|
| کد مطلب: ۶۷۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد

درباره مرگ کسی که به حریم عشق پدری تعدی کرد / یک جامعه‌شناس: پدر بابک‌ خرمدین به وجدان جمعی جامعه آسیب زد

درباره مرگ کسی که به حریم عشق پدری تعدی کرد / یک جامعه‌شناس: پدر بابک‌ خرمدین به وجدان جمعی جامعه آسیب زد

آیند: یک جامعه شناس انتشار خبر مرگ پدر بابک خرمدین در زندان رجایی شهر به علت ایست قلبی را مورد بررسی قرار داد.


پریسا هاشمی: عصر بیست و پنجم اردیبهشت سال ۱۴۰۰ با کشف یک جلسه مثله شده در مخزن زباله توسط ماموران پلیس اکباتان راز بزرگی فاش شد و از قتل‌های فجیعی پرده برداشت.
اکبر خرمدین پسرش بابک (یکی از کارگردانان کشور) را به قتل رسانده و با همدستی مادر بابک جسد او را مثله کرده و در مخزن زباله انداخته بود. پس از پیدا شدن این جسد رازهای دیگر پدرش نیز فاش شد. او در گذشته داماد و دخترش را به قتل رسانده، مثله کرده و در مخزن زباله انداخته بود.
انتشار خبر قتل بابک خرمدین به دست پدرش موجی از انزجار را در جامعه به همراه داشت. اما اکبر خرمدین پدر بابک که به سرطان مبتلا بود در بازجویی‌ها اعلام کرد از قتل داماد، دختر و پسرش پشیمان نیست و این موضوع احساسات جامعه را بیش از پیش خدشه‌دار کرد. پدر بابک خرمدین قبل از آن که قصاص شود در زندان رجایی شهر به دلیل ایست قلبی فوت کرد.
جامعه به خبر فوت پدر بابک خرمدین یک واکنش نشان داد؛ «او نباید به راحتی فوت می‌کرد!» اردشیر بهرامی، جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار آیندنیوز این واکنش جامعه را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: پدر بابک خرمدین به وجدان جمعی جامعه آسیب زده و تصور، باورها، اعتقادات و ارزش‌های جامعه با قتل پسر، دختر و داماد اکبر خرمدین خدشه دار شده بود.
او با اشاره به این که یک قتل تمام ارزش‌های جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: از آنجایی که فرزند اساس عشق و علاقه است قتل فرزند در تمام جوامع تابو و خارج از عرف محسوب می‌شود. بنابراین اقدام پدر بابک خرمدین در تضاد با نگرش‌ و ساحت وجودی جامعه و خلاف ارزش‌های انسانی، معنوی و قانونی بوده است.
اردشیر بهرامی گفت: هجوم بردن به وجدان جمعی جامعه باعث شده که پدر بابک خرمدین از سوی جامعه مورد سرزنش قرار بگیرد و اذهان عمومی به دنبال آن است که او به بدترین وجه مجازات شود. در حقیقت مردم دوست دارند به دلیل خدشه دار شدن روح جامعه، این فرد با مجازاتی سنگین روبرو شود.
این جامعه شناس تاکید کرد: وقتی فردی که دو فرزند و داماد خود را به فجیع‌ترین شکل ممکن به قتل رسانده و در زندان به دلیل طبیعی فوت می‌کند، به زبان عامیانه جامعه حس می‌کند دلشان خنک نشده است.
او با بیان این که در جامعه‌ای که والدین با عشق فرزندان خود را بزرگ می‌کنند قبول این که یک نفر فرزند خود را به قتل رسانده و مثله کرده سخت است، افزود: این که جامعه باور دارد احساساتش خدشه‌دار و به معقوله عشق تعدی شده است، نشان دهنده پویایی و زنده بودن آن جامعه است. جامعه فارغ از تحصیلات، طبقه اجتماعی، نگاه سیاسی و دیدگاه فرهنگی و قومیت و مذهبی احساس می‌کند که بابک خرمدین به ناحق کشته شده است چون نه موضوع منافع مالی و اقتصادی در میان بوده نه موضوعات ناموسی و فسادی. خشونتی که در نحوه کشته شدن بابک خرمدین، خواهر و شوهر خواهرش موج می‌زد، جامعه را در بهت فرو برد و باعث شده که جامعه پیگیر مجازات او باشد.

ارسال نظر

پربازدیدترین