|
| کد مطلب: ۹۴۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد

بودجه صداوسیما بیشتر است یا بی بی سی؟!

روزنامه جوان نوشت: سهم اندک بودجه فرهنگی از کل منابع دولت واقعیتی تلخ است که البته توسط دشمنان معکوس نشان داده می شود. دولت ها در سالهای گذشته همواره به دلیل مشکلات اقتصادی از جمله کسری بودجه، اولویت را در حل و فصل مسائل اقتصادی و جاری کشور قرار داده اند که نتایج مخرب آن در زمینه فرهنگ را متاسفانه در بزنگاه های کشور دیده ایم.

بودجه صداوسیما بیشتر است یا بی بی سی؟!
منبع: جوان آنلاین |

مقایسه بودجه بی بی سی با صداوسیما

در شرایطی که به گفته معاون وزیر امور خارجه انگلیس سالانه ۹۴.۴ میلیون پوند (چهار بیلیون و هفتصد و پنجاه میلیارد تومان)  بودجه به سرویس جهانی بی‌بی‌سی اختصاص داده می شود،  رقم بودجه صدا و سیما در سال 1402 با حدود 150 شبکه حدود هشت هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

همچنین مقایسه بودجه فرهنگی کشورمان با سایر کشورها حاوی نکات قابل توجهی است.  آخرین آمارها که مربوط به سال 2019 است  نشان می‌دهد رقم بودجه فرهنگی کشور در این سال با لحاظ شاخص برابری قدرت خرید معادل ۳.۹ میلیارد دلار بوده است. همین شاخص برای روسیه ۷.۳، ترکیه ۱۵.۴، ژاپن ۲۲.۷، کره جنوبی ۲۲.۸، آلمان ۴۸.۵، امریکا ۵۹ و چین ۸۴.۱ میلیارد دلار بوده است. در نتیجه طبق این شاخص، ایران در مقایسه با این کشورها، کمترین میزان هزینه کرد در موضوعات فرهنگی را دارد.

اشتباه روزنامه جوان در محاسبه

روزنامه جوان می نویسد بودجه بی بی سی94.4 میلیون پوند است و آن را معادلچهار بیلیون و هفتصد و پنجاه میلیارد تومان می داند!

اول اینکه بیلیون همان میلیارد است و یک اشتباه رایج در زبان فارسی  این است  که میلیارد را جایگزین بیلیون کرده ایم. به این ترتیب منظور روزنامه جوان از بیلیون، تریلیون بوده یعنی بودجه صداوسیما با محاسبه این روزنامه چهار تریلیون و هفتصد و پنجاه میلیارد تومان است.

اما اشتباه بزرگتر این است که 94.4 میلیون پوند را بیش از بودجه صداوسیما دانسته. بودجه صداوسیما طبق نوشته این روزنامه 8هزار میلیارد(بیلیون) تومان است که می شود هشت تریلیون تومان. به این ترتیب بودجه صداوسیما نزدیک دو برابر بودجه بی بی سی است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربازدیدترین