|
| کد مطلب: ۱۱۰۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد

گربه‌های خانگی هم می‌توانند ناقل هاری باشند!

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: باید دانست بیماری هاری تنها مربوط به سگ‌ها نیست و حتی حیوانات خانگی چون گربه نیز می‌توانند این بیماری را منتقل کنند.

گربه‌های خانگی هم می‌توانند ناقل هاری باشند!
منبع: ايسنا |

محمدعلی بخشی در مورد روند افزایش بیماری هاری در استان اظهار کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند هاری تنها مربوط به سگ‌هاست، در صورتی که حیوانات دیگر نیز مبتلا به این بیماری می‌شوند و خطر انتقال این بیماری از طریق گربه‌ها که بیشتر در محیط زندگی ما هستند بیشتر است.

وی افزود: در سال گذشته تعداد ۱۶ مورد گزیدگی دام توسط حیوانات انتقال دهنده هاری به شبکه‌های دامپزشکی استان گزارش شده که طی آن هاری تعداد ۱۲ مورد توسط آزمایشگاه تایید شده که تعداد ۳ قلاده شغال، ۲ قلاده گربه خانگی، ۵ قلاده سگ، یک راس گوسفند و یک راس الاغ بوده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: طی امسال از ۱۰ حیوان مشکوک به هاری نمونه برداری شده که ۶ مورد توسط آزمایشگاه دامپزشکی، هار تشخیص داده شده که از این تعداد چهار مورد گربه، یک مورد سگ و یک مورد الاغ بوده که بسیار نگران کننده است.

بخشی ادامه داد: شغال، گرگ، خفاش، روباه، راکون و راسو ناقلان این بیماری در طبیعت و سگ‌ها و گربه‌ها را ناقلان بیماری در جوامع شهری و روستایی هستند و سرایت بیماری به حیوان یا انسان بیشتر از ۹۵ درصد از طریق گاز گرفتن یا خراش پوستی ناشی از پنجه کشیدن است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۵۹ درصد گزیدگی‌های انسانی توسط سگ، حدود ۳۹ درصد توسط گربه، حدود یک درصد توسط دیگر حیوانات اهلی و کمتر از دو درصد توسط حیوانات وحشی بوده است، تصریح کرد: بهره گیری از نظرات کارشناسان شبکه‌های دامپزشکی در صورت مواجهه با حیوان مشکوک به بیماری ضروری است.

بخشی بر واکسینه کردن حیوانات خانگی در کلینیک‌های دامپزشکی تاکید کرد و گفت: جلوگیری از رها کردن یا بیرون بردن و پرسه زدن حیوان خانگی در خارج از منزل و پرهیز از هرگونه تماس با حیوانات وحشی، ولگرد و حتی حیوانات اهلی غیر واکسینه علیه هاری از توصیه‌های بهداشتی در مورد این بیماری است.

وی افزود: توصیه می‌شود در صورت هر گونه گزش توسط حیوانات بلافاصله محل زخم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو، سپس با آب معمولی صابون زدایی و بعد از ضد عفونی با الکل یا بتادین سریعا به مراکز بهداشت برای دریافت سرم و واکسن ضد هاری مراجعه شود.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین