|
| کد مطلب: ۹۲۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد

از مصرف یک قرص اعتیادآور شب امتحانی تا عوارض آن

داروی معروف به داروی «شب امتحان» یا داروی محرک متیل‌فنیدات یا همان «ریتالین» که در دسته محرک‌ها قرار دارد؛ دارویی است که طی چند سال گذشته متخصصان نسبت به مصرف خودسرانه آن هشدار داده‌اند به طوریکه در سال ۱۳۹۹ رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفته بود که عده ای ریتالین را به غلط ماده بی ضرر و بی خطری تصور می‌کنند درحالی که مصرف آن، اعتیادآور است. 

از مصرف یک قرص اعتیادآور شب امتحانی تا عوارض آن
بنا بر توضیحات فرزانه سهرابی، معاون اجتماعی موسسه کادراس تعدادی از نام‌های تجاری داروهای مُحرک تجویزی عبارت‌ از آدرال، ریتالین، وی وانس، کانسرتا، دِسوکسین، دیدرکس، رِسِد، دِسِکدراین، پروسنترآ، دِکستروستات، مِتیلین، دیترانا، فوکالین، ساپرنزا، ادیپکس-پ، نوویگیل، بونتریل است، انواع محرک‌های شیمیایی از قبیل مِت آمفتامین، اِکستازی و… در محیط آزمایشگاه یا به طور صنعتی جمع‌آوری و تولید می‌شوند.

معاون اجتماعی موسسه کادراس اظهار کرد که به لحاظ پزشکی، داروهای مُحرک در حال حاضر تنها برای شرایط درمانی تعدادی از بیماران از جمله بیماری‌های حمله خواب، اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD) و درمان کوتاه مدت چاقی مفرط تجویز می‌شود، این درحالیست که «برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان شایعاتی درباره داروهای محرک تجویزی شنیده‌اند که این داروها به لحاظ علمی می‌تواند به آن ها در تمرکز حواس و عملکرد بهتر آن کمک کند» گاهاً به این داروها «قرص‌های شب امتحان» نیز گفته می‌شود.

سهرابی همچنین افزود: محرک‌ها تعداد پیام‌رسان‌های عصبی آلی طبیعی مغز را افزایش می‌دهند که به آن‌ها «نوراپی نفرین» و «دوپامین» در مغز می‌گویند. با افزایش تعداد این پیام‌رسان‌های عصبی به ترتیب فشار خون و ضربان قلب، گلوکز خون و سپس تنفس فرد بالا رفته و همچنین انقباض رگ‌های خونی را به همراه دارد که این اتفاق می‌تواند به تپش سریع یا نامنظم قلب، دیوانگی، ترس، جنون، پارانویا و نارسایی قلبی منجر شود.

همچنین این داروها دارای پتانسیلی هستند که ممکن است نارسایی قلبی عروقی (حمله قلبی) یا تشنج‌های مرگباری را به وجود آورند. محرک‌ها می توانند اعتیادآور باشند؛ به عبارتی فرد مصرف‌کننده پس از مدتی مصرف، مجبور به مصرف مجدد آن خواهد شد.

ارسال نظر

پربازدیدترین