|
| کد مطلب: ۷۳۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد

با ابلاغ یک آیین‌نامه ازدواج دختران دانش‌آموز هموار شد / حذف موانع کودک همسری؟

با ابلاغ یک آیین‌نامه ازدواج دختران دانش‌آموز هموار شد / حذف موانع کودک همسری؟

مدیر کل متوسطه نظری آموزش و پرورش در واکنش به ادامه تحصیل دانش‌آموزان دختر متاهل گفت: طبق آیین نامه ابلاغ شده از سوی شورای عالی آموزش و پرورش، دانش‌آموزان دختری که حین تحصیل متاهل شده‌اند، می‌توانند در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند.

عباس سلطانیان مدیر کل متوسطه نظری آموزش و پرورش درباره تحصیل دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه که متاهل می‌شوند، گفت: در آیین‌نامه قبلی دوره دوم متوسطه و هم در آیین نامه اجرایی جدید مصوبه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، به صراحت اشاره شده است که دانش آموزان دختری که در حین تحصیل ازدواج می‌کنند، می‌توانند در مدارس روزانه به تحصیل خود ادامه دهند. همچنین اگر تمایل داشته باشند نیز می‌توانند به شکل غیرحضوری تحصیل خود را ادامه دهند و فقط در امتحان شرکت کنند. یعنی در مدرسه ثبت‌نام کرده، خودشان درس‌شان را بخوانند و سپس برای شرکت در امتحانات اقدام کنند.در واقع مسیر برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان دختری که ازدواج کرده‌اند، کاملاً هموار شده است.

مدیرکل متوسطه نظری آموزش و پرورش اضافه کرد: همچنین پیشتر این دانش آموزان می‌توانستند در مدارس بزرگسالان ثبت‌نام کنند الان هم طبق آیین نامه اجرایی جدید که توضیح دادم این تسهیلات مجددا تکرار شده و منعی برای تحصیل دانش‌آموزان دختر متاهل در مدرسه وجود ندارد.

سلطانیان اشاره کرد: قبلا هم دانش آموزان می‌توانستند در صورتی که متاهل شده بودند در مدارس روزانه درس بخوانند، اما در برخی از موارد که شرایط خاص‌تر بود و مربوط به مسائل انضباطی می‌شد، آن موقع مدیر مدرسه تصمیم می‌گرفت شخص در مدرسه بزرگسالان درس بخواند. اگر دانش‌آموز ضوابط و شرایط مدرسه را رعایت کند، هیچ منعی برای ثبت نام در مدرسه وجود ندارد.

مدیرکل متوسطه نظری آموزش و پرورش در ادامه افزود: براساس آیین‌نامه مورد اشاره که شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کرده به این موضوع اشاره شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر از دانش آموزان دختر به علت ازدواج ترک تحصیل می‌کنند؟ گفت: این آمار را باید از واحد فناوری دریافت کنید، ما در متوسطه آماری در این خصوص نداریم. احصاء کردن این آمار به واحد فناوری آموزش و پرورش مربوط می‌شود، زیرا آن‌ها از طریق سامانه سیدا آمار را استخراج می‌کنند. به عنوان مثال آن‌ها می‌توانند بررسی کنند که در سال تحصیلی مورد نظر چه تعداد از دانش‌آموزان ازدواج کرده‌اند.

سلطانیان درباره نحوه برگزاری امتحانات حضوری و سویه امیکرون که گفته می‌شود بیشتر کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند، اظهار داشت: در دستورالعمل امتحانات که مرکز سنجش طی بخشنامه‌ای ابلاغ کرده، به صراحت توضیح داده شده، طبق مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش اگر شرایط آموزش‌ در مدارس به گونه‌ای باشد که منعی برای ورود دانش آموزان نباشد، یعنی مدارس باز بوده و دانش آموز در مدرسه حاضر باشند امتحانات دانش آموزان به شیوه حضوری برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر همین شرایط نیز حاکم است، هم اکنون همه دبیرستان‌های ما در سطح کشور باز بوده و به دانش‌آموزان خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. درست است که به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دانش آموزان را گروه‌بندی کرده‌ایم، اما امکان حضور دانش‌آموزان در مدرسه وجود دارد.

مدیرکل متوسطه نظری آموزش و پرورش تاکید کرد: شورای عالی آموزش و پرورش و مرکز سنجش نیز بخشنامه‌ای ابلاغ کرده‌اند که امتحانات نیمسال اول به صورت حضوری خواهد بود، لذا دانش‌آموزان باید مطابق ضوابط مشخص شده به شکل حضوری زیر نظر معلم مربوطه امتحانات خود را بدهند.

سطانیان درباره شرایط دانش آموزانی که دارای بیماری خاص هستند، چه شرایطی برای شرکت در آزمون‌های حضوری خواهند داشت، گفت: در آیین نامه به این موضوع اشاره شده است، یعنی اگر دانش آموز با عذر موجه و ارائه مدارک و مستندات لازم غیبت موجه داشته باشد راه‌های مختلفی برای او وجود دارد. به عنوان مثال دبیر می‌تواند با یک فاصله زمانی از او امتحان بگیرد یا اینکه بر طبق ضوابط شورای مدرسه اگر تایید کند می‌توانند نمرات نیمسال دوم را از نمرات نیمسال اول جایگزین کند. / ایلنا

ارسال نظر

پربازدیدترین