|
| کد مطلب: ۹۴۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد

سی‌ان‌ان: رئیس سیا، اوکراین را از طرح روسیه در بهار مطلع کرده است

شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزارشی ادعا کرد که ویلیام برنز رئیس سازمان سیا در دیدار هفته گذشته خود با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، او را از طرح جنگی روسیه در فصل بهار مطلع کرده است.

سی‌ان‌ان: رئیس سیا، اوکراین را از طرح روسیه در بهار مطلع کرده است
منبع: ایرنا |

شبکه خبری سی ان ان آمریکا وابسته به حزب دموکرات ها روز جمعه به وقت محلی به نقل از یک مقام آمریکایی و دو منبع اوکراینی گزارش داد، ویلیام (بیل) برنز رییس سیا (سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا) هفته گذشته در کی یف، به ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در مورد پیش بینی های آمریکا در ارتباط با برنامه‌ریزی جنگی روسیه در فصل بهار توضیح داده است.

سی ان ان ادعا کرد: این نشست محرمانه در حالی برگزار می‌شود که مقامات آمریکا از نزدیک یک حمله احتمالی روسیه در ماه‌های آینده را زیر نظر دارند.

دیدار برنز و زلنسکی همچنین درمیان مذاکرات پرتنش میان آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بر سر ارسال تسلیحات پیشرفته و دوربرد به اوکراین انجام می شود.

یک مقام آمریکایی گفت: بیل برنز رئیس سیا به کی یف سفر کرد و در آنجا با همتایان اطلاعاتی خود و همچنین زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد.

به گفته وی، برنز در این دیدار بر حمایت مستمر آمریکا از اوکراین در مقابل تجاوز روسیه تاکید کرد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه پس از نشست وزرای دفاع کشورهای غربی در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان افزود: غرب تسلیحاتی به اوکراین ارائه می کند که درحال حاضر کی یف برای موفقیت در میدان نبرد به آنها نیاز دارد.

رئیس پنتاگون گفت: می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اوکراین قابلیت لازم برای موفقیت در میدان نبرد را در اختیار دارد. فرصت ما از هم اکنون تا بهار است.

وزیر دفاع آمریکا در عین حال هشدار داد: این زمان زیادی نیست و ما باید توانایی های مناسب را جمع آوری کنیم.

این در حالی است که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت که اوکراین در سال جاری موفق به بیرون راندن نیروهای روسیه از خاک خود نخواهد شد.

این مقام ارشد نظامی آمریکا در نشستی به میزبانی واشنگتن در آلمان با موضوع جنگ اوکراین به خبرنگاران گفت: "از نظر نظامی، من همچنان معتقدم که در سال جاری، بیرون راندن نظامی نیروهای روسیه از همه مناطق اشغالی در اوکراین بسیار بسیار دشوار خواهد بود."

پیش از این ، تارنمای خبری بیزینس اینسایدر به نقل از نویسنده کتاب «نبرد زندگی او» که از ۱۷ ژانویه در دسترس عموم قرار گرفته است، نوشت: بایدن به ویلیام (بیل) برنز رییس سیا (سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا) گفته بود تا جزئیات دقیق نقشه روسیه را با زلنسکی در میان بگذارد.

در این کتاب آمده است: جزئیاتی که برنز در اختیار زلنسکی قرار داد به قدری دقیق بود که می‌توانست به نیروهای امنیتی وی در خنثی ‌سازی دو برنامه ترور کمک کند. همچنین رییس سیا به خواست بایدن جزئیاتی از طرح اولیه روسیه برای حمله اوکراین را به رییس‌جمهوری این کشور ارائه کرده بود.

ویپل می‌گوید این اطلاعات موجب حیرت زلنسکی شد؛ اما در ادامه با اشاره به گفت‌وگویی که با برنز داشته در این کتاب سعی در توصیف خطری دارد که رییس‌جمهوری اوکراین با نادیده‌ گرفتن‌ هشدارهای آمریکا پذیرفته است.

وی در این کتاب توضیح می‌دهد که نقشه روسیه با حمله به فرودگاه آنتونوف در شمال کی‌یف آغاز می‌شود و سپس از فرودگاه به عنوان پایگاهی برای حمله به کی‌یف استفاده می‌کند.

آمریکا از زمان آغاز جنگ در اوکراین که نزدیک به یک سال از آن می‌گذرد، یک شریک مهم برای اوکراین بوده است.

کی‌یف از فوریه گذشته تاکنون، میلیاردها دلار کمک‌های امنیتی و نظامی از واشنگتن و متحدانش در اروپا و جهان دریافت کرده است.

ارسال نظر

پربازدیدترین