|
| کد مطلب: ۱۰۹۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد

امواج موبایل ، به فرازمینی ها در ردیابی انسانهای زمینی کمک می کند

انسان قرن‌‌ها است که با ارسال امواج و سیگنال‌های رادیویی و تلویزیونی، به شکل غیرعمدی وجود خود روی زمین را اعلام کرده است؛ از امواج راداری گرفته تا برنامه‌های رادیویی.

امواج موبایل ، به فرازمینی ها در ردیابی انسانهای زمینی کمک می کند
منبع: ایتنا |

همه این‌ها سیگنال‌هایی به شمار می‌روند که می‌توانند در فضا پخش شوند و وجود ما را به اطلاع بیگانگان فضایی احتمالی برسانند. در دهه‌های اخیر، امواج گوشی‌های تلفن همراه نیز به مجموعه سیگنال‌‌هایی که بشر به فضا ارسال کرده است، افزوده شده‌اند.

در یک مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه منچستر با استفاده از داده‌های گردآوری‌شده انبوه، نشت امواج رادیویی در دکل‌‌‌های مخابراتی موبایل را شبیه‌سازی کردند.

پژوهشگران می‌خواستند این موضوع را مشخص کنند که کدام تمدن‌ فرازمینی از میان ستارگان مختلف پیرامون زمین ممکن است قادر به شناسایی ما باشند. آن‌ها در این بررسی، ستاره بارنارد را که در فاصله شش سال نوری از زمین واقع شده است، در نظر داشتند.

رامیرو ساید، از موسسه جست‌وجوی هوش فرازمینی (ستی) و رصدخانه رادیویی هات کریک در ایالات متحده، برای این بررسی، مدل‌ها و الگوریتم‌هایی طراحی کرده بود. نتایج این بررسی نشان‌ دادند که به‌خصوص کشورهای در حال توسعه از جمله در آفریقا در نشت و ارسال سیگنال‌های ارسالی موبایلی از زمین سهم زیادی دارند.

به گفته دانشمندان، این موضوع هیجان‌‌انگیزی است چرا که موفقیت کشورها در حرکت مستقیم به سوی عصر دیجیتال را برجسته می‌کند.

به‌راحتی ممکن است ردیابی شویم

پروفسور مایک گرت، مدیر این پروژه‌ در دانشگاه منچستر، از بسیاری از همکاران خود شنیده است که می‌گویند زمین در سال‌های اخیر امواج رادیویی کمتری داشته و از نظر رادیویی ساکت شده؛ اما او می‌گوید که همیشه با این ادعا مخالفت کرده‌ است: «اگرچه این حرف درستی است که ما امروزه، فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی قدرتمند کمتری در اختیار داریم اما در عین حال، گسترش سیستم‌های ارتباطی در جهان نیز بسیار وسیع بوده است.»

پروفسور گرت می‌گوید در حالی که هر سیستمی یعنی هر گوشی تلفن همراه به عنوان مثال، یک منبع توان رادیو پایین است، اما طیف شکل‌گرفته از میلیاردها دستگاه به منبعی قابل‌توجه تبدیل می‌شود.

به گفته او، در حال حاضر تخمین‌ها نشان می‌دهند که ما تا پایان این دهه، در مدار پایینی زمین و فراتر از آن، بیش از ۱۰۰ هزار ماهواره خواهیم داشت.

زمین در حال حاضر در طیف امواج رادیویی روشن و قابل شناسایی است و اگر روند موجود ادامه پیدا کند، ما برای هر تمدن پیشرفته‌ای که از ابراز و فناوری مناسب برخوردار باشد، به‌سهولت قابل شناسایی خواهیم بود.

آیا این به معنای آن خواهد بود که ما یک گام به یافتن هوش فرازمینی نزدیک‌تر شده‌ایم؟ دکتر نالینی هیرالال ایسور، استادیار دانشگاه ماوریتوس، بر این باور است که تمدن‌های پیشرفته فرازمینی به احتمال زیاد وجود دارند و برخی از آن‌ها ممکن است بتوانند نشت امواج رادیویی از زمین را مشاهده کنند.

پژوهشگران اینک بر اساس این یافته‌ها در حال بررسی سایر منابع نشت امواج رادیویی از زمین‌اند. این منابع که امضاهای رادیویی به شمار می‌روند و ممکن است وجود ما را برای تمدن‌های هوشمند احتمالی در فضا آشکار کنند، عبارت‌اند از رادارهای نظامی، دستگاه‌های موبایل و منظومه‌های ماهواره‌ای.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین