|
| کد مطلب: ۱۱۴۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد

امشب ابر ماه توت فرنگی را مشاهده کنید!

امشب ۱۳ خردادماه، «ابر ماه توت فرنگی» در آسمان رویت خواهد شد. از دیگر نام‌های ماه توت فرنگی در فرهنگ‌های مختلف، می‌توان به «ماه نیلوفر آبی»، «ماه بلوط»، «ماه عسل» و نیز «ماه گل رز» اشاره کرد.

امشب ابر ماه توت فرنگی را مشاهده کنید!
منبع: ايسنا |

به گزارش ناسا، امشب ۳ ژوئن ۲۰۲۳، (برابر با ۱۳ خردادماه ۱۴۰۲)، ماه در آسمان به فاز کامل خود می‌رسد و پدیده «ابر ماه توت فرنگی»، آسمان را زیبا خواهد کرد. همچنین، ستاره درخشان Antares در سمت راست ماه خواهد درخشد. دلیل اینکه چرا ماه کامل ژوئن را با چنین نامی می‌شناسند را در ادامه مطلب بیان می‌کنیم.

«ابر ماه توت فرنگی» چیست؟

«ابر ماه توت فرنگی» یکی از نام‌های سنتی ماه کامل ژوئن است که توسط بومیان آمریکا برای توصیف این ماه به کار می‌رود. این نام نه بر اساس ویژگی‌های ماهِ آسمان، بلکه بر اساس ویژگی‌های ماهِ سال است؛ به این دلیل که برای قبایل بومی آمریکا، ژوئن فصل برداشت توت فرنگی بوده است.

نام‌های دیگر ماه کامل ژوئن چیست؟

اگرچه نام «ماه توت فرنگی» در میان بومیان آمریکا محبوب‌ترین نام برای ماه کامل ژوئن بوده، اما در اروپا، ماه کامل ژوئن، «ماه گل رز » نامیده می‌شد، شاید به این دلیل که گل‌های رز در این ماه شکفته می‌شوند یا ممکن است به این دلیل باشد که ماه کامل ژوئن گاهی اوقات به رنگ صورتی به نظر می‌رسد.

«ماه عسل»، نام دیگری است که به‌عنوان نام اروپایی این ماه شناخته می‌شود، چرا که ماه ژوئن نیز فصل برداشت عسل بوده است. به نظر می‌رسد که سنت نامیدن اولین ماه ازدواج با نام «ماه عسل» از این نام منشاء گرفته است، زیرا عقیده مرسوم در اروپا بر این بوده که ژوئن بهترین ماه برای ازدواج است. این رسم تقریبا به دهه ۱۵۰۰ میلادی در اروپا بازمی‌گردد.

در سریلانکا، جشنواره ملی به نام «Poson Poya» مصادف با ماه کامل ژوئن است. در این روز، مردم سریلانکا ورود آیین بودا را به این جزیره گرامی می‌دارند. این روز دومین تعطیلات مهم بودایی پس از فستیوال Vesak (روز بودا) است.

همچنین، فستیوال هندو با عنوان «Vat Purnima» در ماه کامل در ماه ژوئن جشن گرفته می‌شود. در این روز زنان متاهل روزه می‌گیرند و به درخت انجیر بنگالی دخیل می‌بندند و برای سلامتی همسرانشان دعا می‌کنند.

نام‌های دیگر که در فرهنگ‌های مختلف برای ماه کامل ژوئن به کار برده می‌شود، عبارت است از:  

چینی: ماه لوتوس یا نیلوفر آبی

سلتیک: ماه اسب‌ها

ویکان: ماه جفت

چروکی: ماه ذرت سبز

نیمکره جنوبی: ماه بلوط، ماه سرد، ماه شب طولانی

امشب ابر ماه توت فرنگی را مشاهده کنید!

 آیا «ماه توت فرنگی» صورتی رنگ است؟

اگرچه در اذهان این نام تداعی کننده توت فرنگی‌های صورتی و قرمز رنگ است، اما باید بگوییم که این نامگذاری ارتباط خاصی با رنگ ماه کامل ژوئن ندارد. به احتمال زیاد این ماه مانند هر ماهِ کامل دیگر در آسمان، طلایی یا سفید رنگ خواهد بود. یا شاید ممکن است به دلایل جوی که ماه در هنگام طلوع و غروب قرمز به نظر می‌رسد، ماه کامل ژوئن هم قرمز رنگ دیده شود. ماه کامل ژوئن کمی قبل از انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی که در ۲۱ ژوئن است، رخ می‌دهد. به همین خاطر، در این موقعیت، به دلیل پخش شدن نور ماه در اتمسفر، ماه ممکن است به رنگ قرمز یا صورتی دیده شود.

ارسال نظر

پربازدیدترین