|
| کد مطلب: ۸۹۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد

دادستان کل کشور:

گزارش دادستانی درباره "ریزش متروپل آبادان" نهایی شد

دادستان کل کشور به موضوع حادثه دلخراش متروپل آبادان اشاره کرد و گفت: بنده به عنوان دادستان کل کشور هیئتی را به محل حادثه اعزام کردم و ورود جدی را به این موضوع داشتیم؛ گزارش متروپل نهایی شده است.

گزارش دادستانی درباره "ریزش متروپل آبادان" نهایی شد

خبرگزاری تسنیم نوشت: حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور امروز در جریان هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: در اواخر خردادماه سال 1360 این حادثه رخ داد به طوری که دکتر شهید چمران از ارکان دفاع مقدس بودند و خداوند روح همه شهدا را قرین رحمتش قرار دهد.

وی همچنین از اعضای شورای شهر تهران و زحماتشان قدردانی کرد و گفت: ما هر کدام مسئولیت بزرگی را در راه خدمت به مردم عهده‌دار هستیم و زمان مسئولیت بسیار کوتاه است و باید قدر این دوران و خدمت‌رسانی به مردم را بدانیم و مردم به گردن ما حق دارند و در هر پست و مسئولیتی که هستیم باید صادقانه به مردم خدمت کنیم.

دادستان کل کشور ادامه داد: خدمتی که در حوزه مسئولیت شورا و شهرداری است بخشی از آن همانند مجلس شورای اسلامی است البته با این تفاوت که مجلس در سطح کلان تصمیم‌گیری می‌کند و شورا در سطح شهرها و نکاتی که مقام معظم رهبری در دیدار خود با نمایندگان مجلس داشتند بخش قابل توجهی از مخاطب آن، اعضای شوراهای شهر تهران نیز هستند؛ بخشی که مربوط به تصمیم‌گیری و قانون بود.

حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه بنده حدود 9 سال مسئولیت دیوان عدالت اداری را برعهده داشتم، تصریح کرد: به همین جهت و با توجه به این مسئولیت با کار شهرداری‌ها و شوراها در سراسر کشور آشنا هستم و یکی از تکالیف تعریف شده در قانون اساسی برای قوه قضائیه، صیانت و حفاظت از حقوق عامه است و این مسئله یک معنا و مفهوم گسترده‌ای دارد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه باید در بخش حقوق عامه به یک تعریف و تبیین کامل دست پیدا کنیم، گفت: در همین ارتباط تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و دستورالعملی تهیه شده است. همچنین یک لایحه جامع که زمان زیادی نیز برای تهیه پیش‌نویس آن صورت گرفته است در قوه قضائیه آماده شده است و ان‌شاءالله ظرف یک تا دو ماه آینده این لایحه به دولت ارسال خواهد شد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه حقوق افراد از دو حالت خارج نیست، ادامه داد: یک بخش، حقوقی است که به شخص بر می‌گردد که قاعدتاً خیلی نمی‌توانیم ورود داشته باشیم اما بخش قابل توجهی از حقوق مردم، حقوق شخصی نیست و در قالب حقوق عامه قرار دارد که در این بخش دادستانی وظایفی را برعهده دارد و باید به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کند ضمن اینکه شوراها و شهرداری‌ها یکی از دستگاه‌هایی هستند که مکلفند در صیانت از حقوق مردم مطالبه‌گر باشند و اگر شهرداری‌ها و شوراها مطالبه‌گر باشند، دادستان‌ها نیز نمی‌توانند کوتاه‌ بیایند.

حجت‌الاسلام منتظری تصریح کرد: بنده به عنوان دادستان کل کشور این آمادگی را اعلام می‌کنم که دادستان‌ها در سراسر کشور آمادگی همکاری با مجموعه مدیریت شهری را در حوزه‌های مختلف دارند که البته این منوط به آن است که شوراها و شهرداری‌ها مطالبه‌گر باشند و ما می‌توانیم از این همکاری بین مدیریت شهری و دادستان‌ها استفاده کنیم که البته در این سال‌ها کمتر از این ظرفیت استفاده شده است.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات متأسفانه شوراها خود زمینه‌ساز تخلفات شهری هستند، گفت: یکی دیگر از مجموعه‌هایی که ظرفیت بالقوه و قابل قبولی را دارد مجموعه شورای عالی استان‌ها‌ است که این مجموعه می‌تواند به صورت مستقیم لایحه به مجلس ارسال کند که حتی قوه قضائیه از این ظرفیت بی‌بهره است و باید از این پتانسیل شورای عالی استان‌ها به نحو مطلوب استفاده شود.

دادستان کل کشور همچنین به موضوع حادثه دلخراش متروپل آبادان اشاره و تصریح کرد: بنده به عنوان دادستان کل کشور هیئتی را به محل حادثه اعزام کردم و ورود جدی را به این موضوع داشتیم و هفته گذشته گزارش متروپل نهایی شده است که ان‌شاءالله در یک فرصت مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد اما به طور کلی در این حادثه یکی از مؤثرترین عوامل در سقوط ساختمان متروپل، کوتاهی در حوزه شهرداری، نظارت و شورای شهر به وقوع پیوسته است که همه مکاتبات و اسناد آن نیز موجود است.

حجت‌الاسلام منتظری افزود: در این زمینه نیز بنده به عنوان مسئول و اعضای شورای شهر نیز به عنوان مسئول در ارتباط با ساختمان‌های ناایمن تهران، این مسائل و مشکلات را شبیه به متروپل داریم و یکی از مطالبات جدی بنده از شما این است که در تهران برنامه‌ریزی کنید و این ساختمان‌ها را شناسایی کنید، اماکن و ساختمان‌هایی که خدایی ناکرده روزی به حادثه دلخراش تبدیل نشوند!

وی با اشاره به شناسایی ساختمان‌های ناایمن و خطرناک در شهر تهران گفت: در این بخش نیز از ظرفیت کارشناسان و خبرگان استفاده کنید و اگر ملاحظه کردید که یک ساختمان خطرناک است و به هر دلیل به هشدار و مذاکره با مالکین و ساکنین آن توجهی نشد، از ظرفیت قوه قضائیه استفاده کنید.

دادستان کل کشور با اشاره به اهمیت جان افراد تأکید کرد: خواهش من این است که این مسئله را جدی بگیرید و این در حالی است که بنده در شهر تهران و به‌ویژه در جنوب شهر تهران ساختمان‌های خطرناک متعددی را می‌بینم و خواهش و استدعایم این است که به این مسئله توجه شود.

حجت‌الاسلام منتظری با تأکید بر اینکه شهرداری باید از همان ابتدا و از کلنگ‌زنی ساختمان برای ساخت و ساز، اصول و قوانین را رعایت کند، گفت: نگذارید که با توصیه و سفارش ساخت و سازها انجام شود. همچنین بنده تقاضا دارم که نقل و انتقال املاک که ساخته می‌شود چه به جهت ساختمان‌های مستقل و چه آپارتمان هرگونه نقل و انتقال را به صدور پایان کار منوط کنید و این مسئله نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

ارسال نظر

پربازدیدترین