|
| کد مطلب: ۱۰۰۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد

اطلاعات هوش مصنوعی متا لو رفت؛ آیا وقت ترس از هوش مصنوعی رسیده است؟

فایل‌های هوش مصنوعی متا به صورت غیرمجاز منتشر شده‌اند و نگرانی کارشناسان پیرامون استفاده از آن برای اهداف نامناسب را در پی داشته است.

اطلاعات هوش مصنوعی متا لو رفت؛ آیا وقت ترس از هوش مصنوعی رسیده است؟
منبع: دیجیاتو |

حدود دو هفته پیش، متا از مدل زبانی هوش مصنوعی خود با عنوان  LLaMA  رونمایی کرد؛ ابزاری که برخلاف رقبای خود مثل ChatGPT یا چت‌بات بینگ مایکروسافت، برای عموم منتشر نشده است. اما به‌تازگی گزارش‌هایی از افشای  هوش مصنوعی متا  در یکی از پلتفرم‌های نه‌چندان خوشنام اینترنت منتشر شده؛ اقدامی که نگران‌هایی را پیرامون استفاده از ابزار مذکور در پی داشته است.

آیا هوش مصنوعی متا خطرساز خواهد بود؟

متا قصد انتشار LLaMA را در به صورت یک چت‌بات برای عموم نداشته است و تنها می‌خواست آن را در قالب یک بسته متن‌باز در اختیار فعالان حوزه AI قرار دهد. مدیران فیسبوک، علت این تصمیم را رفع مشکلات و باگ‌ها در کنار مواردی مثل ارائه پاسخ‌های جهت‌دار و نادرست اعلام کرده بودند. با این حال، تنها پس از گذشت حدود یک هفته، یک فایل تورنت قابل دانلود روی پلتفرم  4Chan  قرار گرفت و به سرعت در سایت‌ها و اپ‌های دیگر پخش شد که شامل مدل زبانی مورد بحث می‌شود.

برخی افراد معتقد هستند که افشای این داده‌ها، می‌تواند عواقب جدی برای فیسبوک به همراه داشته باشد و این شرکت را متهم به انتشار سهل‌انگارانه سرویس خود می‌کنند. یکی از کارشناسان حوزه امنیت سایبری، هشدار می‌دهد که کاربران باید به‌زودی منتظر انبوهی از پیام‌های اسپم شخصی‌سازی شده و تلاش‌های جدید برای حملات فیشینگ باشند. البته برخی دیگر، می‌گویند که دسترسی آزادانه به AI از ضرورت بالایی برخوردار است و مدل‌های زبانی پیچیده مشابه با محصول فیسبوک هم در گذشته به صورت عمومی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند و پیامدهای چندانی نداشته‌اند.

ارسال نظر

پربازدیدترین