|
| کد مطلب: ۹۳۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد

نمی‌شود افراد را بگیرید و بگویید مستندات بیگناهی ارائه کنید!

۵۰ روز از بازداشت خبرنگاران گذشته، تازه وزیر ارشاد می‌گوید مستندات بیاورید!

نمی‌شود افراد را بگیرید و بگویید مستندات بیگناهی ارائه کنید!
منبع: رویداد 24 |

کامبیز نوروزی حقوقدان و فعال رسانه‌ای در واکنش به اظهارات محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازداشت خبرنگاران که گفته بود «از مدیران مسئول رسانه‌ها درخواست کردیم مستندات‌شان را در اختیار وزارت‌خانه قرار دهند» می‌گوید: صحبت‌های وزیر که از مدیران مسئول رسانه‌ها خواسته درباره خبرنگارانشان که در بازداشت هستند مستندات ارائه کنند، از لحاظ حقوقی چند اشکال دارد؛ ابتدا اینکه معلوم نیست چه مستندانی ارائه دهند.

نوروزی می‌گوید: نکته بعدی این است که برای احراز مجرمیت باید مستندات گردآوری شود، نه برای بی‌گناهی. اصل بر بی‌گناهی و برائت است. مدعی که ادعای گناهکاری کسی را می‌کند، باید مستندات مجرم بودن او را گردآوری کند نه اینکه متهم بیاید و اثبات بی‌گناهی کند.

این حقوقدان می‌گوید: نزدیک ۵۰ روز از بازداشت خبرنگاران می‌گذرد و طبق خبر‌های منتشر شده به وکلا دسترسی نداشتند، این یعنی امکان دفاع از آنها فراهم نبوده است؛ بعد در این شرایط که ۵۰ روز از این ماجرا می‌گذرد، تازه آقای وزیر آمده و می‌گوید مستندات بیاورید! آیا خیلی دیر نشده است و زودتر از این‌ها نباید به فکر خبرنگاران بود؟ اگر وزیر از یک کارشناس حقوقی در همان وزارتخانه سوال می‌کرد، به او می‌گفتند که این سخنان، حقوقی نیست. البته از لحاظ سیاسی هم نشان می‌دهد که وزارت ارشاد نگران خبرنگاران نیست زیرا اظهار نظر بعد از ۵۰ روز نشان می‌دهد نگاه وزارتخانه به موضوع چیست.

این کارشناس مسائل حقوقی می‌گوید: امیدوارم این بیانیه‌ها شرایط را برای خبرنگاران سخت‌تر نکند و در صورت رعایت موازین قانونی و دادرسی عادلانه، شرایط آنها به شکلی فراهم شود که بسیار فوری به زندگی عادی خود و انجام حرفه روزنامه‌نگاری برگردند. 

نوروزی می‌گوید: طبیعتا قوه قضاییه باید از تمامیت خودش حراست کند. یکی از وجوه بسیار مهم کار قضا، استقلال در رسیدگی است. هر اندازه که اوامر غیرقضایی و غیر حقوقی بر فرایند رسیدگی تاثیر بگذارد، دستگاه قضا از انجام وظیفه‌اش باز می‌ماند بنابراین حفظ استقلال و رسیدگی بر اساس موازین قانونی باید مورد توجه دستگاه قضایی باشد. 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین