|
| کد مطلب: ۱۱۰۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد

ماهی‌ها کوچک می‌شوند؟!

تحقیق جدید، تاثیر غیرمنتظره‌ گرم شدن آب را بر اندازه ماهی نشان می‌دهد و این نظریه که جانوران آبزی مانند ماهی به‌ دلیل گرم شدن کره زمین کوچک می‌شوند را تایید نمی‌کند.

ماهی‌ها کوچک می‌شوند؟!
منبع: ايسنا |

نتایج این تحقیق نشان داد که آلودگی آب گرم باعث افزایش نرخ رشد همچنین میزان مرگ‌ومیر شده و در نتیجه جمعیتی از ماهی‌های جوان‌تر اما بزرگتر ایجاد می‌شوند. این یافته تا حدی با پیش‌بینی‌های کلی تاثیر گرمایش بر اکوسیستم‌های طبیعی در تضاد است و نشان می‌دهد که اینها باید در مقیاس بزرگ آزمایش شوند.

با گرمتر شدن اکوسیستم‌های آبی، پیش‌بینی می‌شود که حیواناتی مانند ماهی در سنین جوانی سریع‌تر رشد کنند اما در بزرگسالی به اندازه‌های کوچکتر برسند. این الگو بیشتر در آزمایش‌های مقیاس کوچک مشاهده شده است و اگرچه برخی از تحقیقات این پیش‌بینی را در محیط‌های طبیعی آزمایش کرده‌اند اما این پیش‌بینی‌ها بیشتر روی گونه‌های ماهی در معرض ماهیگیری انجام شده است، جایی که فرآیند خود ماهیگیری می‌تواند بر میزان رشد و اندازه بدن آبزیان تاثیر بگذارد.

مکس لیندمارک، محقق دانشگاه علوم کشاورزی سوئد می‌گوید: مطالعات در مورد تاثیرات گرم شدن آب بر روی ماهی‌ها از آزمایش‌های نیمه‌کنترل‌شده در مقیاس بزرگ در محیط‌های طبیعی کم است اما می‌تواند بینش‌های منحصربه‌فردی ارائه کند. ما از یک سیستم مطالعه منحصربه‌فرد برای بررسی اینکه چگونه آلودگی آب گرم نرخ مرگ‌ومیر، میزان رشد و اندازه ماهی‌ها را  طی چندین نسل تغییر داده است، استفاده کردیم.

این گروه تحقیق خود را در یک خلیج ساحلی محصور انجام دادند که آب خنک‌کننده‌ای را از یک نیروگاه هسته‌ای دریافت می‌کرد و باعث می‌شد به میزان پنج تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از آب‌های اطراف باشد. آنها گونه ماهی اوراسیا را از خلیج محصور و از منطقه مرجع در مجمع الجزایر مجاور در یک دوره زمانی ۲۴ ساله مقایسه کردند.

آنان داده‌های صید را با اندازه‌گیری طول ماهی‌ها در سن ترکیب کردند سپس با استفاده از مدل‌های آماری آن‌ها را تجزیه و تحلیل کردند تا چگونگی تاثیر آلودگی آب گرم بر سن و اندازه جمعیت ماهی‌ها همچنین میزان رشد و مرگ‌ومیر آنها را بررسی کنند.

در حالی که محققان تفاوت‌های آماری قابل توجهی را در میزان رشد تخمینی، میزان مرگ‌ومیر و اندازه جمعیت ماهی بین مناطق گرم شده و مناطق مرجع پیدا کردند، همه این تغییرات آنطور که انتظار داشتند نبود. ماهی سوف ماده در منطقه گرم سریعتر رشد کرد و همانطور که گروه پیش‌بینی کرده بود، آنها به رشد خود در تمام طول عمر ادامه دادند. بنابراین، این ماهی‌ها به نسبت سن به اندازه بزرگی، حدود ۷ تا ۱۱ درصد بزرگتر در منطقه گرم شده در هر سنی، در مقایسه با منطقه مرجع می‌رسند.

علاوه بر این، محققان می‌گویند که افزایش نرخ رشد ماهی‌های جوان‌تر به‌دلیل آب گرم به‌قدری برجسته بود که حتی اگر میزان مرگ‌ومیر ناشی از گرم شدن هوا بیشتر بود منجر به جمعیت بیشتر ماهی‌های جوان‌تر می‌شد. میانگین اندازه و فراوانی نسبی ماهی‌های بزرگتر در منطقه گرم شده بالاتر بود. این روند با این پیش‌بینی که گرمایش جهانی باعث کوچک شدن ماهی‌ها به‌ویژه ماهی‌های بزرگ و قدیمی در طول زمان می‌شود، در تضاد است. در اصل، گرم شدن اکوسیستم در عوض منجر به ماهی‌های جوان‌تر اما بزرگتر در این تحقیق شد.

مالین کارلسون، مدیر آب در بخش طبیعت و محیط زیست، هیات اداری شهرستان وستمانلند، سوئد ابراز می‌کند: تحقیق ما شواهد قوی برای تفاوت‌های ناشی از گرمایش در نرخ رشد و مرگ‌ومیر در میان جمعیت طبیعی گونه‌های ماهی معتدل صید نشده در معرض افزایش دمای آب پنج تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد برای بیش از دو دهه ارائه می‌دهد. این اثرات تا حد زیادی، اما نه به‌طور کامل، یکدیگر را خنثی می‌کنند، در حالی که ماهی‌ها جوان‌تر هستند، به‌طور متوسط بزرگتر نیز هستند.

محقق ارشد آنا گاردمارک، استاد دانشگاه علوم کشاورزی سوئد، گروه منابع آبزی، اوپسالا، سوئد نتیجه‌گیری می‌کند: این یافته‌ها نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های تعمیم‌ یافته مبتنی بر نظریه‌هایی مانند قانون اندازه دما ممکن است برای پیش‌بینی تغییرات در سطح جمعیت کاربرد محدودی داشته باشد و اینکه هم نرخ مرگ‌ومیر و هم میزان رشد هنگام بررسی اثرات دما مهم هستند.

وی افزود: اگرچه ما فقط یک گونه را مورد بررسی قرار دادیم، این آزمایش منحصر به‌فرد تغییر اقلیم، اثرات گرمایش در مقیاس کل اکوسیستم را نشان می‌دهد و یافته‌های آن را در زمینه گرمایش جهانی بسیار مرتبط می‌کند.

یافته‌های این تحقیق در مجله eLife منتشر شده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین