|
| کد مطلب: ۱۱۰۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد

پرتاب دو ماهواره ناسا برای تحقیق درباره طوفان‌های استوایی

«راکت لب» کمپانی تولید کننده و ارائه دهنده خدمات پرتاب هوافضا، ۲ ماهواره ناسا را برای مطالعه طوفان‌های استوایی و طوفان‌هایی که وقوع آن‌ها بی‌سابقه بوده، به فضا پرتاب می‌کند.

پرتاب دو ماهواره ناسا برای تحقیق درباره طوفان‌های استوایی
منبع: همشهری |

به گزارش اسپیس، دو ماهواره اول و جدید ناسا برای شکار طوفان به آسمان رفتند. موشک «الکترون» حامل دو ماهواره کوچک مکعبی شکل متعلق به آژانس «تروپیکز» است که توسط کمپانی «راکت لب الکترون» (Rocket Lab Electron) در ساعت ۹ شب ۷ مه (۱۷ اردیبهشت) از سایت این کمپانی واقع در نیوزلند پرتاب شد.

موشک‌الکترون حدود ۳۳ دقیقه پس از پرتاب، مکعب‌های (ماهواره‌های مکعبی شکل) «تراپیکز» که به اندازه جعبه کفش هستند را در مدار پایین زمین، که حدود ۵۵۰ کیلومتر بالاتر از زمین واقع شده، مستقر کرد.

مجموعه ماهواره‌های موسوم به صور فلکی تراپیکزمخفف «مشاهده‌های زمان‌بندی شده ساختار بارش و شدت طوفان با مجموعه‌ای (در این جا از اصطلاح صور فلکی استفاده شده است) از ماهواره‌های کوچک است» این ماموریت بااستقرار ۴ ماهواره کوچک مکعبی شکل در مدار پایین زمین پایان می‌یابد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، «راکت لب» دو ماهواره دیگر را حدود دو هفته دیگر به فضا پرتاب خواهد کرد. برای اینکه این مجموعه ماهواره‌ها موسوم به صور فلکی به درستی ماموریت خود را انجام دهند، هر چهار ماهواره «تراپیکز» باید در یک دوره ۶۰ روزه در مدار پائین زمین مستقر شوند.ماهوراه‌های تراپیکز تشکیل ساعت به ساعت و پیشرفت طوفان‌های استوایی و تند بادهای دریایی را با ویژگی‌های ارتقا یافته اندازه‌گیری می‌کند.

پرتاب دو ماهواره ناسا برای تحقیق درباره طوفان‌های استوایی

بیل بلکول، محقق اصلی شبکه تراپیکز در این باره در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت ما داده‌هایی را دریافت خواهیم کرد که قبلا هرگز نداشته‌ایم، که این توانایی مشاهده «منطقه طول موج مایکروویو» در طوفان‌هاو  قابلیت ارزیابی سرعت ساعتی طوفان هنگام شکل گیری و تشدید آن، فراهم می‌کند. امیدواریم (با قرار دادن این ماهواره‌ها در مدار پائین زمین) که درک خود را از فرآیندهای اساسی که محرک طوفان‌ها هستند، بهبود بخشیم و در نهایت توانایی خود را برای پیش بینی زمان وقوع و  شدت طوفان را افزایش دهیم.

محققان برنامه تراپیکز در بخش علوم زمین ناسا، از جمله ویل مک کارتی، مأموریت هایی مانند تراپیکز را بخشی از یک جهش نوآورانه برای تقویت ماهواره‌های بسیار سنگین تر و متمرکز بر آب و هوا می‌دانند.

مک کارتی در کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: این انقلابی در زمینه تحقیق و توسعه«ماهواره‌های مکعبی» است  که در تکمیل ماهواره‌های بزرگتر آب و هوایی راهگشا است ، این  ماهواره‌های مکعبی شکل به اندازه یک قرص نان هستند. بنابراین من واقعا می خواهم بر نوآوری در این ماموریت تاکید کنم.

کمپانی «راکت لب» دارای توانایی پرتاب از دو نقطه بسیار متفاوت از سیاره است. همچنین یک سایت در فرودگاه فضایی منطقه‌ آتلانتیک میانی (MARS) در ویرجینیا دارد. هر دو مأموریت تراپیکز در ابتدا قرار بود از از این فرودگاه فضایی انجام شود، اما برای پرتاب در موعد زمانی زودتر به نیوزیلند منتقل شدند. این تغییر زمانی باعث شد تا اولین مجموعه از این ماهواره‌ها بتواند پیش از اغاز فصل طوفان سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود.

مجموعه ماهواره‌های تراپیکز در ابتدا قرار بود از شش ماهواره تشکیل شود. با این حال، دو ماهواره مکعبی شکل اول که  توسط شرکت کالیفرنیایی «آسترا» قرار بود به فضا فرستاده شود، هنگام پرتاب در ژوئن ۲۰۲۲ از بین رفتند. سپس ناسا «راکت لب» را برای پرتاب چهار ماهواره باقیمانده انتخاب کرد.

ارسال نظر

پربازدیدترین