|
| کد مطلب: ۸۶۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد

هزینه‌ای که شهرداری برای ساماندهی از دستفروشان می‌گیرد

هزینه‌ای که شهرداری برای ساماندهی از دستفروشان می‌گیرد

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران گفت: دستفروشی جرم نیست اما باید در جای درست خود انجام شود و برای این منظور ظرفیت‌هایی را ایجاد کردیم که به تدریج و با ایجاد این ظرفیت‌ها در این محل‌ها حضور پیدا کنند و پس از آن کسی را در معابر ببینیم برخورد می‌کنیم.

به گزارش آیند، قدرت الله محمدی، مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران درباره جزئیات ساماندهی دستفروشان در آستانه سال نو گفت: اولین بحث که باید به آن اشاره کنم این است که دستفروشی در پیاده رو جرم است و چنین مساله‌ای را در قانون نداریم چرا که معابر پیاده به عابرین پیاده تعلق دارند.

برخورد با دستفروشان در معابر پس از اجرای طرح ساماندهی

او ادامه داد: البته دستفروشی نیز جرم نیست اما باید در جای درست خود انجام شود و برای این منظور ظرفیت‌هایی را ایجاد کردیم که به تدریج و با ایجاد این ظرفیت‌ها در این محل‌ها حضور پیدا کنند و پس از آن اگر کسی را در معابر ببینیم برخورد می‌کنیم.

محمدی با بیان اینکه این اقدام به این دلیل است که جا برای دستفروش‌ها مشخص شده است، گفت: این اقدام را با استفاده از برخی بوستان‌هایی که شهردار تهران اجازه داده‌اند، شروع کردیم چرا که در برخی از مناطق زمین خالی کم داریم؛ اما در بوستان‌ها این فضا را داریم. البته نه هر بوستانی برای مثال بوستان‌هایی که سنگ فرش و فضای باز کافی دارند و مزاحمتی ایجاد نمی‌کند آنرا در اختیار پیمانکاران قرار می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران درباره هزینه‌ای که از دستفروشان در طرح ساماندهی دریافت می‌شود، اظهار کرد: هزینه‌ها بستگی به فضایی دارد که در اختیارشان قرار می‌گیرد. اگر پیمانکار یک فضای ساده به آن‌ها بدهد، اجاره روزانه غرفه معادل متری ۷ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود اما اگر فضای غرفه پیشرفته‌تر باشد این هزینه بیشتر خواهد بود. در مجموع این هزینه حداکثر از ۵۰ هزار تومان در روز بیشتر نخواهد بود.

جانمایی محلی برای دستفروشان در پارک دانشجو

محمدی درباره بوستان‌هایی که طرح ساماندهی دستفروشان اجرا خواهد شد، گفت: در بوستان‌های تمامی مناطق ۲۲گانه این طرح اجرائی می‌شود.

او درباره مناطقی که میزان دستفروشان در آن‌ها بیشتر است از جمله منطقه ۱۱ گفت: در پارک دانشجو، محلی را جانمایی کردیم و از این فضا استفاده خواهیم کرد.

محمدی گفت: در هفت تیر نیز میدان هفت تیر را جانمایی کردیم که اگر کارشناسان تایید کنند از ساعت ۶ غروب تا ۱۲ مورد استفاده قرار دستفروشان خواهند گرفت.

حدود ۲۰ درصد دستفروشان را بانوان تشکیل می دهند

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل سیار درباره آمار خانم‌های دستفروش گفت: حدود ۲۰ درصد دستفروشان را بانوان تشکیل می‌دهند که البته باید در سامانه ثبت شوند و آمار دقیق مشخص شود.

او در واکنش به اینکه برخی از دستفروشان به مکان‌های در نظر گرفته شده معترضند، از جمله تجریش اظهار کرد: در تجریش از جایی که دستفروشان نشسته بودند تا جایی که برای آن‌ها در نظر گرفتیم ۶۰ متر فاصله است، این ۶۰ متر چه تاثیری دارد؟ ما پلاکارد نصب کردیم و مردم به محل اختصاص داده شده هدایت می‌شوند. مردم اگر بخواهند از دستفروش خرید کنند می‌روند و محل را پیدا می‌کنند. و این فاصله انقدری نیست که بگوییم دسترسی به آن سخت است.

محمدی با بیان اینکه در تجریش مساله دیگری نیز مطرح است و آن این است که همه فروشنده‌ها دستفروش نیستند گفت: در یک هفته‌ای که طرح را در تجریش اجرا کردیم، ۴۰ نفر بیشتر مراجعه نکردند و معلوم شد اینها جزو کسبه بودند که به غرفه‌ها مراجعه نکردند چرا که در غیر اینصورت اگر معیشت آن‌ها در خطر بود به هر طریقی که شده به غرفه‌ها مراجعه می‌کردند.

او درباره ساماندهی دستفروشان در میدان ولیعصر و فاطمی که ممنوعیت کار برای آن‌ها در حد فاصل تئاتر شهر تا ولیعصر تنها باعث کوچ آن‌ها به بالای میدان شد گفت: وقتی برای دستفروشان جا ایجاد کنیم با استفاده از یگان انتظامی و نیروهای خودمان اینجاها را ناامن می‌کنیم. در تجریش نیرو مستقر است و دستفروش دیگر نمی‌تواند بایستد.

هیچ مبلغی از زنان سرپرست خانوار دستفروش دریافت نمی شود

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره گلایه زنان سرپرست خانوار از اختصاص مکان‌های نامناسب برای استقرار از جمله زیرگذر جناح که هفته گذشته افتتاح شد و همچنین درخواست آن‌ها برای امکان فروش در محوطه میدان آزادی اظهار کرد: هر طرحی که ابتدا اجرا شود، زمان می‌برد تا جا بیفتد. فعلا بله الان اول اجرای طرح است و کسی در جریان نیست اما در تهران وقتی امکانی فراهم می‌شود به سرعت جا می‌افتد و در ادامه درست می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که از زنان سرپرست خانوار هزینه‌ای بابت اجاره غرفه دریافت می‌شود یا خیر گفت: به غیر از شارژی که برای نظافت پرداخت می‌کنند هیچ مبلغی از زنان سرپرست خانوار دریافت نمی‌شود. / ایلنا

ارسال نظر

پربازدیدترین