|
| کد مطلب: ۸۵۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد

آتش فاجعه‌ای که در بازار تهران خاموش شد

آتش فاجعه‌ای که در بازار تهران خاموش شد

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: حادثه آتش‌سوزی در بازار تهران در ساعت ۷:۳۰ صبح دیروز شنبه ۲۳ بهمن ماه رخ داد و خسارت مالی قابل توجهی را بر جای گذاشت ولی خوشبختانه با توجه به ساعت وقوع حادثه که قبل از شروع کار بازار بود تلفات جانی دربرنداشت، اما اگر این حادثه در ساعت اوج تردد رخ می‌داد با فاجعه‌ای بزرگ روبرو بودیم.

به گزارش آیند، مهدی بابایی در چهل و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری در خصوص حادثه آتش‌سوزی بازار تهران گفت: متأسفانه بار دیگر شرایط ناایمن بافت تاریخی بازار تهران منجر به حادثه آتش‌سوزی گسترده‌ای در پاساژی در تیمچه حاجب الدوله شد.

او افزود: این حادثه در ساعت ۷:۳۰ صبح دیروز شنبه ۲۳ بهمن ماه رخ داد و خسارت مالی قابل توجهی را بر جای گذاشت ولی خوشبختانه با توجه به ساعت وقوع حادثه که قبل از شروع کار بازار بود تلفات جانی دربرنداشت، اما اگر این حادثه در ساعت اوج تردد رخ می‌داد با فاجعه‌ای بزرگ روبرو بودیم.

بابایی ادامه داد: با توجه به بررسی به عمل آمده توسط سازمان آتش‌نشانی در سنوات گذشته از این ملک بارها بازدید کارشناسی شده و در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۱۴۰۰ برای آن اخطار و دستورالعمل ایمنی صادر شده ولی متأسفانه همانند سایر موارد این اخطارها منجر به ایمن‌سازی و رفع خطر نشده است. همچنین کمیته ایمنی و رفع خطر بازار بزرگ تهران با محوریت شهرداری منطقه ۱۲ تشکیل شده است، اما روند رسیدگی به پرونده اماکن ناایمن منطقه بازار همچنان به کندی پیش می‌رود.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: با توجه به اینکه بازار بزرگ تهران یکی از کانون‌های پرخطر و پر ریسک است که روزانه شهروندان زیادی را پذیراست، شورای شهر تهران با نگاهی ویژه به این موضوع در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ مصوبه‌ای تحت عنوان الزام شهرداری تهران به حفاظت، احیا و مدیریت یکپارچه بازار تهران را با توجه به وجوه تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بازار و همچنین ارتقای عملکرد آن با نیاز جامعه و تأکید بر مصون نگه داشتن هویت تاریخی و اجتماعی آن تصویب کرده است.

او ادامه داد: به موجب این مصوبه شهرداری موظف بود حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه لایحه حفاظت، احیا، ارتقا و مدیریت یکپارچه بازار تهران را با در نظر گرفتن ۲۵ معیار راهبردی تهیه و تدوین کند و به شورای شهر تهران ارسال کند که متأسفانه با گذشت ۱۳ سال این مهم مغفول مانده است.

بابایی تأکید کرد: با توجه به لزوم جلوگیری از حوادث پرتکرار در بازار تهران علاوه بر عزم جدی و ضرورت همکاری میان بخشی نیازمند ارائه برنامه عملیاتی بلندمدت در قالب لایحه حفاظت، احیا و مدیریت یکپارچه در بازار تهران هستیم. ضرورت دارد این موضوع که با حفاظت از جان و مال شهروندان سروکار دارد مورد توجه جدی قرار گیرد و ضمن ارائه گزارش حادثه، کمیته ایمنی و رفع خطر بازار تهران موضوع ایمن‌سازی بازار تهران و ارائه لایحه ایمنی بازار را در اولویت کار شهرداری تهران قرار دهند.

پس از تذکر بابایی، سروری نایب رئیس شورای شهر تهران که در غیاب چمران ریاست این جلسه را بر عهده دارد، گفت: بازار تهران دو مشکل جدی دارد یکی موضوع اوقاف و دیگری بحث میراث است که تصور می‌کنم باید شهرداری تهران با برگزاری نشست‌های منظم با اوقاف و میراث فرهنگی این موارد را تعیین تکلیف کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین