|
| کد مطلب: ۸۴۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد

اختصاص ۵ درصد از کل بودجه شهرداری به دبیرخانه ستاد شهر هوشمند

اختصاص ۵ درصد از کل بودجه شهرداری به دبیرخانه ستاد شهر هوشمند

زاکانی، شهردار تهران تصمیم داشت داماد خود را به سمت «مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی و فناوری‌های نوین و نوآوری شهری» منصوب کند که این انتصاب با انتقادات بسیار ملغی شد. اما یکی از اعضای شورای شهر تهران از اختصاص ۵ درصد از کل بودجه شهرداری تهرانبه دبیرخانه ستاد شهرهوشمند یا مرکز شهر هومشند خبر داد.

به گزارش آیند، علی اصغر قائمی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد قرارگاه‌های مسکن از سوی شهرداری تهران و گلایه برخی اعضا مبنی بر در جریان نبودن از این اقدام شهرداری اظهار کرد: در این زمینه چند موضوع مطرح است، موضوع نخست این است که رهبر معظم انقلاب به دولت دستور دادند که نسبت به این موضوع با حساسیت ورود کنند و این طبیعی است که وظیفه دولت است. شهردار تهران نیز عضو هیات دولت هستند و در جلسات حضور دارند و با یک احساس مسئولیتی قبول کردند که بخشی از این بار را بردارند.

قائمی اضافه کرد: اما شهرداری نیز سازوکارهای حقوقی و قانونی خود را دارد. این به این معنا نیست که شورا مخالف باشد. طبیعی است که وقتی آقای زاکانی این مسئولیت را قبول کردند، پیشنهاد خود را به شورا ارائه دهند و اگر نیاز است شورا کمک کند و شورا هم به وظیفه خود عمل کند.

عضو شورای شهر تهران با ابراز بی‌اطلاعی از این موضوع گفت: متاسفانه ما هنوز از جزئیات این مساله هیچ اطلاعی نداریم. امیدواریم در جلسات نزدیک شهردار تهران و یا معاون شهرسازی ایشان که ظاهرا عضو این قرارگاه هستند توضیح دهند که شهرداری چه مسئولیتی را پذیرفته است. این مسئولیت برای چه بازه زمانی است و بناست چه کار کنند؟ یقین بدانند که ما حداکثر همکاری را خواهیم داشت اما باید مسیر قانونی خود را نیز طی کنیم.

تاکید بر توجه به وجوه مختلف ساخت و ساز در قرارگاه مسکن

او در واکنش به اینکه مشوق‌ها و ایده‌های ارائه شده از سوی شهرداری باز هم برای سازندگان اقدام امیدبخشی نیست که آن‌ها را ترغیب به ساخت و ساز کند، اظهار کرد: دولت با کمک شهرداری و دیگر بخش‌ها می‌خواهد در امر مسکن تحول ایجاد کند که امر بسیار پسندیده‌ای است. اما موضوع به مولفه‌های متعددی باز می‌گردد. برای مثال ما تا نتوانیم قیمت مصالح از جمله میلگرد و سیمان را که اصلی‌ترین اقلام ساخت و ساز محسوب می‌شوند را درست مدیریت کنیم، طبیعی است که چه سازنده انبوه و چه سازنده شخصی خیلی برایش مقدور نیست که به ساخت و ساز ورود کند.

قائمی تاکید کرد: لذا فکر می‌کنم یکی از تکالیف این قرارگاه که تاسیس شده است توجه به وجوه مختلف این مساله است، چرا که وظیفه ما تسهیلگری در امر ساخت است نه خود ساخت و ساز. اگر به این وجوه توجه کنند که حتما هم این کار را کرده‌اند امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

اختصاص ۵ درصد از بودجه شهرداری به یک دبیرخانه

او در پاسخ به سوال دیگری درباره بودجه حوزه هوشمندسازی که بیشترین سهم بودجه را در سال آینده به خود اختصاص داده است، گفت: واقعیت این است که شهرداری بودجه‌های هنگفتی را برای حوزه هوشمندسازی در نظر گرفته است، اما این بودجه به صورت پراکنده است که خودش یک آسیب است، چرا که اگر در هر امری مدیریت واحد نداشته باشیم ناچارا آن امر را دچار تشدد می‌کنیم و ممکن است اثربخشی و نتیجه گیری از آن کار سختی باشد.

اختصاص بودجه به بخشی که وجود خارجی ندارد

قائمی در ادامه در تشریح جزئیات بودجه این حوزه گفت: الان بخش قابل توجهی از بودجه‌های حوزه هوشمندسازی را برای سازمان فناوری در نظر گرفته اند، بخشی را برای شرکت کنترل و حوزه حمل و نقل در نظر گرفتند و بخشی برای عنوانی که هنوز نمی‌دانیم کجاست و وجود خارجی ندارد تحت عنوان نوآوری‌های شهری در نظر گرفتند. بخش دیگری از بودجه هوشمندسازی را برای ستاد شهر هوشمند یا مرکز شهر هوشمند در نظر گرفتند در حالی که مرکز شهر هوشمند یک دبیرخانه است که ذیل سازمان فناوری اطلاعات قرار دارد و معنایی ندارد که بودجه یک سازمان را مصوب کنید و برای یکی از قسمت‌های آن نیز بودجه مستقل در نظر بگیرد. آن هم ۵ درصد از کل بودجه شهرداری تهران که عدد بسیار بزرگی می‌شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: این عدد را براساس بودجه پیشنهادی ابتدایی شهرداری که ۵۶ هزار میلیارد بود حساب کنید، ۵ درصد حدود دو هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان می‌شود که عدد بسیار بزرگی است و با جمع بودجه سازمان که هزار و ۱۰۰ میلیارد است، نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود.

قائمی با اشاره به اعتبارات جداگانه در نظر گرفته شده برای واحدهای شهرداری گفت: از اینها که بگذریم سلسله ردیف‌های اعتباری مستقل برای تک تک واحدهای سازمانی شهرداری نیز در نظر گرفته‌اند که این لحاف چهل تکه‌ای خواهد شد که پدیده عجیبی از آب در می‌آید. لذا حتما توصیه می‌کنم که این بودجه را یکپارچه و با مدیریت واحد ببینند که مشخص باشد چه کسی می‌خواهد چه کاری انجام دهد. ما در صحن درمورد این موضوع اگر لازم باشد صحبت خواهیم کرد.

شواهد نشان می‌دهد جمعیت معتادان متجاهر در شهر کم نشده است

او در پاسخ به سوال دیگری درباره قرارگاه اجتماعی شهرداری و وعده‌های شهردار در جمع آوری معتادان متجاهر که نمود واضحی در سطح شهر ندارد و شاهد کاهش جمعیت آنها در شهر نیستیم، گفت: تمام پدیده‌های اجتماعی معمولا کمیت‌پذیر نیستند و یا به سختی کمیت‌پذیر هستند به ویژه در کوتاه مدت، اینکه یک خط کش برداریم و آمار بدهیم امکان‌پذیر نیست.البته شواهد نشان می‌دهد که این اتفاق نیفتاده است. لذا در حوزه جمع آوری معتادین متجاهر، باید مدل‌هایی برای اندازه گیری اقدامات و پیشرفت در نظر گرفته شود و گزارش ادواری بدهند. کما اینکه شهرداری خود را موظف به ارائه گزارش‌های ادواری هم کرده است. / ایلنا

ارسال نظر

پربازدیدترین