|
| کد مطلب: ۹۲۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد

ارسال ابلاغیه برای ۹۶ متهم امریکایی پرونده ترور شهید سلیمانی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پیام مکتب شهید سلیمانی برای امروز و آینده عدم تحمل ظلم و بی عدالتی در حق همه انسان‌ها است.

ارسال ابلاغیه برای ۹۶ متهم امریکایی پرونده ترور شهید سلیمانی

مسعود ستایشی در نشست خبری امروز درباره ۹ دی ماه گفت: در ۹ دی ماه سال ۸۸ مواردی حادث شد و شاهد وقایعی بودیم که نیاز به تبیین دارد و هرچه که تاکید و تشریح کنیم کم است. ۹ دی ماه سال ۸۸ در تاریخ ما ماندگار شد و این روز، روز تجلی ملت غیور ایران در برابر دشمن بود که سعی داشتند ارزش‌های ملت بزرگوار ایران را مورد تهاجم قرار دهند. مردم ما در ۹ دی ماه فراتر از سلایق و سیاست‌های فکری و قومی نشان دادند که دلبستگی آن‌ها به کرامت الله خدشه پذیر نیست و اجازه تعرض به این حریم به احدی داده نمی‌شود.

وی افزود: ۹ دی ماه نشان داد مردم ایران علی رغم خواست دشمن، حافظ انقلاب و ارزش‌های انقلابی و ارزشی هستند. ۹ دی نشان داد که زمان صبر مردم سرانجام به پایان خواهد رسید و مردم اگر بخواهند همچون ۹ دی کار را با ارزش‌ها تمام کنند خواهند توانست. ۹ دی ماه نشان داد که سیلی ۹ دی بر چهره طراحی‌های پیچیده دشمن تا چه اندازه عبرت آموز است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به سومین سالگرد سردار شهید سلیمانی گفت: شهید سلیمانی به خاطر فعالیت‌های مختلف در عرصه‌های بین المللی به عنوان نماد مبارزه با استکبار جهانی در سال‌های اخیر مطرح بوده است. هدف دشمن از حذف فیزیکی ایشان تاثیرگذاری روی مسیر پرشتاب و بالنده بود. به شهادت رساندن ایشان نقض صریح‌ترین حقوق بین المللی است و زیر پا گذاشتن حقوقی است که دشمن بار‌ها خود را به آن ملتزم دانسته است. فقط پیگیری ترور ایشان مطرح نیست بلکه ارزیابی دقیق صحت ادعای امریکا در پایبند بودن به حقوق بین الملل است. از این رو قوه قضاییه در دادگاه‌های داخلی و بین المللی به دنبال حق ملت ایران در این پرونده است و آن را رها نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: پیام مکتب شهید سلیمانی برای امروز و آینده عدم تحمل ظلم و بی عدالتی در حق همه انسان هاست. شهید سلیمانی نشان داد که مقاومت مثمرثمر خواهد بود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره رسیدگی به پرونده شهید سلیمانی نیز افزود: تاکنون ۴ عنوان اتهامی علیه عاملان ترور شهید سلیمانی مطابق قوانین احصا شده است و در ادعانامه مربوطه دقیقا مشخص است. متهمان پرونده به دوبخش عامر و عامل ترور تقسیم بندی شدند و تاکنون بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به مراکز حقوقی ارسال شده و ۱۵۴ متهم که ۹۶ نفر از آن‌ها اتباع امریکایی هستند شناسایی و تحت پیگرد قرار گرفتند و به ۹ کشور ۱۱ نیابت قضایی ارسال شده و به برخی از کشور‌ها دو نیابت قضایی ارسال شده است. برای ۹۶ تن از متهمان امریکایی ابلاغیه‌هایی به نشانی‌ها ارسال شده است. همچنین کشور‌هایی دیگر همچون المان و انگلیس هم در این قضیه متهم هستند.

وی افزود: از طریق پلیس بین الملل اعلان قرمز برای متهمان ارسال شده و برای ۷۳ نفر از عاملان در ترور شهید سلیمانی از جمله رییس جمهور امریکا اعلان قرمز صادر شده، ولی تاکنون سازمان‌های بین المللی از صدور اعلان قرمز خودداری کردند. همچنین سه دور نشست تفصیلی ایران و عراق هم برای بررسی پرونده برگزار شده است و نشست چهارم در دی ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در خصوص بحث حقوقی ترور سردار سلیمانی هم اقدامات خوبی هم شده از جمله بررسی تفصیلی آن است. تاکنون ۲هزار صفحه تحقیقات قضایی و ۷۰۰ صفحه قرار جلب دادرسی و ۶۰ صفحه کیفرخوست یاادعانامه برای متهمان تنظیم شده است. پیش نویس کیفرخواست تهیه شده و پس از جمع بندی به دادگاه ارسال می‌شود. امروز مسایل نهایی این موضوع مورد بحث واقع شد

وی درباره ادعا‌های مطرح شده درباره آزار و تجاوز جنسی به زندانیان زن گفت: ادعا‌های دروغ رسانه‌های معاند و برخی افراد صاحب تریبون در داخل علیه متهمان بازداشتی نسوان مطرح می‌شود و این ادعای دروغ اولا طرح کننده اولیه دروغ رسانه‌ای رسانه‌های خارجی بوده و متاسفانه برخی هم در داخل آن را مطرح کردند که تاکنون حاضر نشدند در خصوص ادعا‌های خود سندی ارایه کنند. ثانیا علی رغم اینکه قوه قضاییه بار‌ها گفته که روند نگهداری متهمان توسط بانوان انجام می‌شود و مردان حضور ندارند، اما در طی هفته‌های اخیر باز هم ۳ هیات مستقل از سوی مجلس و معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر با سرکشی به زندانیان زن که ساعت‌ها به طول انجامید، به صراحت گفتند که زندانی این ادعا را تایید نکرده بلکه اغلب زندانیان با رد شدید این ادعا، خواهان پیگیری و تعقیب ادعای دروغ، دروغ پردازان شدند.

با قاطعیت اعلام می‌کنم تاکنون هیچ کس که دلالت بر ادعا‌های واهی باشد انرا منعکس نکرده است. دست افراد مزبور نسبت به ادعای مطرح شده خالی است و منتظر دریافت اسناد هستیم و نمی‌پذیریم روان افراد مشوش شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: بار‌ها اعلام کردیم اگر هر فردی مشکلی در هر یک از بخش‌ها مشاهده می‌کند سریعا به قوه قضاییه اعلام کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: مطالب من در این زمینه در راستای مطالب معاون اول قوه قضاییه است. تبصره ماده ۴۸ قانون در متن اولیه لایحه ارسالی قوه قضاییه به مجلس در سال ۹۲ نبود بلکه در اصلاحات سال ۹۴ در جهت رفع ایرادات این موضوع اضافه شد.

قوه قضاییه همواره با این تبصره مخالفت داشته است و در دور قبلی رییس قبلی قوه قضاییه و اکنون مورد توجه است که اصلاحات لازم صورت گیرد. هماهنگی لازم در این زمینه شده است و تبصره ماده ۴۸ طبق صراحت قانون صرفا ناظر به مرحله تحقیقات مقدماتی است و در مرحله دادرسی و تجدیدنظر یا فرجام خواهی طرفین دعوا می‌توانند وکلای مورد تایید خود را تعیین کنند. همچنین اصل ۳۵ قانون اساسی اورده که حق افراد بر دسترسی وکیل است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در مورد ماده ۴۸ معاونت حقوقی قوه قضاییه تاکنون اقداماتی در جهت اصلاح قانون ایین دادرسی انجام می‌دهد و این تبصره هم جزو موارد اصلاحی است و رویکرد قوه قضاییه تجلی اصل ۳۵ قانون اساسی و دسترسی احاد جامعه به وکیل است. ان شالله با تعامل مجلس تبصره مذکور و مواد دیگر قانون ایین دادرسی کیفری اصلاح می‌شود و به نتیجه می‌رسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه در خصوص " اقدامات شبکه فارسی زبان در اغتشاشات" گفت: ما بار‌ها اعلام کردیم که قوه قضاییه با تمسک و بهره مندی از ضابطین نسبت به رسانه‌های دروغ پرداز خارجی چه فارسی زبان و چه سایر رسانه‌ها که با انواع شیوه‌ها در جهت اغتشاش افرینی در جامعه هستند و تلاش دارند که با انحراف افکار عمومی، تشویق به خشونت و قتل و تعدی در حقوق ملت و افزایش ناامیدی و تجزیه طلبی اقدام کنند برخورد می‌کند و مستندات در دستگاه‌های ذی مدخل جمع اوری شده و جنبه‌های حفوقی و کارشناسانه مورد توجه ویژه قرار گرفته و در حال نهایی شدن است.

ارسال نظر

پربازدیدترین