|
| کد مطلب: ۱۰۸۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد

ساخت دستگاهی برای رشد پوست انسان با اسباب بازی لگو!

تهیه نمونه از پوست انسان که برای تحقیقات بیولوژیکی استفاده می‌شود، همیشه کار آسانی نیست. دانشمندان معمولا از طریق اهدای عضو یا در طول فرآیند جراحی بافت‌های انسانی موردنیاز خود را کسب می‌کنند اما تهیه ...

ساخت دستگاهی برای رشد پوست انسان با اسباب بازی لگو!
منبع: دیجیاتو |

تهیه نمونه از پوست انسان که برای تحقیقات بیولوژیکی استفاده می‌شود، همیشه کار آسانی نیست. دانشمندان معمولاً از طریق اهدای عضو یا در طول فرآیند جراحی بافت‌های انسانی موردنیاز خود را کسب می‌کنند، اما تهیه آن‌ها به این روش‌ها نیز بسیار دشوار است. حالا دانشمندان با کمک یکی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های جهان، یعنی لِگو، چاپگر کم‌هزینه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند از پوست انسان‌ها نمونه‌سازی کند.

دانشمندان دانشگاه کاردیف، از دستگاه جدیدی رونمایی کرده‌اند که در ساخت آن از لگو استفاده شده و به‌شیوه جالبی می‌تواند از روی پوست انسان‌ها، نمونه تولید کند. در این فناوری، ابتدا «جوهر زیستی» که حاوی سلول‌های زنده است در یک کارتریج و سپس همراه با آن، در بیوپرینت قرار می‌گیرد. پس از آن، بیوپرینت، جوهر زیستی مملو از سلول‌ها را چاپ می‌کند تا ساختارهای سه‌بعدی شکل بگیرد که هدف از آن شبیه‌سازی نحوه شکل‌گیری پیچیده بافت بیولوژیکی است.

هزینه ساخت دستگاه نمونه‌برداری پوست انسان

لگو

همانطور که دانشمندان توضیح می‌دهند، روش‌های فعلی که برای تهیه نمونه‌های پوست انسان استفاده می‌شود، بسیار هزینه‌بر و گران هستند. به همین دلیل آن‌ها در ساخت این ماشین ساده از لگو استفاده کرده‌اند که بسیار ارزان است و قابلیت استفاده زیادی دارد.

آن‌ها در نهایت اشاره می‌کنند هزینه ساخت این سیستم که هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد، 624 دلار است. دانشمندان درباره آینده دستگاه خود می‌گویند:

«چاپگر زیستی ما نه تنها می‌تواند مدل دقیقی از پوست انسان را ارائه کند، بلکه می‌تواند برای افزودن سلول‌های بیمار به مدل‌های سالمی که تولید می‌کنیم نیز استفاده شود. با وجود این قابلیت، می‌توانیم نحوه شکل‌گیری شرایط پوستی و تعامل سلول‌های سالم و بیمار با یکدیگر را مطالعه کنیم.»

علاوه بر موارد اشاره شده، این دستگاه با توسعه بیشتر می‌تواند اطلاعات تازه‌ای درباره نحوه پیشرفت بیماری‌های پوستی و همچنین درمان‌های بالقوه جدید ارائه کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین