|
| کد مطلب: ۱۰۹۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد

رفتار ترامپ‌گونه ایلان ماسک، کار دستش داد!

تقریبا یکسال از زمانی که توییتر پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک برای خرید این شبکه اجتماعی را پذیرفت می‌گذرد. در ۱۲ ماهی که گذشت اتفاقات زیادی افتاد که همه آنها بیادماندنی بودند.

رفتار ترامپ‌گونه ایلان ماسک، کار دستش داد!

 اما در این میان، یک الگوی خاص از همه برجسته‌تر بود: این اخلاق ایلان ماسک که یک چیز می‌گوید، و کاملا برعکس آن عمل می‌کند. این موضوع در روزهای اخیر و پس از شکست تایید شدن کاربران با تیک آبی بسیار آشکارتر شد و به اوج خود رسید؛ این شرکت مسیر خود در برچسب زدن سازمان‌های رسانه‌ای که بودجه عمومی دریافت می‌کنند، را تغییر داد.

جسی لریچ، یکی از بنیانگذاران گروه وکلا Accountable Tech ، می‌گوید: «ماسک تقریبا در تمام طول زندگی خود نیاز روانی زیادی به این دارد که وعده‌هایی با چشم‌اندازهای بزرگ بدهد تا بتواند از این طریق در مرکز توجه‌ها قرار گیرد. او بسیار ترامپی است و دوست دارد که توجه‌ها را با وعده‌هایی که دائما در حال تغییر هستند به خود جلب کند، وعده‌هایی که همه رسانه‌ها آن را پوشش می‌دهند و هیچ‌وقت محقق نمی‌شوند.»

نشریه تایم برخی از بهترین نمونه‌های وعده‌های ماسک را که در توییتر یک چیز می‌گوید و سپس کار دیگری انجام می‌دهد، جمع‌آوری کرده است.

تعدیل محتوای توییتر

کمی پس از تکمیل خرید توییتر در اکتبر ۲۰۲۲، ماسک اعلام کرد که یک «شورای تعدیل محتوا» ایجاد خواهد کرد تا به او در مورد تصمیمات بحث‌برانگیز مانند حمایت از تعلیق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از این پلتفرم، مشاوره دهند. اما این شورا هرگز تأسیس نشد و ماسک در ماه نوامبر تعلیق ترامپ را برداشت و او را به توییتر بازگرداند؛ او بسیاری از اعضای تیم ایمنی پلتفرم توییتر را، درست چند روز قبل از انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده، اخراج کرد. همچنین ماسک در دوران مالکیت خود در توییتر، ممنوعیت ده‌ها حساب کاربری از جمله نئونازی‌ها را حذف کرد و شورای امنیت و اعتماد موجود در پلتفرم را که از گروه‌های جامعه مدنی تشکیل شده بودند، منحل کرد.

رفتار ترامپ‌گونه ایلان ماسک، کار دستش داد!

در ۷ نوامبر ۲۰۲۲، ماسک در توییتی اعلام کرد که حساب کاربری فردی که حرکات جت شخصی Gulfstream G۷۰۰ او را رصد کرده است، نخواهد بست. این فرد معمولا پست‌هایی مربوط به پروازهای کوتاه ۶۵ کیلومتری از سن‌خوزه تا سانفرانسیسکو را در توییتر منتشر کرده و با این نمایش خودروی الکتریکی میلیاردرهای دوستدار محیط ‌زیست، وجه آنها را تخریب می‌کند. ماسک در این توییت نوشت:«تعهد من به آزادی بیان تا این حد است که با وجود اینکه کار این کاربر می‌تواند یک خطر مستقیم برای امنیت شخصی من باشد، اما حساب او را نخواهم بست». اما او در ماه دسامبر، این حساب کاربری را با این ادعا که قوانین توییتر را نقض کرده است، بست.

حمایت از آزادی بیان

ماسک قبل از مالکیت بر توییتر گفت که مایل است اجازه دهد تمام سخنرانی‌های قانونی در این پلتفرم باقی بمانند. او در ماه آوریل در توییتی نوشت: «امیدوارم سخت‌ترین منتقدان من در توییتر باقی بمانند، زیرا آزادی بیان همین است.» اما او تا ماه دسامبر، ظاهراً به دلیل بازتوییت یا انتشار توییت‌های ElonJet درباره مکان جت شخصی‌اش، حداقل ۹ خبرنگار برجسته را از این پلتفرم تعلیق کرد. بعدها حساب‌های کاربری این روزنامه نگاران بازگردانده شد. تقریباً در همان زمان، حساب توییتر Mastodon(شبکه اجتماعی رقیب)، از توییتر به حالت تعلیق درآمد و از ارسال لینک به سرورهای Mastodon در توییتر جلوگیری شد. البته این پلتفرم بعداً مسیر تصمیم‌گیری‌های خود را تغییر داد.

کناره گیری از سمت مدیرعاملی

ماسک در اواخر دسامبر۲۰۲۲نظرسنجی را در توییتر انجام داد و در آن نظرسنجی پرسید که آیا باید از ریاست توییتر کناره‌گیری کند یا خیر. او نوشت:«من به نتایج این نظرسنجی پایبند خواهم بود.» بیش از ۱۷.۵ میلیون نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و ۵۷.۵٪ به کناره‌گیری او رای مثبت دادند. با اینکه بیش از چهار ماه از این ماجرا گذشته، اما ماسک هنوز کناره گیری نکرده است. او در ماه دسامبر در توییتی نوشت: "به محض اینکه کسی را پیدا کنم که اینقدر احمق باشد که این کار را بپذیرد، از مدیرعاملی استعفا خواهم داد!"

