|
| کد مطلب: ۱۰۰۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد

این هیولای افسانه ای واقعا وجود دارد! + عکس

محققان در تحقیقات جدید خود به این نتیجه رسیده‌اند که هیولای باستانی مشهور به هفگوفا در اساطیر نورس در واقع یک نهنگ بوده است.

این هیولای افسانه ای واقعا وجود دارد! + عکس

تیمی از محققان استرالیایی نظریه‌ای جالب را درباره موجود دریایی غول‌پیکری مطرح کردند که قبلا در دست‌نوشته‌های قرن سیزدهم نورس (اسکاندیناوی) به آن اشاره شده بود. این هیولا که در نروژ به «هفگوفا (Hafgufa)» مشهور بود مدت‌ها با یک هیولای افسانه‌ای دیگر به نام «کراکن» یکی دانسته می‌شد.

به نقل از وبگاه Ancient Origins، این در حالی است که ماهیگیران و ملوانان زیادی در قرون وسطی ادعا کرده بودند این موجود دریایی را از نزدیک دیده‌اند، با این حال، ادعای آنها تا همین اواخر جدی گرفته نشده بود. حال، محققان استرالیایی با نگاه دوباره‌ای به این ادعاها می‌گویند آنچه ملوانان و دریانوردان دیده‌اند در واقع یک نهنگ در هنگام اجرای یک تکنیک جالب شکار ماهی بوده است. این تکنیک به نهنگ‌ها اجازه می‌داد همزمان ماهی‌های زیادی را به درون شکم خود بکشند. به همین دلیل تماشای این صحنه می‌توانست هر فردی را به این نتیجه برساند که در حال ملاحظه‌ی یک هیولای دریایی خوفناک است.

این عقیده که افسانه‌ی هیولای هفگوفا ممکن است بر اساس یک موجود واقعی شکل‌گرفته باشد فرضیه‌ تازه‌ای نیست. در گذشته پذیرفته‌ترین فرضیه این بود که ماهیگیران خرافاتی اهل نروژ که به کراکن اعتقاد داشتند یک اختاپوس غول‌پیکر را با هیولای دریایی اشتباه گرفته‌اند و فکر می‌کردند که یک موجود دریایی مرموزِ آدمخوار دیده‌اند. اما به گفته جان مک‌کارتی، باستان‌شناس دریایی و همکارانش ارین سِبو و متیو فیرت، دو مورخ متخصص قرون وسطی از دانشگاه فلیندرز در آدلاید، استرالیا، هفگوفا به احتمال زیاد نه اختاپوس یا ماهی مرکب بلکه نهنگ بوده است.

محققان فرضیه‌ی خود را بر اساس کشف تکنیک شگفت‌انگیز شکار نهنگ‌های بزرگ انجام دادند. همین یک دهه قبل بود که زیست‌شناسان دریایی برای اولین‌بار نهنگ‌های گوژپشت و نهنگ‌های براید را در حین شکار مقادیر زیادی ماهی در اقیانوس مشاهده کردند. این نهنگ‌های بزرگ در این روش شکار که «تغذیه‌ تله‌ای یا تغذیه راکد با آب» نام گرفت با آرواره‌های کاملا گشوده هم‌سطح آب شناور بودند. ماهی‌هایی که از این مسیر عبور می‌کردند نیز به تصور اینکه وارد یک غار یا پناهگاه شدند دسته‌دسته با جریان آب وارد دهان نهنگ‌ها می‌شدند و هیچ‌وقت تا قبل از بلعیده شدن نمی‌فهمیدند که در واقع خودخواسته وارد یک تله‌ی زنده‌ شده‌اند.

به نقل از ارزتکنیکا، حتی یک ویدئوی اینستاگرام از نهنگ‌هایی که مشغول این تغذیه بودند در سال ۲۰۲۱ به شدت پربیننده شد. 

582224058222425822243

ارسال نظر

پربازدیدترین