|
| کد مطلب: ۱۰۶۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد

هلیکوپتر نبوغ ناسا باز هم رکوردشکنی کرد

هلیکوپتر ناسا در پنجاهمین پرواز خود موفق شد تا در فاصله 18 متری سطح سیاره سرخ پرواز کند.

هلیکوپتر نبوغ ناسا باز هم رکوردشکنی کرد
منبع: دیجیاتو |

هلیکوپتر  نبوغ  (Ingenuity) ناسا اکنون  50بار  روی سیاره سرخ پرواز کرده است. Ingenuity که ابتدا فقط برای پنج پرواز عملیاتی برنامه‌ریزی شده بود، پنجاهمین پرواز خود با مدت زمان 146 ثانیه را در روز پنج‌شنبه (13 آوریل) انجام داد. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه نبوغ در این پرواز از نظر ارتفاع رکوردشکنی کرد و موفق شد تا در فاصله  18 متری  سطح مریخ پرواز کند.

در این سفر، هلیکوپتر 1.8 کیلوگرمی ناسا بیش از 322.2 متر را در مدت زمان 145.7 ثانیه طی کرد. همچنین قبل از فرودآمدن در نزدیکی دهانه بلوا (Belva Crater) با عرض 800 متر، به رکورد ارتفاع 18 متری دست یافت.

پیشرفت نبوغ در کاوش مریخ

شاهکار نبوغ از چندین وجه قابل‌توجه است. Ingenuity تنها بالگردی است که تا به حال در سیاره دیگری پرواز کرده و زمانی که دو سال پیش به مریخ رسید، انتظار می‌رفت که حداکثر پنج پرواز داشته باشد.

اما توانایی چشمگیر آن در مدیریت جو مریخ و آب‌و‌هوای نامساعد آن، باعث شد تا تیم Ingenuity در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL)، پروازهایی با ارتفاع و سرعت بیشتر انجام دهند. حتی از این هلیکوپتر و دوربین داخلی آن برای کمک به مریخ‌نورد Perseverance که سال 2021 به مریخ رسید، استفاده می‌شود.

تیم JPL که هنوز کار خود را انجام نداده است، اکنون قصد دارد پس از کاوش بستر دریاچه خشک‌شده منطقه Fall River Pass در دهانه جیزرو که Perseverance هم‌اکنون درحال جستجوی شواهدی از حیات باستانی در آن است، موقعیت نبوغ را تغییر دهد.

«لوری گلیز»، مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا می‌گوید:

«درست همانطور که برادران رایت پس از آن روز مهم در کیتی هاوک در سال 1903 به آزمایش‌های خود ادامه دادند، تیم Ingenuity همچنان به دنبال‌کردن و آموختن از عملیات‌های اولین بالگرد در دنیایی دیگر ادامه می‌دهد.»

هلیکوپتر ناسا اکنون بیش از 89 دقیقه پرواز کرده و بیش از 11.6 کیلومتر را طی کرده است. سریع‌ترین پرواز آن تنها چند هفته پیش با سرعت 24 کیلومتر در ساعت انجام شد و دورترین پرواز آن در آوریل 2022 و مسافت 708.9 متری انجام شد.

ارسال نظر

پربازدیدترین