شکست دادن اسپم‌ها(هرزنامه)

ماسک برنامه راستی‌آزمایی توییتر را بازنگری کرده است، و سیستم داشتن تیک آبی که قبلاً نشانه این بود که آیا یک حساب توییتری (مثلا متعلق به یک شخصیت معروف)، واقعا برای خود آن شخص است را تغییر داد. ماسک سیستم ورود به توییتر را که فقط از طریق دعوت‌نامه بود را با توییتر آبی جایگزین کرده است، که با پرداخت ماهیانه ۸ دلار برای همه قابل دسترسی خواهد بود. این میلیاردر گفت که این تغییر "برای شکست اسپم‌ها ضروری است." اما خیلی سریع برخی از کاربران با پرداخت آبونمان ماهیانه و خرید تیک آبی شروع به جعل هویت اکانت برندهای معروف کردند. یک حساب کاربری جعلی (اما تایید شده) که وانمود می‌کرد شرکت داروسازی Eli Lilly است، در توییتی نوشت: «ما بسیار خرسندیم که اعلام کنیم از این به بعد انسولین رایگان است». این اتفاق این شرکت داروسازی را مجبور کرد تا اعلام کند که این خبر درست نیست و این حساب توییتری مربوط به آنها نمی‌باشد. برندهایی که برای تبلیغات در توییتر هزینه زیادی کرده بودند، به دلیل نگرانی از خطر جعل هویت، شروع به ترک این پلتفرم کردند.

تجدید نظر در مورد تیک‌های آبی

نظرات ماسک برای توییتر آبی، بالا و پایین‌های بسیار داشته است. او در ماه مارس اعلام کرد که تنها حساب‌هایی که عضو توییتر آبی هستند در جدول زمانی اصلی توییتر، معروف به صفحه For You ظاهر می‌شوند. ماسک نوشت: «[این] تنها راه واقع‌بینانه برای رسیدگی به انبوه ربات‌های هوش مصنوعی پیشرفته است.» چند روز بعد او عقب نشینی کرد و گفت که «فراموش کرده بگوید که توییت‌های کاربرانی که پولی پرداخت نمی‌کنند نیز نمایش داده می‌شود.» در ۲۰ آوریل، تیک آبی حساب‌های تایید شده «میراث»(legacy) که قبل از تصدی ماسک در توییتر وجود داشتند ناپدید شدند، اما پس از آن دوباره در حساب‌های چندین سلبریتی، از جمله لبرون جیمز و ویلیام شاتنر ظاهر شدند. پس از آن ماسک در توییتی نوشت که خودش شخصاً برای تیک آبی چندین چهره مشهور پول می‌پردازد، و این امر باعث شد تا برخی فکر کنند که او در معرض یک خطر قانونی قرار می‌گیرد، زیرا گفته می‌شود که افراد مشهور دریافت این خدمات مالی را تایید می‌کنند، در حالی که در واقع چنین نیست.

رفتار ترامپ‌گونه ایلان ماسک، کار دستش داد!

پا پس کشیدن در برچسب گذاری رسانه‌ها

ماسک پس از برچسب زدن به حساب‌های برخی سازمان‌های رسانه‌ای از جمله NPR، PBS و ‌BBC با عنوان «رسانه‌های دولتی» بدون هشدار قبلی به آنها، با مخالفت این رسانه‌ها مواجه شد. این سازمان‌ها اعلام کردند که این برچسب‌ها گمراه‌کننده هستند، زیرا نشان‌دهنده عدم استقلال تحریریه آنها از دولت است و به این معنی است که آنها با وجود فعالیت‌های تجاری خودشان، اتکای کامل به بودجه دولتی دارند. PNR اعلام کرد که به علت این برچسب‌زدن، این پلتفرم را ترک می‌کند.

ماسک بعدا از این کار عقب نشینی کرد و برچسب‌ها را برداشت. به دنبال این داستان، او همچنین برچسب‌های مشابهی که برای سازمان تبلیغاتی دولتی روسیهRT، و چاینا دیلی(وابسته به حزب کمونیست چین) گذاشته بود را نیز حذف کرد. به نظر می‌رسد توییتر در همان زمان محدودیت‌های طولانی مدت در مورد ویروسی بودن پست‌ها را از آن حساب‌ها حذف کرد، که طبق گفته آزمایشگاه تحقیقات قانونی دیجیتال شورای آتلانتیک، این امرباعث افزایش تعاملات شد.

نگرانی برای ایمنی هوش مصنوعی

ایلان ماسک در ماه مارس، نامه‌ سرگشاده‌ای را امضاء کرد که در آن درمورد ریسک و خطرات جدی شرکت‌هایی که برای ساختن هوش مصنوعی قدرتمند با هم رقابت می‌کنند، هشدار داد. در این نامه خواسته شده بود تا به منظور آموزش هوش مصنوعی جدید و بالاتر از یک سطح خاص، وقفه‌ای شش ماهه ایجاد شود، و استدلال بر این بود که شرکت‌ها در یک «رقابت غیر قابل کنترل» برای شکست یکدیگر هستند و این می‌تواند خطرناک باشد. چند روز بعد Insider گزارش داد که ماسک در حال آماده شدن برای ساخت یک مدل زبانی سیستم هوش مصنوعی بزرگ در توییتر است، و برای بالابردن توان محاسباتی و استخدام مهندسان، میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین