به سوءاستفاده از مالکیت معنوی این شرکت و ساخت قطعاتی با نقص‌های ایمنی مهم که می‌تواند فضانوردان آینده را در معرض خطر قرار دهد، متهم شده است.

مالکیت معنوی مذکور به ابزار Fluid Fitting Torque Device-3 این شرکت مربوط می‌شود که بوئینگ برای اتصال چهار موتور اصلی RS-25 به هسته بزرگ موشک SLS ناسا به آن نیاز داشت. در این شکایت آمده است که بوئینگ نسخه‌هایی از ابزارهای Wilson را تولید کرده که «از نظر کیفیت و عملکرد بسیار ضعیف بوده‌اند.»

Wilson Aerospace در شکایت خود که به دادگاه فدرال سیاتل ارائه شده است، توضیح می‌دهد که از سال 2014 تا 2016 با بوئینگ کار کرده است. درواقع غول هوافضا آمریکایی با ثبت یک قرارداد، از این شرکت برای اتصال موتورها به موشک SLS ناسا کمک گرفته است. ظاهراً بوئینگ در ادامه قرارداد خود با Wilson Aerospace را لغو کرد، اما به استفاده از مالکیت معنوی آن ادامه داده است.

درخواست خسارت از بوئینگ

این شرکت با ثبت این شکایت، از بوئینگ درخواست کرده تا «تمام درآمدها و سودهای» حاصل از قرارداد SLS ناسا را به آن واگذار کند و همچنین به دنبال دریافت خسارت سه برابری (به اندازه 615 میلیون دلار) است.

در مقابل، بوئینگ در بیانیه خود مدعی شده که در این شکایت ادعاهای نادرست و حذفیات زیادی وجود دارد و در دادگاه، در برابر این موضوع به‌شدت دفاع خواهد کرد.

راکت SLS ناسا در اولین پرتاب خود برای مأموریت بدون سرنشین Artemis I عملکرد خوبی داشت. بااین‌حال، برنامه موشکی ناسا به دلیل بودجه بسیار زیاد خود مورد انتقاداتی قرار دارد. همچنین SLS قدرتمندترین موشک عملیاتی فعلی محسوب می‌شود که البته به‌زودی جای خود را به موشک استارشیپ اسپیس ایکس خواهد داد.

ارسال نظر

پربازدیدترین