|
| کد مطلب: ۱۰۹۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد

محتویات مرموز 6 تابوت مهروموم ‌شده 2500 ساله مصری فاش شد

محققان با یک تکنیک تصویرسازی به سراغ شش تابوت بازنشده از حیوانات رفتند تا ببینند در داخل آن‌ها چه چیزی پیدا می‌کنند.

 محتویات مرموز 6 تابوت مهروموم ‌شده 2500 ساله مصری فاش شد
منبع: دیجیاتو |

مومیایی‌کردن حیوانات در مصر باستان یک امر عادی محسوب می‌شده است و برخی باور داشتند که این حیوانات مظهر خدایان اساطیری یا پیشکشی برای آن‌ها هستند. حالا محققان اخیراً محتویات شش تابوت حیوانات از مصر باستان را با روش‌های غیرتهاجمی اسکن کرده‌اند تا ببینیم چه چیزهایی داخل آن‌ها وجود دارد.

به گزارش سایت Phys، گروهی از پژوهشگران با استفاده از روش  برش‌نگاری نوترونی  از محتوای شش تابوت حیوانات در مصر باستان تصویرسازی کرده‌اند. در این روش، تصویر براساس مقدار عبور نوترون‌ها از درون جسم ساخته می‌شود. محققان می‌گویند هر شش تابوت از ترکیبات  مسی  ساخته شده‌اند و اتفاق بسیار نادری بوده که درِ این تابوت‌ها هنوز بسته مانده است.

در تابوت حیوانات مصر باستان چه چیزی پیدا شد؟

در سه تابوت  مارمولک و مارماهی  به‌همراه حلقه‌هایی وجود داشته که قدمت آن‌ها به 500 تا 300 سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. این تابوت‌ها در شهر تاریخی « ناوکراتیس » پیدا شده بودند. قدمت تابوت چهارم که در داخل آن یک مارمولک وجود دارد، به 664 تا 332 قبل از میلاد برمی‌گردد. این تابوت در شهر باستانی « تل الیهودیه » کشف شده بود.

دو تابوت آخر که دارای اشکالی از  مارماهی، مار کبرا و سر انسان  هستند، به حدود 650 تا 250 سال قبل از میلاد مربوط می‌شوند و منشأ نامشخصی دارند. محققان در سه تابوت استخوان‌هایی را ازجمله از جمجمه مارمولک‌هایی شبیه به مارمولک‌های بومی شمال آفریقا پیدا کردند.

پژوهشگران می‌گویند در سه تابوت  منسوجاتی  وجود دارد که احتمالاً از  کتان  ساخته شده است. این ماده در مصر باستان به‌صورت متداول برای مومیایی‌کردن موجودات مختلف استفاده می‌شد. آن‌ها حدس می‌زنند که این پارچه‌های کتانی پیش از قراردادن حیوانات در داخل تابوت، دور آن‌ها پیچیده شده است.

این تصویرسازی‌ها حالا با جزئیات بالاتر به دانشمندان نشان داده است که مصریان باستان چگونه تابوت حیواناتی را می‌ساختند که می‌خواستند آن‌ها را مومیایی کنند. علاوه‌براین، می‌توان دید که چه اقلام دیگری در کنار این حیوانات در تابوت‌ها وجود داشته است.

نتایج این پژوهش در مجله Scientific Reports به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین