|
| کد مطلب: ۱۰۷۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد

اولین پیوند ریه انسان تمام خودکار توسط ربات در جهان

روش جدید برای بیمار کم‌تر دردناک است، زیرا زخم راحت‌تر بسته می‌شود. این تکنیکی است که کیفیت زندگی بیماران در دوره پس از جراحی را بهبود می‌بخشد و درد را کاهش می‌دهد.

اولین پیوند ریه انسان تمام خودکار توسط ربات در جهان
منبع: یورونیوز |

 

خاویر ۶۵ ساله اولین بیمار جهان شد که تحت عمل جراحی کاملا رباتیک ریه قرار گرفت. او به دلیل بیماری‌ای به نام فیبروز ریوی که باعث ضخیم شدن پوشش ریه و زخمی شدن آن می‌شود نیاز به پیوند داشت. او می‌گوید: "لحظه‌ای که به هوش آمدم و از بیهوشی عمومی بیدار شدم درد نداشتم".

پیوند ریه به عنوان یک عمل پیچیده شناخته شده، زیرا قفسه سینه بیمار باید باز شود. طی این روش برشی به طول ۳۰ سانتی متر ایجاد می‌شود و دنده‌هایی برای برداشتن و جایگزینی ریه‌های بیمار با ریه انسان سالم از اهدا کننده بریده می‌شود.

با این وجود، فناوری جدید مورد استفاده یک تیم اسپانیایی آنان را از شکستن دنده‌های بیمار بی‌نیاز ساخته است. در عوض، جراحان بیمارستان Vall d'Hebron در بارسلون از برش‌های کوچک‌تری در کنار قفسه سینه‌ها برای قرار دادن بازو‌های ربات و دوربین‌های سه بعدی استفاده کردند. رئیس بخش جراحی قفسه سینه و خدمات پیوند ریه در آن بیمارستان می‌گوید: "این برش در زیر جناغ جایی که پوست بسیار الاستیک (نرم و انعطاف پذیر) است ایجاد می‌شود. این به ما اجازه می‌دهد صرفا پوست را باز کنیم و این ریه را کم کم وارد کنیم".

ریه جدید نیز در اتاق عمل تخلیه شد تا بتواند از طریق برش تنگ که فقط حدود ۸ سانتی متر بود وارد شود.

درد کمتر و کیفیت زندگی بهتر

روش جدید برای بیمار کم‌تر دردناک است، زیرا زخم راحت‌تر بسته می‌شود. این تکنیکی است که کیفیت زندگی بیماران در دوره پس از جراحی را بهبود می‌بخشد و درد را کاهش می‌دهد. خاویر ۶۵ ساله اولین بیمار جهان شد که تحت عمل جراحی کاملا رباتیک ریه قرار گرفت.

او به دلیل بیماری‌ای به نام فیبروز ریوی که باعث ضخیم شدن پوشش ریه و زخمی شدن آن می‌شود نیاز به پیوند داشت. او می‌گوید: "لحظه‌ای که به هوش آمدم و از بیهوشی عمومی بیدار شدم درد نداشتم".

ربات چهار بازوی مورد استفاده در این روش داوینچی نام دارد یک سیستم جراحی رباتیک رایج در بیمارستان‌های سراسر اروپا و ایالات متحده آمریکا که برای جراحی قلب، اورولوژی، زنان، اطفال و جراحی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عمل جراحی مشابهی در بیمارستان مانت ساینای در نیویورک انجام شد، اما ربات تنها تا حدی در آنجا مورد استفاده قرار گرفت. طبق آمار رصدخانه جهانی اهدا و پیوند، اسپانیا در پیوند اعضا در جهان کشوری پیشرو است و در سال ۲۰۲۱ میلادی ۵ درصد از اهدای عضو در سراسر جهان در آن کشور انجام شده است. 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین