|
| کد مطلب: ۱۰۶۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد

با مفهوم چند جهانی آشنا شوید

چندجهانی اصطلاحی است که دانشمندان برای توصیف این ایده به‌کار می‌برند که ورای جهان قابل‌مشاهده، جهان‌هایی دیگر نیز می‌توانند وجود داشته باشند.

با مفهوم چند جهانی آشنا شوید
منبع: دیجیاتو |

چندجهانی را چندین نظریه علمی در توصیف سناریوهای مختلف پیش‌بینی می‌کنند؛ از نواحی فضا در صفحه‌های متفاوت با کیهان ما تا جهان‌های حبابی جدا که دائماً به‌وجود می‌آیند.

یک چیز که این نظریه‌ها باهم به اشتراک دارند، این است که پیشنهاد می‌دهند فضا و زمانی که می‌توانیم مشاهده کنیم، تنها واقعیت موجود نیست.

چرا دانشمندان فکر می‌کنند امکان دارد بیش از یک جهان وجود داشته باشد؟

ژورنالیست علم، «تام زیگفرید» (Tom Siegfried) که در کتابش با عنوان تعداد آسمان‌ها (The Number of the Heavens) به بررسی تکامل ایده چندجهانی طی هزاران سال می‌پردازد، می‌گوید: «ما نمی‌توانیم تمام خصوصیات جهان خودمان را توضیح دهیم؛ اگر تنها یکی از آن‌ها وجود داشته باشد.»

زیگفرید می‌پرسد: «چرا ثابت‌های بنیادی طبیعت این مقادیر را دارد؟ چرا در جهان ما زمان کافی برای ساختن ستاره‌ها و سیاره‌ها وجود دارد؟ چرا ستاره‌ها این‌گونه و با مقدار دقیقاً درست انرژی می‌درخشند؟ تمام این‌ها سؤالاتی هستند که در نظریه‌های فیزیکی خود پاسخی برای آن‌ها نداریم.»

زیگفرید می‌گوید دو توضیح ممکن است: اول اینکه ما نیاز به نظریه‌هایی بهتر برای توضیح خصوصیات جهان خود داریم یا این امکان وجود دارد که «ما تنها یکی از جهان‌های بسیاری هستیم که با هم متفاوتند و ما در یکی از آن‌ها که خوب و راحت است، زندگی می‌کنیم.»

ثابت های بنیادی جهان ها

شاید جهان ما تنها یکی از بی‌شمار جهان موجود باشد که خصوصیات و ثابت‌های آن برای بقای حیات ما مناسب است.

ارسال نظر

پربازدیدترین